این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران
، جلد ۱۸، شماره ۶۶، صفحات ۸۷-۹۱
عنوان فارسی
بررسی نگرش مذهبی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مازندران در سال تحصیلی ۸۶-۱۳۸۵ (گزارش کوتاه)
چکیده فارسی مقاله
سابقه و هدف: هدف این مطالعه تعیین نگرش مذهبی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مازندران در سال تحصیلی 86 - 1385 بر حسب مقطع و رشته تحصیلی، جنسیت، سکونت یا عدم سکونت در خوابگاه و وضعیت تاهل بوده است. در این طرح، نگرش دانشجویان نسبت به مبانی نظری اسلام، برخی از فروعات دین و مسایل اخلاقی مورد مطالعه قرار گرفت.مواد و روش ها: در این طرح، از روش مطالعه میدانی از نوع توصیفی استفاده شده و جامعه آماری آن، دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مازندران بوده اند که با توجه به روش نمونه گیری طبقه ای 384 نفر مشارکت داشته اند. به منظور گردآوری داده ها، از پرسشنامه ای مشتمل بر 38 سوال که روایی و پایایی آن تایید شده و نمرات نگرشی و بر اساس 5- تا 5 تنظیم شده بود، مورد استفاده قرار گرفت.یافته ها: یافته ها، میانگین نمره نگرش مذهبی در دانشجویان مقطع کاردانی و کارشناسی را به ترتیب 1.63±2.53 و کارشناسی رابه ترتیب 1.45±3.06 نشان می دهد و اختلاف معناداری بین سطح نگرش آنها وجود دارد (p< 0.01). میانگین نمرات نگرش در دانشجویان پسر 1.7±2.24 و در دختران 1.4±2.97 را نشان می دهد که اختلاف آنها از لحاظ آماری معنادار است (P< 0.01). بیشتر نگرش ها نمره2.5 تا 4.5 و انحراف معیار 1.63 را نشان می دهد؛ بعلاوه 57 درصد کل دانشجویان نمره 4.5 را به خود اختصاص داده اند.استنتاج: میزان نمرات کل دانشجویان از نگرش مثبت آنها نسبت به مسایل متنوع مذهبی حکایت دارد. عدم التزام عملی نسبت به دستورات و شعائر مذهبی، رعایت واجبات و محرمات و سایر رفتارهای دینی را نباید صرفا در پایین بودن میزان نگرش نسبت به اصول دین، مبانی نظری اسلام و ارزش های دینی دانشجویان جستجو کرد، بنابراین بررسی سایر عوامل موثر در مطالعات مداخله ای بعدی پیشنهاد می شود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
مذهب، نگرش، دانشجو
عنوان انگلیسی
Religious attitude of students of Mazandaran University of Medical Sciences in 2006-2007
چکیده انگلیسی مقاله
Back ground and purpose: Available evidence shows that religious attitude have noticeable effects on psychological aspects of human life. The purpose of this study was to determine the present situation of religious attitude of Students of Mazandaran University of Medical Sciences. Student’s attitude towards theoretical basis of Islam and Some other subsidiary rules of religion and moral values were studied in this investigation. Materials and methods: In this research descriptive field study on all the students of the university, stratified sampling method was employed and 384 students were recruited.A questionnaire consisting of 38 questions was used to collect the data. Attitude rates were quantified on the scale of –5 to +5. Results: The mean rates of attitude of associated to art students (2.53 ± 1.63) and B.S.C students (3.06±1.45) were statistically significant (p< 0.01).Likewise, the mean rate of attitude of male and female students (2.94±1.7) and (2.97±1.4) were statistically significant (p< 0.01).The attitude rate of the majority of students was between 2.5 to 4.5 (s. p 1.63). The top mark of 4.5 was gained by 57% of the students. Conclusion: The students have positive religious attitude. The lack of adequate religious practice among the subjects must not be interpreted as the low religious attitude. However it is necessary to study other factor that effects students practice.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Religious, attitude, student
نویسندگان مقاله
علی اصغر زکوی | a a zakavi
faculty of medicine, mazandaran university of medical sciences, sari, iran
دکترای تخصصی فلسفه، استادیار دانشگاه علوم پزشکی مازندران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی مازندران (Mazandaran university of medical sciences)
سیدحمزه حسینی | s h hosseini
محمد آزادبخت | m azadbakht
رضاعلی محمدپور تهمتن | r a mohammadpour
حسین جلاهی | h jalahi
نشانی اینترنتی
http://jmums.mazums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-514&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی-کامل
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات