این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران، جلد ۱۷، شماره ۵۹، صفحات ۶۹-۷۵

عنوان فارسی غربالگری اختلالات تکاملی کودکان مهد کودک های شهر ساری در سال ۱۳۸۵
چکیده فارسی مقاله سابقه و هدف: بررسی حوزه های تکاملی کودکان تاکنون کم تر مورد توجه قرار گرفته و پایش دست یابی کودکان به ملاک های تکاملی توسط مراجع بهداشتی درمانی با کاستی ها و نقص های فراوان همراه است. یکی از روش های بهبود این وضعیت استفاده از روش های غربالگری بررسی تکامل کودک می باشد. پرسشنامه PEDS (ارزیابی والدین از تکامل کودک) یکی از ابزارهای غربالگری تکامل کودک می باشد. هدف از انجام این مطالعه بررسی اختلالات تکاملی از نظر والدین بر اساس پرسشنامه PEDS در کودکان مهد کودک های شهر ساری در سال 1385 بوده است.مواد و روش ها: مطالعه از نوع توصیفی و مقطعی بود. جامعه مورد مطالعه کودکان زیر 6 سال مهدکودک های شهر ساری و روش نمونه گیری خوشه ای بوده است. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه PEDS (ارزیابی والدین از تکامل کودک) مشتمل بر 38 سوال در زمینه اطلاعات جمعیت شناختی، سابقه بیماری و میزان نگرانی والدین در حوزه های تکاملی با طیف پاسخ «بلی-کمی- خیر» بود. پس از جمع آوری اطلاعات تحلیل نتایج با نرم افزار SPSS11 انجام گردید. آزمون مربع کای Wilcoxon برای بررسی ارتباطات استفاده شد و P< 0.05 معنی دار تلقی گردید.یافته ها: 736 پرسشنامه از 829 پرسشنامه تکمیل گردید (ضریب بازگشت 88.7 درصد). سن نمونه 4.28±1.31 سال بود. 50.1 درصد پسر و بقیه دختر بودند. به طور متوسط 3.2 درصد والدین در هر حوزه تکاملی اظهار نگرانی کامل و 9.5 درصد نیز اظهار نگرانی نسبی نموده بودند. ترتیب نگرانی والدین در حوزه های مختلف اینگونه بود: ارتباط با دیگران (6.4 درصد)، رفتارکودک (6.1 درصد)، صحبت کردن (4.3 درصد) یادگیری آموزش های دبستانی و پیش دبستانی (3.1 درصد)، درک کردن کودک (2.5 درصد)، یادگیری کودک برای انجام اعمال خود (2.1 درصد)، استفاده از انگشتان دست (1.4 درصد) و استفاده از پاها و بازوها (1.1 درصد). نگرانی والدین با سطح تحصیلات والدین، محل سکونت و سابقه بیماری در کودک ارتباط معنادار داشت (P< 0.05). درصد مراجعه در کودکان ارجاع داده شده به مراکز تشخیص قطعی 23.41 بود که در 80 درصد مشکل رفتاری و 87.5 درصد مشکل گفتاری و 16.6 درصد مشکل شنوایی تشخیص داده شد.استنتاج: درصد قابل توجهی از والدین بر اساس پرسشنامه PEDS درمورد حوزه های تکاملی کودکانشان اظهار نگرانی نمودند اما پی گیری آنان برای مراجعه به مراکزتشخیص قطعی مطلوب نبود. درمورد اکثریت موارد نگرانی والدین، تشخیص نهایی برای یک کودک یک بیماری را نشان داد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله کودکان، PEDs، غربالگری، اختلالات تکاملی

عنوان انگلیسی Screening of Developmental Problem, Day care Centers, Sari, 2006
چکیده انگلیسی مقاله Background and purpose: There has not been enough attention towards the domains of development in pediatrics,so there are many deficiencies in monitoring the achievement of developmental milestones in our country. One of the important ways for the improvement of this problem is to use screening method. PEDS questionnaire is one of the screening tools for development. The aim of this study was to investigate about parents' evaluation of developmental status for their children. Materials and Methods: This was a cross-sectional descriptive study. The population included infants and children under the age of 6 in day care centers of Sari. Sampling method was clustering. The tool for data collection was PEDS questionnaire (Parents' Evaluation of Developmental Status) which consisted of 38 questions about demographic data and medical history of children as well as parents' concern about different developmental domains along with ''Yes'' , ''No'' and ''little'' answers. The data were analysed using SPSS11 software. Chi square and Wilcoxon were used. P< 0.05 was considered significant. Results: Out of 829 questionnaires, 736 were returned (88.7%). The Sample age was 4.23 ± 1.32 gl . Fifty percent of participants were male. By average, in each developmental domains, 3.2% of parents had major concern and 9.5% had partial concern. The most common domains of concern were communication with others (6.4%), behavior (6.1%), speaking (4.3%), preschool and school education (3.1%), children's understanding (2.5%), the self care (2.1%), the use of fingers (1.4%), the use of legs and arms (1.1%). Parents' concern had a significant relationship with parent's education, residence and history of illness in children (P< 0.05). Out of 23.4% of the infants and children who had later returned to the diagnosis center, 80% had behavioral disorder, 87.6% had speech disorder and 16.6% had hearing impairment.. Conclusion: A considerable percentage of parents was concerned about developmental domains of their children, but follow up at referral centers was low. Parents' concern led to the diagnosis of an illness for a child in most cases.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Infant-child, Screening of developmental delay

نویسندگان مقاله مهرنوش کوثریان | m kosaryan
faculty of medicine- mazandaran university of medical sciences, sari, iran
فوق تخصص غدد اطفال، عضو هیات علمی استاد ، مرکز تحقیقات تالاسمی دانشگاه علوم پزشکی مازندران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی مازندران (Mazandaran university of medical sciences)

کوروش وحیدشاهی | k vahidshahi


بیگم شفاعت عارفه | b shafaat


علی عباس خانیان | a abaskhanian


سعدی عزیزی | s azizi


شبنم شاهرخ | sh shahrokh


مونا اسدی | m asadi



نشانی اینترنتی http://jmums.mazums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-234&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی-کامل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات