این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران، جلد ۱۷، شماره ۵۸، صفحات ۸۷-۱۰۰

عنوان فارسی بررسی کیفیت آموزش درمانگاهی از دیدگاه اساتید و دانشجویان دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ۱۳۸۵
چکیده فارسی مقاله سابقه و هدف: آموزش طب سرپایی از مهم ترین بخش های آموزش پزشکی بوده و به خاطر ارتباط عمیق آن با آینده کاری پزشک، امروزه مورد توجه ویژه قرار گرفته و مطالعات مختلفی برای بررسی کیفیت و طراحی راهکارهای ارتقا آن صورت می گیرد، کشور ما در زمینه مطالعات جامع در این زمینه با نقص روبروست. هدف از انجام این مطالعه بررسی کیفیت آموزش درمانگاهی از دیدگاه اساتید و دانشجویان دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مازندران بوده است.مواد و روش ها: این مطالعه به روش توصیفی و مقطعی انجام گردید: جامعه مورد مطالعه دانشجویان و دستیاران رده های بالینی و اعضای هیات علمی بالینی بودند که به شیوه نمونه گیری آسان مبتنی بر دسترس وارد مطالعه شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه های حاوی 22 سوال در مورد متغیرهای زمینه ای و آموزشی و دیدگاه پاسخ دهندگان در مورد شرایط محیطی، فعالیت مستقل و نظارت اساتید و آموزش خاص درمانگاهی بود. روائی پرسشنامه به شیوه تایید روایی محتوا (content validity) توسط مشاوره با صاحب نظران و پایایی آن با آزمون مجدد (r=0.85) کنترل گردید پس از جمع آوری اطلاعات، آنالیز در نرم افزار Spss13 با استفاده از آمار توصیفی و آزمون های مجذور کا و t انجام پذیرفت.یافته ها: ضریب بازگشت 70 درصد بود. میانگین سنی 36 استاد شرکت کننده در مطالعه 43.6±8.7 سال و میانگین سنی 144 دانشجوی شرکت کننده در مطالعه 25±3.6 سال بود. دیدگاه اکثر دانشجویان (88.3 درصد) نسبت به کیفیت موجود آموزش درمانگاهی منفی بود در صورتی که دیدگاه بیش تر اساتید (66.7 درصد) به کیفیت موجود مثبت بود. دیدگاه فراگیران رده های پایین تر، منفی تر بود. تفاوت معنی داری بین بخش های مختلف در دیدگاه کلی نسبت به آموزش درمانگاهی وجود نداشت. دیدگاه اساتید و دانشجویان در مورد مناسب نبودن وضعیت فیزیکی درمانگاه همخوانی داشت، اما در مورد امکان انجام فعالیت های مستقل فراگیران (p=0.00) ، آموزش نسخه نویسی (p=0.00) مدیریت درمانگاه (p=0.004) و نظارت و اصلاح اساتید (p=0.00) تفاوت نظر معنی دار وجود داشت چنانکه فراگیران تمامی موارد فوق را در حد کم و خیلی کم بیان نمودند که متفاوت با نظر اساتید بود.استنتاج: دیدگاه کلی در مورد وضعیت موجود آموزش درمانگاهی (به ویژه دیدگاه فراگیران) منفی بوده و عوامل مهم تر منفی شدن این دیدگاه، امکان کم فعالیت مستقل، عدم نظارت فعال اساتید، عدم آموزش نسخه نویسی و آموزش تشخیص های افتراقی و فضای فیزیکی نامطلوب می باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش درمانگاهی، اساتید، دانشجویان، دیدگاه

عنوان انگلیسی Evaluation of Faculty Members’ and Students’ Attitude Towards Ambulatory Teaching Quality
چکیده انگلیسی مقاله Background and purpose: Ambulatory medicine is one of the most important parts of medical education. Due to its profound relation with professional future of physicians, ambulatory medicine is especially under attention and many studies have been performed to survey its quality and to design some ways to promote it. There is obvious deficiency in our evidence about ambulatory medicine. The aim of this study was to survey the quality of teaching of the ambulatory medicine from the viewpoint of the faculty members and students of medical faculty of Mazandaran. Materials and Methods: This was a descriptive and cross-sectional study. The study's population consisted of students, residents and clinical faculty members who were included by simple sampling. Data collection was performed by a questionnaire with 22 questions about demographic and educational variables as well as respondents’ opinions about environmental conditions, independent activities, instructors’ supervision, and social training in the ambulatory clinics. The validity of the questionnaire was controlled by content validity with expertise consultation, and its reliability was controlled by test-retest(r=0.85). Data were analyzed using spss13 software. Results: Response rate was 79%, the mean age of 36 faculties was 43.6+- 8.7 years and 32% of them were female. The mean age of 146 students was 25+-3.6 years and 61% were female. The attitude of the majority of the students (88.3%) towards the quality of ambulatory teaching was negative, but majority of faculties (66.7%) had positive attitudes. There was no significant difference among teaching departments. Attitude of junior trainees was even worse. Attitude of faculty members and students was similar towards inappropriate physical environment of ambulatory clinics, but it was significantly different from independent activities of trainees in clinics (p=0.000) relational drugs prescription (p=0.000) management (p=0.004), and supervision of faculty members (p=0.000). Conclusion: The overall attitudes towards the current condition of ambulatory teaching (especially trainees) were negative because of the impossibility of independent activities for trainees, low supervision of faculties, absence of teaching for rational drug prescription, differential diagnosis and management.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Ambulatory Medicine Teaching, Attending, Student, Attitude

نویسندگان مقاله قاسم علی خراسانی | gh a khorasani
faculty of medicine- mazandaran university of medical sciences, sari, iran
فوق تخصص جراحی ترمیمی، عضو هیأت علمی استادیار دانشگاه علوم پزشکی مازندران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی مازندران (Mazandaran university of medical sciences)

میترا محمودی | m mahmoudi


کوروش وحیدشاهی | k vahidshahi


لیلا شهبازنژاد | l shahbaznejad


محمد غفاری چراتی | m ghafari



نشانی اینترنتی http://jmums.mazums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-217&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی-کامل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات