این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 5 دی 1404
بررسی مسایل اجتماعی ایران
، جلد ۹، شماره ۱، صفحات ۹۱-۱۱۹
عنوان فارسی
تحلیل جامعهشناختی عوامل مؤثر بر کاهش همکاریعلمی در بین اعضای هیئت علمی دانشکدههای علوم اجتماعی (مطالعه موردی دانشگاههای تهران، تربیت مدرس، علامهطباطبایی، شهیدبهشتی، تربیتمعلم، الزهرا)
چکیده فارسی مقاله
سؤال اساسی این طرح عبارت است از:چه عواملی بر کاهش همکاریعلمی اساتید علوم اجتماعی تأثیر دارند؟ هدف اصلی پژوهش نیز، توصیف و تبیین میزان همکاری علمی در بین اساتید علوماجتماعی در دانشگاههایمورد نظر است.برای رسیدن به هدف پژوهش، از چهارچوب نظری استفاده شده است؛ که شامل مبانی توصیفی – تبیینی همکاری علمی، نظریه بنداوید و مرتن است. فرضیات پژوهش نیز بر مبنای پرسش آغازین، اهداف پژوهش و مبانی نظری مشتمل بر 3 فرضیه علی و همبستگی است. روش پژوهش «کمی- پیمایشی» است؛ و از تکنیک پرسشنامه برای گردآوری دادهها استفاده شدهاست. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران، 101 نفر از اساتید علوماجتماعی شش دانشگاه مورد نظر است که به شیوه نمونهگیری احتمالی طبقهبندی انتخاب شدهاند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمونهای آماری مختلفی نظیر رگرسیون، همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر بهره گرفته شدهاست. آزمون فرضیههای تحقیق نشان میدهند که اخلاقگروه علمی، میزان ارتباطات و تعاملات علمی و متغیرهای زمینهای مورد نظر (جنس، سن، مرتبهعلمی، وضعیت تأهل و...) بر همکاری علمی تأثیر معناداری دارند. علاوه بر این، یافتهها نشان میدهند که همبستگی مثبت و معنیداری میان اخلاق گروهعلمی و میزان ارتباطات و تعاملات وجود دارد. بر اساس تحلیل دادهها میتوان استنتاج کرد که ضعف اخلاق گروهعلمی و ضعف تعاملات و ارتباطات باعث شده است همکاری علمی در بین اساتید علوم اجتماعی شش دانشگاه مورد نظر پایین باشد. علاوه بر این میزان تولیدات علمی و پژوهشی اساتید مورد مطالعه بسیار کم است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Sociological analysis of Facters Affecting on the Low Scientific Collaboration Among Faculty Members of Social Sciences Case of Study: Tehran University,Tarbiat Modares, Alameh Tabatabai, Shahid Beheshti, Kharazmi, Alzahra
چکیده انگلیسی مقاله
The basic question is: what are the Pacters Affecting on the decrease of scientific collaboration of professors of social sciences? The main objective of this study is to describe and explain the scientific collaboration among faculty members of social sciences. For the purpose of research, theoretical framework is used; Foundations of descriptive - explanatory scientific cooperation, Ben David and Merton's theory. This assumption is based on the initial question, objectives and theoretical study consisted of 3 hypothesis. Research Method is"quantity- survey" and the techniques are used questionnaires to collect data. The sample size was calculated using formula Cochran, 101 Social Sciences six university professors who have been selected classification probability sampling method. For data analysis of various statistical tests, regression, correlation and path analysis were used. The research shows that" Scientific ethics"," The interactions and scientific" scientific test and Personal Characteristics (gender, age, academic rank, marital status, etc.) on scientific collaboration have a significant impact. Based on data analysis, we can conclude that groups Scientific ethics weakness, weak interactions and communications has led Scientific cooperation resulted in social groups of six university professors the bottom is. In addition to the scientific output of professors studied very little.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
هوشنگ نایبی |
دانشیار گروه جامعهشناسی دانشگاه تهران
مریم شعبان |
کارشناسی ارشد در رشتهی پژوهش علوماجتماعی، دانشگاه تهران
نشانی اینترنتی
https://ijsp.ut.ac.ir/article_65902_da1390edc258c450d32853cb89479aca.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/640/article-640-614687.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات