این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 28 آذر 1404
دانش حقوق عمومی
، جلد ۶، شماره ۱۸، صفحات ۲۳-۴۴
عنوان فارسی
تبیین حقوقی «حل معضلات نظام» در نظم اساسی ایران
چکیده فارسی مقاله
مرتضی نجابتخواه1*، جواد تقیزاده2**، نفیسه ظریفی3*** 1. دانشیار حقوق عمومی دانشکدهی حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران 2. دانشیار حقوق عمومی دانشکدهی حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران 3. کارشناسارشد حقوق عمومی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران دریافت: 3/3/1396 پذیرش: 5/6/1396 چکیده اصطلاح «حل معضلات نظام» در بند 8 اصل 110 قانون اساسی بهعنوان یکی از وظایف و اختیارات رهبری به کار رفته است. ابهاماتی در خصوص این بند وجود دارد، مانند مرجع و ملاک اعلام و تشخیص معضل و همچنین مرجع نهایی ارائه ی راهحل برای معضل که در این مقاله، با روشی توصیفی- تحلیلی تلاش شده تا به این پرسشها پاسخ داده شود. در این زمینه با دقت در مشروح مذاکرات شورای بازنگری قانون اساسی آشکار میشود که هر معضلی که از طرق عادی نتوان آن را حل کرد، توسط رهبری از طریق مجمع تشخیص مصلحت نظام حل میشود. همچنین مطابق با آییننامهی داخلی مجمع و رویه ی عملی آن، رهبری پس از اعلام موضوعی توسط مقامات اجرایی و سیاسی کشور، چنانچه موضوعی را معضل تشخیص دهد، به مجمع ارجاع میدهد؛ ازاینرو مجمع نمیتواند مستقیماً در امری به عنوان حل معضل ورود داشته باشد، مگر اینکه رهبر به آن ارجاع داده باشد. آییننامهی داخلی مجمع، مجمع را در حل معضلات به عنوان هیأت عالی مستشاری برای رهبر قلمداد میکند. همچنین از رویه ی عملی بهنظر میرسد که رهبری با توجه به طریقی که مجمع فراروی ایشان قرار میدهد، عمل میکند؛ هرچند ممکن است در مواردی طریق ارائه شده را مقید و مشروط سازد. E-mail: M.nejabatkhah@gmail.com * نویسندهی مسئول **E-mail: Jtaghizadehd@yahoo.com *** E-mail:Nafiseh.zarifi68@gmail.com
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Legal Clarification of the “System's Dilemmas Settlement” in the Constitutional Law Order of Iran
چکیده انگلیسی مقاله
Morteza Nejabatkhah1* & Javad Taghizadeh2 & Nafise Zarifi3 1- Associate Professor, Mazandaran university 2- Associate Professor, Mazandaran university 3- master of public law, Mazandaran university Abstract The term "System's Dilemmas Settlement" is used in the Article 110 (8) of the Constitution as one of the duties and powers of the Supreme Leader. There are some uncertainties regarding this clause, such as the official body and the criterion for declaring and identifying the dilemma, as well as the final entity to provide the solution in respect of that dilemma. These ambiguities will be examined with a descriptive-analytic method in this article. In this regard, due to the detailed deliberations of the Revision Council of the Constitution, it becomes apparent that any dilemma unresolvable through ordinary ways, will be solved by the Leader through the State Expediency Council. Besides, in accordance with the standing order of the State Expediency Council and its practical precedent, in case the Supreme Leader identifies an issue as a dilemma, it will be referred to the State Expediency Council. Hence, the Council cannot directly interfere in a subject as a dilemma settlement, unless the subject is referred to it. The State Expediency Council based on the standing order is recognized as a supreme advisory council for the Leader in solving the dilemmas. Furthermore, the practical precedent indicates the Supreme Leader acts in the manner in which the State Expediency Council presents; although, in some cases, he may conditionally enforce it. *E-mail: M.nejabatkhah@gmail.com
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
مرتضی نجابت خواه |
استان مازندران، بابلسر
جواد تقی زاده |
استان مازندران، بابلسر
نفیسه ظریفی |
استان مازندران، بابلسر
نشانی اینترنتی
http://mag.shora-rc.ir/browse.php?a_code=A-10-367-2&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/800/article-800-615184.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
حقوق اساسی
نوع مقاله منتشر شده
حقوق ایران
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات