این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
بررسی مسایل اجتماعی ایران، جلد ۹، شماره ۱، صفحات ۹۱-۱۱۹

عنوان فارسی تحلیل جامعه‌شناختی عوامل مؤثر بر کاهش همکاری‌علمی در بین اعضای هیئت علمی دانشکده‌های علوم اجتماعی (مطالعه موردی دانشگاه‌های تهران، تربیت مدرس، علامه‌طباطبایی، شهیدبهشتی، تربیت‌معلم، الزهرا)
چکیده فارسی مقاله سؤال اساسی این طرح عبارت است از:چه عواملی بر کاهش همکاری­علمی اساتید علوم اجتماعی تأثیر دارند؟ هدف اصلی پژوهش نیز، توصیف و تبیین میزان همکاری علمی در بین اساتید علوم­اجتماعی در دانشگاه­هایمورد نظر است.برای رسیدن به هدف پژوهش، از چهارچوب نظری استفاده شده است؛ که شامل مبانی توصیفی – تبیینی همکاری علمی، نظریه بن­داوید و مرتن است. فرضیات پژوهش نیز بر مبنای پرسش آغازین، اهداف پژوهش و مبانی نظری مشتمل بر  3 فرضیه­ علی و همبستگی است. روش­ پژوهش «کمی- پیمایشی» است؛ و از تکنیک پرسشنامه برای گردآوری داده­ها استفاده شده­است. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران، 101 نفر از اساتید علوم­اجتماعی شش دانشگاه مورد نظر است که به شیوه نمونه­گیری احتمالی طبقه­بندی انتخاب شده­اند. برای تجزیه و تحلیل داده­ها از آزمون­های آماری مختلفی نظیر رگرسیون، همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر بهره گرفته شده­است. آزمون فرضیه­های تحقیق نشان می­دهند که اخلاق­گروه علمی، میزان ارتباطات و تعاملات علمی و متغیرهای زمینه­ای مورد نظر (جنس، سن، مرتبه­علمی، وضعیت تأهل و...) بر همکاری علمی تأثیر معناداری دارند. علاوه بر این، یافته­ها نشان می­دهند که همبستگی مثبت و معنی­داری میان اخلاق گروه­­علمی و میزان ارتباطات و تعاملات وجود دارد. بر اساس تحلیل داده­ها می­توان استنتاج کرد که ضعف اخلاق گروه­علمی و ضعف تعاملات و ارتباطات باعث شده است همکاری علمی در بین اساتید  علوم اجتماعی شش دانشگاه مورد نظر پایین باشد. علاوه بر این میزان تولیدات علمی و پژوهشی اساتید مورد مطالعه بسیار کم است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Sociological analysis of Facters Affecting on the Low Scientific Collaboration Among Faculty Members of Social Sciences Case of Study: Tehran University,Tarbiat Modares, Alameh Tabatabai, Shahid Beheshti, Kharazmi, Alzahra
چکیده انگلیسی مقاله The basic question is: what are the Pacters Affecting on the decrease of scientific collaboration of professors of social sciences? The main objective of this study is to describe and explain the scientific collaboration among faculty members of social sciences. For the purpose of research, theoretical framework is used; Foundations of descriptive - explanatory scientific cooperation, Ben David and Merton's theory. This assumption is based on the initial question, objectives and theoretical study consisted of 3 hypothesis.      Research Method is"quantity- survey" and the techniques  are used questionnaires to collect data. The sample size was calculated using formula Cochran, 101 Social Sciences six university professors who have been selected classification probability sampling method. For data analysis of various statistical tests, regression, correlation and path analysis were used. The research shows that" Scientific ethics"," The interactions and scientific" scientific test and Personal Characteristics (gender, age, academic rank, marital status, etc.) on scientific collaboration have a significant impact. Based on data analysis, we can conclude that groups Scientific ethics weakness, weak interactions and communications has led Scientific cooperation resulted in social groups of six university professors the bottom is. In addition to the scientific output of professors studied very little.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله هوشنگ نایبی |
دانشیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه تهران

مریم شعبان |
کارشناسی ارشد در رشته‌ی پژوهش علوم‌اجتماعی، دانشگاه تهران


نشانی اینترنتی https://ijsp.ut.ac.ir/article_65902_da1390edc258c450d32853cb89479aca.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/640/article-640-614687.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات