این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران، جلد ۱۷، شماره ۶۰، صفحات ۹۵-۱۰۱

عنوان فارسی بررسی فراوانی اختلال و سواسی - جبری در دانش آموزان دختر دبیرستان های شهرستان ساری در سال ۱۳۸۵
چکیده فارسی مقاله سابقه و هدف : اختلال وسواسی - جبری OCD) یا (Obsessive-Compulsive Disorder نوعی اختلال اضطرابی شامل یک رشته رفتارهای تشریفاتی یا افکار مداوم و تکراری است که شیوع آن در جمعیت عمومی 3-2 درصد گزارش شده و با عواملی مثل سن، جنس، وضعیت تاهل، وضعیت اقتصادی - اجتماعی و سطح تحصیلات ارتباط دارد و از زمان بلوغ شروع می شود. این مطالعه با هدف تعیین میزان شیوع (OCD) در دانش آموزان دختر دبیرستان های ساری انجام شد.مواد و روش ها: این مطالعه به صورت توصیفی و مقطعی بر روی 4 310 نفر از دانش آموزان دختر شهرستان ساری انجام شد. روش نمونه گیری به صورت خوشه ای و تصادفی بود. بعد از کسب اجازه نامه کتبی، پرسشنامه مادزلی(Moudzly) به همراه پرسشنامه جمعیت شناختی با توضیح مجریان طرح، توسط دانش آموزان تکمیل و با روش های آمار توصیفی و آمار همبستگی پیرسون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و برای ارتباط متغیرهای کیفی در این مطالعه از آزمون کای دو استفاده شد و سطح معنی دار 05/p?0 در نظر گرفته شد.یافته ها: از میان 3104 نمونه مورد مطالعه، 108 مورد به علت عدم پر کردن درست برگه از مطالعه حذف شدند. از 2996 مورد باقی مانده، 936 نفر (2/31 درصد) بر اساس پرسشنامه مادزلی نمره 11 و بالاتر داشتند که مبتلابه OCD شناخته شدند. میانگین سنی در این مطالعه 4/3 ± 22/16 بود.افزایش شیوع OCD با بعد خانوار کم (چهار نفر و کم تر) و سطح تحصیلات پایین پدر و مادر وسطح اجتماعی - اقتصادی پایین ارتباط داشت.بیشترین وسواس به ترتیب مربوط به وسواس وارسی (4/31 درصد) وسواس تکرار (2/29 درصد)، وسواس شست و شو (2/27 درصد)، وسواس شک و تردید (3/26 درصد)، وسواس نشخوار فکری (8/20 درصد) بوده است.استنتاج: این مطالعه نشان دادکه شیوع OCD در دختران نوجوان جامعه ما قابل ملاحظه است (2/31 درصد). لذا برنامه ریزی دقیق جهت شناسایی و مداخله درمانی زودهنگام جهت این افراد توسط مسوولین بهداشت روان منطقه پیشنهاد می شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اختلال اضطرابی، اختلال وسواسی، جبری، دانش آموزان

عنوان انگلیسی A survey of Obsessive-Compulsive Disorder prevalence among High school girl students in Sari
چکیده انگلیسی مقاله Background and purpose: Obsessive-Compulsive Disorder (OCD) is a disease that appears to be under-diagnosed and under-treated despite the evidence for effective treatments. There are variable estimates of OCD prevalence (many studies reported that its prevalence is betwent 2% and 3% in general population). It is dependented to age, sex, marital status, socio-economic & educational state, in population. Materials and Methods: This method was a cross sectional descriptive study on high school girl students in Sari city. 3104 girls were selected and interviewed through randomized systematic & cluster sampling method from all high school girl students. The assessment was done by Muadsley obsession compulsive inventory & demographic inventory. After the data were analized by descriptive and qualitative methods. Results: 108 students were excluded then 2996 girls were entered in this study, 31.2% (936 individuals) had OCD and mean of their age was 16.22 ± 3.4. 30.7% of girls was first child, 35.1% of mothers & 34.7% of fathers had low educational class and low socio economic state. Conclusion: Prevalence of OCD in high school girl students was significant in sari city, and it was related to number of birth, family size, and low socio-economic and educational level.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Obsessive-Compulsive Disorders, Student, Girl

نویسندگان مقاله عباس مسعودزاده | a massoudzadeh
department of psychiatry, faculty of medicine, mazandaran university of medical sciences, sari, iran
متخصص روانپزشکی، استادیار مرکز تحقیقات روانپزشکی و علوم رفتاری دانشگاه علوم پزشکی مازندران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی مازندران (Mazandaran university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://jmums.mazums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-254&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی-کامل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات