این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران، جلد ۱۹، شماره ۶۹، صفحات ۷۳-۷۸

عنوان فارسی بررسی میزان آگاهی و نگرش تعدادی از اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مازندران درباره قرآن سال -۱۳۸۷-۱۳۸۶ (گزارش کوتاه)
چکیده فارسی مقاله سابقه و هدف: فقر معنوی، دوری از هدف حقیقی، تسلیم و شکست در مقابل تهاجم فرهنگی بیگانه یکی از نگرانی های مهم خانواده ها، دلسوزان و مربیان جامعه است. بدون شک آگاهی و نگرش مثبت قرآنی موجب ارتقای سطح معنوی، تامین بهداشت و امنیت روانی، شناخت و رسیدن به غایت حقیقی خلقت و صیانت در برابر تهاجم فرهنگی بیگانه می شود. هدف این پژوهش بررسی میزان آگاهی و نگرش تعدادی از اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مازندران درباره قرآن و یافتن نقاط قوت و ضعف در این زمینه به منظور برنامه ریزی فرهنگی است.مواد و روش ها: این تحقیق یک مطالعه مقطعی است که در آن 88 نفر از اعضای هیات علمی به وسیله پرسشنامه محقق ساخته که روایی و پایایی آن به تایید رسید، از نظر میزان آگاهی و نگرش درباره قرآن مورد بررسی قرار گرفته اند. این مطالعه در دانشگاه علوم پزشکی مازندران و در سال 1386 انجام شد. جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات از آزمون های آنالیز واریانس و تی تست استفاده شد.یافته ها: در این مطالعه 88 نفر از اساتید مورد بررسی قرار گرفته اند. جنسیت و تاهل تاثیری در نمره آزمون قرآنی نداشت. در حیطه فعالیت و وضعیت استخدامی تفاوت معناداری در نمره آزمون قرآنی یافت شد (P< 0.001). در مجموع افرادی که نمره آزمون قرآنی بالاتری داشتند، دارای مشخصات خاصی بودند که به تفکیک استخراج شد.استنتاج: در کل چنین به نظر می رسد که آموزش قرآن در سنین کمتر 10 سال، شرکت در جلسات تفسیر قرآن و همچنین مطالعه معنای قرآن هنگام قرائت و داشتن تفسیر قرآن در منزل و مطالعه آن می تواند نقش موثری در ارتقا آگاهی و نگرش اعضای هیات علمی درباره قرآن داشته باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله قرآن، آگاهی، نگرش، هیات علمی، دانشگاه علوم پزشکی مازندران

عنوان انگلیسی Mazandaran University of Medical Sciences regarding
چکیده انگلیسی مقاله Background and purpose: Lack of spirituality, remoteness of real purpose and a defeat versus cultural offense, is one of the many anxieties that families and compassionates, along with society and educators encounter. Without any doubt, knowledge of the Quran and positive attitude, are reasons for promotion of spirituality, recognizing and reaching the real goal of creation and protection against cultural offense. The aim of this research is the study knowledge and attitudes of academic members from the Mazandaran University of Medical Sciences, related to Quran and finding strength and weakness in this connection, in order to establish cultural programming. Materials and methods: This research is a cross sectional in which 88 board members completed a questionnaire, with the reliability and validity being proved. Knowledge and attitude of the members pertaining to the Quran was researched by the questionnaire. This study was performed in the Mazandaran University of Medical Sciences in 2007. Statistical methods were SPSS 15, ANOVA and T tests. Results: Sexuality and marital status was not effective in the Quranic test grade. In an action environment, along with the type of official order, a meaningful difference was found in the Quranic test grade. Consequently, individuals who received higher test scores had special features that were extracted separately. Conclusion: It appears that Quranic education in the age of 10 or less and attending in comprehension sittings, in addition to paying attention to Quranic meaning at the time of reading and comprehension of Quran at home, may have an effective role in promotion of board member’s knowledge regarding the Holy Quran.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله محمدباقر محمدی لایینی | m b mohammadi laini
department of islamic sciences, mazandaran university of medical sciences, sari, iran
ساری، سه راه جویبار گروه معارف دانشگاه علوم پزشکی مازندران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی مازندران (Mazandaran university of medical sciences)

محمد آزادبخت | m azadbakht


سیدحمزه حسینی | s h hosseini


پدرام پزشکان | p pezeshkan



نشانی اینترنتی http://jmums.mazums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-541&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی-کامل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات