این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران، جلد ۱۷، شماره ۶۰، صفحات ۳۹-۴۷

عنوان فارسی بررسی مواجهه رانندگان اتوبوس های شهری ساری با ذرات قابل استنشاق (PM۱۰)
چکیده فارسی مقاله سابقه و هدف: افزایش غلظت ذرات قابل استنشاق در هوا منجر به بیماری های ریوی و افزایش مرگ و میر در افراد جامعه و بخصوص شاغلین بخش های حمل و نقل شهری می شود. مطالعات اپیدمیولوژیکی انجام شده نشان می دهد که ذرات منتشر شده از وسایل نقلیه موتوری که در ترافیک (Traffic) جاده ای ایجاد می شود پتانسیل بیشتری را برای افزایش مرگ و میر و بستری شدن افراد در نتیجه بیماری های قلبی و عروقی دارد. افزایش ترافیک در شهرهای بزرگ باعث افزایش غلظت آلاینده ها و به خصوص ذرات قابل استنشاق در هوا می شود. در این بررسی میزان تماس رانندگان اتوبوس های شهری با ذرات قابل استنشاق (PM10)و عوامل موثر بر آن مورد بررسی قرار گرفته است.مواد و روش ها: در این بررسی به وسیله یک دستگاه نمونه برداری و تجزیه مستقیم ذرات قابل استنشاق (MicroDust Pro) همراه با یک پمپ نمونه بردار فردی استانداردسازی شده (calibrated) با جریان هوای 2 لیتر بر دقیقه، غلظت ذرات (PM10) در هوای منطقه تنفسی رانندگان اتوبوس های شهر ساری در سه مسیر اصلی شهر در طول یکسال اندازه گیری شد و عوامل احتمالی موثر بر میزان تماس رانندگان دریک پرسشنامه ثبت گردید. یافته ها: میانگین غلظت ذرات قابل استنشاق (PM10) درمنطقه تنفسی رانندگان اتوبوس در ماه های مختلف متفاوت و در فصول پاییز و زمستان بیشتر بود و در برخی از روزها به حدود µgm-3 300 می رسید. تماس با این ذرات در هنگام عصر افزایش می یافت و بیشتر در مسیرهای با ترافیک سنگین مشاهده شد. عوامل دیگر چون بارندگی و دمای هوا، تعداد مسافر سوار شده به اتوبوس، سال تولید اتوبوس و سوار و پیاده کردن مسافر از جمله مهم ترین عوامل موثر در میزان تماس رانندگان اتوبوس با ذرات قابل استنشاق بود.استنتاج: تماس رانندگان اتوبوس های شهر ساری با ذرات قابل استنشاق (PM10) در زمان های مختلف متفاوت بوده و ناشی از وارد شدن این ذرات از هوای بیرون به داخل اتوبوس در هنگام سوار و پیاده شدن مسافر و انتشار مجدد ذرات ریز ته نشین شده می باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Assessment of Bus Drivers’ Exposure to Respirable Particles (PM10) in Sari
چکیده انگلیسی مقاله Background and purpose: High concentrations of respirable particles may cause high incidence of respiratory diseases and mortality in public populations and in particular in public transportation workers. Epidemiological exposure studies showed that respirable particles that emitted from traffic sources have more potential effects on more incidence of hospitalization or mortality caused by cardiovascular diseases. In this study personal exposures of bus drivers to respirable particles (PM10) and factors that caused high personal exposure were studied in Sari city. Materials and Methods:In this study, a calibrated real time monitor (MicroDust Pro) with a personal sampling pump with 2 lit/min flow rate were used to measure Sari’s bus drivers personal exposure to PM10 concentrations on 3 main routs. This study was carried out during a one calendar year and all possible effective factors on personal exposure were recorded in a questionnaire. Results:The mean personal exposures to PM10 concentrations among bus drivers were varied in different months. Exposure to PM10 concentrations were higher in autumn and winter and increased to 300µgm-3 in some days. Personal exposures to these particles were increased in the evening and on high traffic flow routs. Other factors such as rainy weather and temperature, number of passengers, bus' model year, picking up and dropping off the passengers were the most effectiveg factors on driver's personal exposures. Conclusion:Bus drivers' exposure to respirable particles PM10 in Sari was varied in different time. It was due to entrance of outdoor particulate air pollutants into the bus during the picking up and getting off the passengers and resuspension of settled fine particles.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله محمود محمدیان | m mohammadyan
faculty of health, mazandaran university of medical sciences, sari, iran
دکتری بهداشت حرفه ای، عضو هیئت علمی استادیار دانشگاه علوم پزشکی مازندران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی مازندران (Mazandaran university of medical sciences)

احمد علی زاده | a alizadeh


رضاعلی محمدپور تهمتن | r a mohammadpour



نشانی اینترنتی http://jmums.mazums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-249&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی-کامل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات