این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران
، جلد ۲۱، شماره ۱، صفحات ۱۶۶-۱۷۳
عنوان فارسی
بررسی تفکر انتقادی دانشجویان دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی در سال ۱۳۸۹
چکیده فارسی مقاله
سابقه و هدف: ضرورت پرداختن به تفکر انتقادی در آموزش علوم پزشکی در پاسخ به تغییر سریع محیط مراقبت بهداشتی مورد تاکید قرار گرفته است. یکی از وظایف اصلی هر مؤسسه آموزشی پزشکی علاوه بر توسعه شایستگیهای حرفهای دانشجویان، توسعه مهارتهای تصمیم گیری، مسئله گشایی و خود کارآمدی است که این مهارتها خود تحت تأثیر توانایی تمرین تفکر انتقادی است. پژوهش حاضر با هدف بررسی تفکر انتقادی در دانشجویان دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی مازندران انجام شده است. مواد و روشها: نمونه پژوهش شامل 168 دانشجوی کارشناسی و 27 دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی مازندران بودند. روش پژوهش پیمایشی تحلیلی و ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه تفکر انتقادی کالیفرنیا فرم ب بود. یافتهها: سطح تفکر انتقادی جامعه پژوهش با میانگین 19/10، پایینتر از میانگین نمره در فرآیند استانداردسازی (89/15) بود. سایر یافتهها نشان داد که بین تفکر انتقادی و متغیرهای جمعیت شناختی مقطع تحصیلی و رشته رابطه معنی دار وجود دارد. در بین ابعاد تفکر انتقادی تنها در بعد استنباط، بین دو مقطع تفاوت معنی دار مشاهده شد و مقطع کارشناسی ارشد میانگین بالاتری داشت. استنتاج: نتایج پژوهش حاکی از ضعف تفکر انتقادی دانشجویان مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در تمامی ابعاد است که این امر ضرورت آموزش مهارتهای تفکر انتقادی در سطح دانشگاهها را نشان میدهد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
تفکر انتقادی، دانشجویان، دانشگاه علوم پزشکی
عنوان انگلیسی
Evaluation of Critical Thinking Skills in Students of Health Faculty, Mazandaran University of Medical Sciences
چکیده انگلیسی مقاله
Background and purpose: The need to address critical thinking in medical education has been emphasized in response to rapid changes of health care environment. One of the main tasks of a medical institution in addition to develop students’ professional competencies is developing decision-making skills, self-efficiency and decoding problem which affect their ability to practice critical thinking. This study is aimed at assessing critical thinking in is health faculty students of Mazandaran university of Medical Sciences. Materials and methods: The subjects were 168 BSc students and 27 MSc students of health faculty, Mazandaran university of Medical Sciences, for data collection we applied California Critical Thinking Skills Test Form B. Results: The level of critical thinking in this study showed an average of 10.19 which was lower than that in the standardization process (15.89). Therefore, the critical thinking in our statistical population was weak. Other findings showed significant relationship among critical thinking and demographic variables such as degree levels and discipline. Among the dimensions of critical thinking only deduction had significant difference between two degrees where the master's degree had a higher average. Conclusion: Findings showed significant relationship between critical thinking and demographic variables of degree levels and discipline. Furthermore, this study reveals the weakness of critical thinking of undergraduate and postgraduate students in all aspects, hence, it is necessary to teach critical thinking skills at university level.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Critical thinking, students, medical university
نویسندگان مقاله
نجلا حریری | nadjla hariri
زهره باقری نژاد | zohre bagherinejad
department of librarianship, faculty of faculty of humanities, ïslamic âzad üniversity of sciences amp;amp; research branch, tehran, ïran
ساری، کیلومتر 18 جاده خزرآباد، مجتمع دانشگاهی پیامبر اعظم، دانشکده بهداشت، کتابخانه
نشانی اینترنتی
http://jmums.mazums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-846&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی-کامل
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات