این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران، جلد ۱۸، شماره ۶۷، صفحات ۳۵-۴۲

عنوان فارسی تجزیه و تحلیل مفهوم شایستگی در پرستاری: تحقیق کیفی و ارایه یک مدل هیبرید
چکیده فارسی مقاله سابقه و هدف: شایستگی مفهومی پیچیده و مبهم است و یکی از موضوعات بحث برانگیز در حوزه مراقبت سلامتی است که در حیطه های مختلف پرستاری از جمله آموزش، بالین و مدیریت پرستاری اهمیت زیادی دارد. به دلیل وجود ابهامات زیاد در این زمینه پژوهشگر بر آن شد تا در این مقاله به تجزیه و تحلیل مفهوم شایستگی بپردازد.مواد و روش ها: در این پژوهش تجزیه و تحلیل مفهوم به روش هیبرید، در سه مرحله انجام شد. در مرحله مروری بر مطالعات (نظری) 475 مقاله مرتبط موجود در پایگاه های اطلاعاتی تا سپتامبر 2007 ارزیابی و تحلیل شدند. در مرحله کار در عرصه به دلیل اهمیت سیستم آموزش در تربیت نیروی انسانی پرستاری، مصاحبه از 5 نفر از مربیان پرستاری انجام شد و نتایج بعد از گوش دادن به نوار، دستنویس شد و آنالیز محتوا صورت گرفت. در مرحله نهایی، از دو مرحله قبل تحلیل کلی انجام شد.یافته ها: بر اساس مرحله مرور بر ادبیات، بهترین تعریف و خصوصیات شایستگی انتخاب شد. در مرحله کار در عرصه با توجه به اینکه مصاحبه از مربیان در بافت آموزش پرستاری ایران انجام گردید علاوه بر ابعاد و خصوصیات آشکار شده در مرور ادبیات، نگاه کلی نگر در بعد نگرش و خلاقیت در بعد مدیریت نیز نمایان گردید. در مرحله نهایی از ادغام دو مرحله تعریف، ابعاد، خصوصیات، پیش مقدمها، عوامل موثر و پیامد شایستگی به منصه ظهور رسیدند و سرانجام مدل هیبرید ارایه شد.استنتاج: بر اساس معیارهای شایستگی به دست آمده از این مطالعه، برنامه ریزی آموزشی، ابزار سازی و ارزیابی دانشجویان و پرستاران در عرصه نظام پرستاری ایران مقدور خواهد شد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله توسعه و تحلیل مفهوم، شایستگی، پرستاری، مدل هیبرید

عنوان انگلیسی Concept analysis of competency in nursing: Qualitative research
چکیده انگلیسی مقاله Background and Purpose: Competency is a complicated and an ambiguous concept. It is also a challenging subject in the health care arena, which is significant in different aspects of nursing, such as education, clinic and management. There are ambiguities about it, thus, in this article, researchers conducted analysis of this concept. Materials and methods: This research is a concept analysis by the hybrid method. This model has three steps. In literature review stage, 475 related articles exist in databases up to September 2007 were analyzed and evaluated. As to the importance of educational system in the training of nursing courses, 5 educators were interviewed in the field work stage. After listening to tapes, results were Tran scripted and content analysis was done. In the last stage, holistic analysis was carried out. Results: Best definition and properties of competency was selected based on literature reviews. In the field work stage, categories and attributes, same as literature reviews stage, were emerged with interviewing of nursing educators, in addition to holistic view properties, in relation to attitude domain and creativity of management domain. In the last stage, a hybrid model was delivered. Conclusion: In the Iranian field of nursing, educational planning, implementing competency instrument, nurses and students evaluation can be performed according to this study criterion.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله معصومه باقری نسامی | m nesami
faculty of nursing and midwifery, mazandran university of medical sciences, sari, iran
دانشجوی دکترای پرستاری، مربی دانشگاه علوم پزشکی مازندران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی مازندران (Mazandaran university of medical sciences)

فروغ رفیعی | f rafiee


سرور پرویزی | s parvizi


روانبخش اسماعیلی | r esmaeili



نشانی اینترنتی http://jmums.mazums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-490&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی-کامل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات