این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 4 دی 1404
بررسی مسایل اجتماعی ایران
، جلد ۹، شماره ۱، صفحات ۱۶۵-۱۹۰
عنوان فارسی
فرایند خلق بیتفاوتی اجتماعی در بافت تعاملی ایرانیان
چکیده فارسی مقاله
انسانها در زندگی روزمره دائماً در معرض انتخابهای گوناگون قرار میگیرند و باید در خصوص کنشها و واکنشهایشان تصمیمگیری کنند و روابطشان را با دیگران سامان دهند. دو سرِ افراطیِ طیفِ مواجهه اعضای جامعه با یکدیگر را میتوان از مواجهه فعّال و مطلقاً مسئولانه در نظر گرفت تا بیتفاوتی و نادیدهگرفتن موقعیت و افرادِ درگیر در آن.اینکه چه فرایندی طی میشود که در آن، فردِ نوعی موقعیت خودش و دیگران را در فرایند تعاملی ارزیابی کرده و به این نتیجه میرسد که در یک فرایند باید درگیر شود و مداخله کند، و در فرایندی دیگر باید محتاطانه نظارهگر باشد و مداخله نکند، مسئلهای است که در این مقاله به آن پرداخته میشود.در این مقاله، تلاش میکنیم تا در چارچوب نظریـروشی اتنومتدولوژی و برمبنای ایدههای گارفینکل و همچنین نظریه بیمن در مورد بافت تعاملی ایرانیان، با استفاده از تکنیکهای مشاهده مشارکتی و مصاحبههای نیمهساختاریافته، ضمن ارائه تعریفی بومی از مفهوم بیتفاوتی اجتماعی و گونهشناسی انواع موقعیتهای اجتماعی در بافت تعاملی ایرانیان، انتخاب بیتفاوتی را در نسبت با موقعیتهای اجتماعی مختلف مورد بررسی قرار دهیم.براساس یافتهها، در نسبت با دو حوزه تقابل نمادین اصلی «برابریـنابرابری» و «صمیمیتـغریبگی» که در فرایند تعاملی ایرانیان وجود دارد، شش نوع موقعیتاجتماعی برای خلق بیتفاوتی اجتماعی قابل شناسایی است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Social Apathy Creation In Iranian Interactive Process
چکیده انگلیسی مقاله
How do people choose to be apathetic while confronting unfavorable situations? Agents make decision about their reaction in the wide range of interactive situations which they experience in their daily lives on the basis of their social position which is understood by their cultural context.This paper aims at investigating the influence of Iranian Social Position on their cultural logic as a platform to explain the reasons behind choosing Apathy while confronting unfavorable situations. The study applies Garfinkel and Beeman ethno-methodological theories to outline this target. Data has collected through participatory observations, semi-structured interviews and reviewing research studies.. The interviewees have selected from four distinct research fields include of people in different age and socio-economic class.As findings demonstrate,social apathy is created based on agent's description of their Social Position and there are two cultural factors which help them to understand their social position:" Equality- Inequality" and "Strangeness - Intimacy".On this basis ,six types of social position which lead to social apathy creation can be explained in Iranian interactive process
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
فاطمه سادات علمدار |
دانشجوی دکتری جامعهشناسی اقتصادی و توسعه دانشگاه تهران
محمدرضا جوادییگانه |
دانشیار گروه جامعهشناسی دانشگاه تهران
جبار رحمانی |
استادیار انسانشناسی فرهنگی پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی
نشانی اینترنتی
https://ijsp.ut.ac.ir/article_65905_7b930c970c98b0496e4b7e95c93c1014.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/640/article-640-614690.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات