این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 22 آذر 1404
مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران
، جلد ۱۷، شماره ۶۰، صفحات ۹۵-۱۰۱
عنوان فارسی
بررسی فراوانی اختلال و سواسی - جبری در دانش آموزان دختر دبیرستان های شهرستان ساری در سال ۱۳۸۵
چکیده فارسی مقاله
سابقه و هدف : اختلال وسواسی - جبری OCD) یا (Obsessive-Compulsive Disorder نوعی اختلال اضطرابی شامل یک رشته رفتارهای تشریفاتی یا افکار مداوم و تکراری است که شیوع آن در جمعیت عمومی 3-2 درصد گزارش شده و با عواملی مثل سن، جنس، وضعیت تاهل، وضعیت اقتصادی - اجتماعی و سطح تحصیلات ارتباط دارد و از زمان بلوغ شروع می شود. این مطالعه با هدف تعیین میزان شیوع (OCD) در دانش آموزان دختر دبیرستان های ساری انجام شد.مواد و روش ها: این مطالعه به صورت توصیفی و مقطعی بر روی 4 310 نفر از دانش آموزان دختر شهرستان ساری انجام شد. روش نمونه گیری به صورت خوشه ای و تصادفی بود. بعد از کسب اجازه نامه کتبی، پرسشنامه مادزلی(Moudzly) به همراه پرسشنامه جمعیت شناختی با توضیح مجریان طرح، توسط دانش آموزان تکمیل و با روش های آمار توصیفی و آمار همبستگی پیرسون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و برای ارتباط متغیرهای کیفی در این مطالعه از آزمون کای دو استفاده شد و سطح معنی دار 05/p?0 در نظر گرفته شد.یافته ها: از میان 3104 نمونه مورد مطالعه، 108 مورد به علت عدم پر کردن درست برگه از مطالعه حذف شدند. از 2996 مورد باقی مانده، 936 نفر (2/31 درصد) بر اساس پرسشنامه مادزلی نمره 11 و بالاتر داشتند که مبتلابه OCD شناخته شدند. میانگین سنی در این مطالعه 4/3 ± 22/16 بود.افزایش شیوع OCD با بعد خانوار کم (چهار نفر و کم تر) و سطح تحصیلات پایین پدر و مادر وسطح اجتماعی - اقتصادی پایین ارتباط داشت.بیشترین وسواس به ترتیب مربوط به وسواس وارسی (4/31 درصد) وسواس تکرار (2/29 درصد)، وسواس شست و شو (2/27 درصد)، وسواس شک و تردید (3/26 درصد)، وسواس نشخوار فکری (8/20 درصد) بوده است.استنتاج: این مطالعه نشان دادکه شیوع OCD در دختران نوجوان جامعه ما قابل ملاحظه است (2/31 درصد). لذا برنامه ریزی دقیق جهت شناسایی و مداخله درمانی زودهنگام جهت این افراد توسط مسوولین بهداشت روان منطقه پیشنهاد می شود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
اختلال اضطرابی، اختلال وسواسی، جبری، دانش آموزان
عنوان انگلیسی
A survey of Obsessive-Compulsive Disorder prevalence among High school girl students in Sari
چکیده انگلیسی مقاله
Background and purpose: Obsessive-Compulsive Disorder (OCD) is a disease that appears to be under-diagnosed and under-treated despite the evidence for effective treatments. There are variable estimates of OCD prevalence (many studies reported that its prevalence is betwent 2% and 3% in general population). It is dependented to age, sex, marital status, socio-economic & educational state, in population. Materials and Methods: This method was a cross sectional descriptive study on high school girl students in Sari city. 3104 girls were selected and interviewed through randomized systematic & cluster sampling method from all high school girl students. The assessment was done by Muadsley obsession compulsive inventory & demographic inventory. After the data were analized by descriptive and qualitative methods. Results: 108 students were excluded then 2996 girls were entered in this study, 31.2% (936 individuals) had OCD and mean of their age was 16.22 ± 3.4. 30.7% of girls was first child, 35.1% of mothers & 34.7% of fathers had low educational class and low socio economic state. Conclusion: Prevalence of OCD in high school girl students was significant in sari city, and it was related to number of birth, family size, and low socio-economic and educational level.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Obsessive-Compulsive Disorders, Student, Girl
نویسندگان مقاله
عباس مسعودزاده | a massoudzadeh
department of psychiatry, faculty of medicine, mazandaran university of medical sciences, sari, iran
متخصص روانپزشکی، استادیار مرکز تحقیقات روانپزشکی و علوم رفتاری دانشگاه علوم پزشکی مازندران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی مازندران (Mazandaran university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://jmums.mazums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-254&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی-کامل
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات