این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران، جلد ۱۷، شماره ۵۸، صفحات ۱۱۷-۱۲۴

عنوان فارسی بررسی میزان رضایت مندی کارکنان دانشگاه علوم پزشکی مازندران از خدمات بیمه درمانی تکمیلی سال ۱۳۸۴
چکیده فارسی مقاله سابقه و هدف: امروزه شیوه و دامنه ارائه خدمات درمانی به بیماران آنقدر تغییر و وسعت یافته است که فراهم کردن تمامی این خدمات در قالب بیمه خدمات درمانی از نظر اقتصاد بهداشت و درمان مقدور و میسر نمی باشد. مع الوصف بسیاری از مشتریان نیاز ویژه ای به بیمه های درمانی تکمیلی احساس نموده اند. این احساس نیاز هنگامی بارزتر شد که این افراد احساس کردند بیمه درمانی تکمیلی، بیمه اولیه و فعلی آنها را کامل تر می کند. در سال های اخیر استفاده از نظرات مدجویان و میزان رضایت مشتری در بخش خدمات بهداشتی و درمانی به یک واقعیت غیر قابل انکار تبدیل شده است. این مطالعه با هدف تعیین میزان رضایت مندی کارکنان دانشگاه علوم پزشکی مازندران از خدمات بیمه درمانی تکمیلی در شهر ساری انجام شده است.مواد و روش ها: روش مطالعه در این پژوهش توصیفی بود و 120 نفر ازبیماران سرپایی و بستری بیمه شده که حداقل یک بار از خدمات بیمه درمانی تکمیلی بهره مند شدند، مورد بررسی قرار گرفتند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه ای بود که بعد از اطمینان از روایی و پایایی آن با مطالعه مقدماتی (pilot study) مورد استفاده قرار گرفت. اطلاعات جمع آوری شده با استفاده از آمار توصیفی و ابزار SPSS تجزیه و تحلیل شد.یافته ها: نتایج به دست آمده نشان داد که بیش ترین تعداد واحدهای مورد پژوهش یعنی 63 نفر (52.5 درصد) از جنس مذکر، 79 نفر (65.8 درصد) در سنین بین 49-30 سالگی، 63 نفر (52.5 درصد) با تحصیلات عالی و90 نفر (75 درصد) متاهل بوده اند. 54 نفر(45 درصد) به علت بیماری های قلبی- عروقی و گوارشی، سابقه بستری در بیمارستان و72 نفر (60 درصد) آنها نیز کم تر از 3 روزسابقه بستری داشته اند. جهت تشخیص بیماری در بیش تر آن ها (43 درصد) از سونوگرافی استفاده شده است. در رابطه با اهداف پژوهش، بیش تر آنها یعنی62 نفر (51.7 درصد) از واحدهای مورد پژوهش از نحوه برخورد کارکنان شرکت، 64 نفر (53.3) از میزان همکاری و 59 نفر(49.2) از پای بندی سازمان به تعهدات خود راضی بودند.استنتاج: آزمون آماری کای دو نشان داد که بین عامل سن، سطح تحصیلات، تعداد دفعات بستری، علت بستری و اقدامات تشخیصی انجام شده و میزان رضایت مندی در این پژوهش رابطه معنی دار وجود دارد (p< 0.001). این نتایج حکایت از شناخت و آگاهی، ارتباط با مراکز ارائه خدمات، نوع و کیفیت خدمات ارائه شده دارد. با استفاده از نتایج به دست آمده پیشنهاد می گردد یک برنامه ریزی منطقی و معقول از جانب دست اندرکاران مراکز ارائه خدمات انجام شود تا دامنه رضایت به حداکثر میزان خود برسد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله بیمه تکمیلی، رضایت مندی، بیمار

عنوان انگلیسی Assessment of Satisfaction Rate Among the Working Staff of Mazandaran University of Supplemental Insurance Company in 2005
چکیده انگلیسی مقاله Background and purpose: The range of medical services is so large that rendering services under the support of medical insurance is not possible for the insurance companies. Many of the patients need the supplemental insurance, specially when this type of insurance completes the general medical insurance. Clients' consent with the health service center is undeniable nowadays. This study was performed to determine the rate of working staff's consent at Mazandaran University of Medical Sciences of the supplemental insurance company in Sari. Materials and Methods: In a descriptive study, 120 out patients and hospitalized patients who had benefitted from the supplemental insurance for once company underwent the study. Data collected by questionnaire were confirmed on account of P validity to be used in the pilot study. Also, data were analyzed in descriptive method with SPSS software. Results: The obtained results were as follows 63 (%52.5) were male, 79 subjects aged 30-49 years (65.8%), 63 had higher education (52.5%), 90 were married (75%). 54 (%45) subjects were hospitalized with cardiovascular disease and digestive problems. Also 72 subjects (%60) had the history of 3 days hospitalization. Sonography was the method of treatment (43%) that was used for %43 of them. Regarding the purpose of the study, many of the subjects under the study, (51.7%), were satisfied with the supplemental insurance company in terms of behavior, 64 subjects (%53.3) with insurance compancy's cooperation and finally 59 subjects (%49.2) were pleased with the organization's commitment to its responsibility. Conclusion: The X2 test showed that there is significant relationship among the age, education number of hospitalization, the reason of hospitalization, diagnostic procedures, and the rate of satisfactions p< 0.001. This finding indicates knowledge, relation with the medical care centers, type and quality of rendered services. Therefore, it is suggested that a logical planning be conducted by the authorities of the insurance company to achieve the utmost degree of satisfaction.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Supplemental insurance, Satisfactions, Patient

نویسندگان مقاله هدایت جعفری | h jafari
faculty of nursing and midwifery- mazandaran university of medical sciences, sari. iran
کارشناس ارشد پرستاری، عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی مازندران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی مازندران (Mazandaran university of medical sciences)

روانبخش اسماعیلی | r esmaeeli


ابراهیم نصیری | e nasiri


جبار حیدری | j haydari


رضاعلی محمدپور تهمتن | r a mohammadpour


قهرمان محمودی عالمی | gh mahmmodi



نشانی اینترنتی http://jmums.mazums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-220&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی-کامل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات