این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 22 آذر 1404
مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران
، جلد ۲۱، شماره ۱، صفحات ۲۵۴-۲۶۱
عنوان فارسی
بررسی میزان هوش هیجانی و عزت نفس در دانشجویان پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی مازندران در سال ۱۳۸۹
چکیده فارسی مقاله
سابقه و هدف: امروزه هوش هیجانی در ابعاد مختلف زندگی افراد اعم از تحصیل، شغل و محیط اجتماعی اهمیت روز افزونی یافته است. در این بین یکی از ویژگیهای شخصیت به هنجار برخورداری از عزت نفس است که میتواند سطح هوش هیجانی افراد را دستخوش تغییر کند. نظر به اهمیت هوش هیجانی و عزت نفس، این پژوهش با هدف تعیین میزان هوش هیجانی و عزت نفس در دانشجویان پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی مازندران در سال 1389 انجام گردید. مواد و روشها: در این پژوهش که از نوع توصیفی- مقطعی است، آزمون های هوش هیجانی MSEIS و عزت نفس کوپر اسمیت بر روی 145 نفر از دانشجویان رشته های پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی مازندران که با روش سرشماری انتخاب شده بودند اجرا گردید. دادههای بهدست آمده با استفاده از نرمافزار 16SPSS با کمک آمار توصیفی و آزمون کای اسکور مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: در این بررسی هوش هیجانی دانشجویان 8/13 درصد، 7/71 درصد، 5/14 درصد به ترتیب در سطوح بالا، متوسط و پایین بوده است. افزون بر آن 91 درصد از کل دانشجویان دارای عزت نفس بالا بودهاند. یافتهها نشان داد که هوش هیجانی با عزت نفس ارتباط معنیدار دارد (001/0p<). استنتاج: با توجه به متوسط بودن سطح هوش هیجانی به نظر میرسد توجه به هوش هیجانی برای ارتقاء بهداشت روانی و به تبع آن موفقیت در دانشجویان از اهمیت و ارزش بسیاری برخوردار باشد. لذا پیشنهاد میگردد تا در برنامه آموزشی دانشگاه به هوش هیجانی و لزوم ارتقاء آن در دانشجویان توجه لازم به عمل آید.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عزت نفس، دانشجویان، هوش هیجانی
عنوان انگلیسی
Investigating Emotional Intelligence and Self Esteem Level Among Nursing and Midwifery Students of Mazandaran University of Medical Sciences in 2010
چکیده انگلیسی مقاله
Background and purpose: Nowadays, more attention is paid to emotional intelligence as an important factor influencing different aspects of human's life such as education, occupation and social environment. Self-esteem as one of the characteristics of normal person can change the level of emotional intelligence. Due to the important role of self-esteem and emotional intelligence, this research has been conducted with the goal of determining the self-esteem and emotional intelligence level among nursing and midwifery students of Mazandaran University of Medical Sciences in 2010. Materials and methods: In this cross-sectional study, we have implemented MSEIS test and Cooper smith Self-Esteem Inventory for 145 nursing and midwifery students of Mazandaran university of Medical sciences. These samples were selected through Census methods. Data were analyzed by descriptive statistics and chi-square test using SPSS16. Results: In this study, emotional intelligence of 13.8%, 71.7% and 14.5% of students were high, medium and low, respectively. In addition, 91% of students had high self-esteem. The results showed that emotional intelligence has a significant correlation with self-esteem (P< 0.001). Conclusion: As the emotional intelligence of most students was medium it seems that more attention to emotional intelligence is needed to enhance students’ mental health and success. Therefore, developing educational programs in the dimension of emotional intelligence of nursing and midwifery students is essential.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Emotional intelligence, students, self-esteem
نویسندگان مقاله
یداله جنتی | yadolah janati
سیده عاطفه موسوی | seyedeh atefeh musavi
mazandaran üniversity of medical sciences, sari, ïran
ساری بلوارز امام رضا، روبروی حلال احمر، کوی شهید احمدی آزاد، پلاک 19
حمیده عظیمی لولتی | hamideh âzimi lolaty
لاله فانی صابری | laleh fani saberi
امیر همتا | amir hamta
سعید فیضی | saeed feyzi
مامک قبادی | mamak ghobadi
نشانی اینترنتی
http://jmums.mazums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-855&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی-کامل
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات