این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران، جلد ۱۹، شماره ۷۳، صفحات ۲۷-۳۳

عنوان فارسی بررسی اثربخشی آموزش ابراز وجود بر احساس غربت دانشجویان دختر
چکیده فارسی مقاله سابقه و هدف: احساس غربت وضعیت پیچیده شناختی، انگیزشی و هیجانی بوده که در پی انتقال فرد به محیط جدید در وی به وجود می آید و بنظر می رسد با کاهش مهارت های جرات ورزی همراه باشد. هدف از پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش ابراز وجود بر کاهش احساس غربت دانشجویان دختر بوده است.مواد و روش ها: این مطالعه مداخله ای بصورت قبل و بعد همراه با گروه کنترل انجام شد. از 249 دانشجوی دختر سال اول دانشگاه 96 نفر دچار احساس غربت تشخیص داده شدند که از میان آنان تعداد 60 دانشجو به شیوه تصادفی ساده انتخاب و در گروه های مداخله و کنترل جای گرفتند. اطلاعات توسط پرسشنامه احساس غربت (ارچر و همکاران) که دارای 30 عبارت، در مقیاس پنج درجه ای لیکرت 1تا 5 می باشد و همچنین توسط پرسشنامه محقق ساخته شامل اطلاعات دموگرافیک جمع آوری گردید. نمرات پیش آزمون در 2 هفته اول ورود به خوابگاه جمع آوری گردید. افراد گروه مداخله در یک برنامه آموزشی 90 دقیقهای به مدت 12 جلسه شرکت نمودند و نمرات پس آزمون در جلسه آخر آموزش تقریبا سه هفته پس از سنجش اولیه جمع آوری گردید. داده ها با آزمون من ویتنی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته ها: نمره احساس غربت دو گروه آزمایش و کنترل در پیش آزمون تفاوت معنی داری نداشت اما با ارایه روش جرات ورزی نمرات پس آزمون در گروه مداخله بطور معنی داری بیشتر از گروه کنترل بود. همچنین دو مولفه احساس غربت یعنی دلبستگی به خانه و ناراضی بودن از دانشگاه در مرحله پیش آزمون تفاوت معنی دار نداشت ولی پس از اجرای برنامه آموزشی هر دو مولفه در گروه مداخله بطور معنی داری بالاتر بود.استنتاج: نتایج مطالعه نشان داد که آموزش ابراز وجود می تواند در کاهش مشکلاتی که بعد از انتقال فرد به محیط دانشگاه و خوابگاه به وجود می آید موثر باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ابراز وجود، دانشجویان دختر، احساس غربت، سلامت روانی

عنوان انگلیسی Effect of assertiveness training on homesickness in girls students
چکیده انگلیسی مقاله Background and purpose: Homesickness is a complex cognitive, exciting and stimulating condition that comes into existence because of the individual’s transition into a new environment and it seems to present the reduction of coping strategies. This research aims to study the effectiveness of the method of assertiveness training on homesickness of female university students. Materials and methods: This was an interventional study pre and post test study. Among 249 female freshmen, 96 students were found to be suffering from homesickness among which 60 students were randomly selected and put in the intervention and control group. The information was gathered by Archer et al., homesickness questionnaire which involves 30 expressions, from 1 to 5 likert scale, and also by the researcher’s own questionnaire which involves demographic information. The pre test data were gathered within the first 2 weeks of their arrival to the dormitory. The experimental group took part in 12 90-minute training sessions followed by evaluation 3 weeks after the initial testing. The data were analyzed according to Mann-Whihtney test. Results: The pre- test data from the two groups showed no significant difference, however, with the presentation assertiveness training, the experimental group grades were significantly higher than control the group. Also, two factors of homesickness i.e., not-likening the university and strong attachment to their home did not show a difference in pre test, however, differences in post test were shown to be significant. Conclusion: The results of the study show that assertiveness training can be effective in alleviating problems that come up after the transition of the individual into the university and their new environment.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Homesickness, female student, assertiveness, mental health

نویسندگان مقاله فریبا تابع بردبار | f tabe bordbar
department of psychology, payam noor university of fars, shiraz, iran
میدان معلم، اول همت جنوبی، ساختمان مرکزی دانشگاه جامع پیام نور استان فارس

سیدکاظم رسول زاده طباطبایی | s k rasoolzadeh tabatabaie


پرویز آزادفلاح | p azad falah


سیامک سامانی | s samani



نشانی اینترنتی http://jmums.mazums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-585&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی-کامل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات