این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران
، جلد ۱۶، شماره ۵۶، صفحات ۲۹-۳۶
عنوان فارسی
بررسی تاثیر آموزش شفاهی و عملی بر مهارت پرستاران و ارزیابی بیماران در کاربرد اسپری استنشاقی
چکیده فارسی مقاله
سابقه و هدف: اسپری استنشاقی، اثرات درمانی داروها را در بیماری های مزمن راه های هوایی به حداکثر می رساند و دارای عوارض جانبی کم تری نسبت به سایر روش ها می باشد. با توجه به تعداد زیاد افراد استفاده کننده از اسپری استنشاقی مدرج شده بر اساس مقدار (MDI, Metered Dose Inhaler) و گزارش شیوع بالای کاربرد نامناسب در بیماران و مراقبان بهداشتی (پرستار، پزشکان عمومی و ... )، تحقیق فوق طراحی گردید تا به ارزیابی مهارت بیماران و پرستاران در استفاده از MDI و بررسی تاثیر روش آموزش شفاهی و عملی در زمینه کاربرد MDI در پرستاران بپردازد.مواد و روش ها: در مرحله اول این مطالعه که به صورت مقطعی (Cross-sectional) انجام شده است 110 نفر شامل 55 پرستار و 55 بیمار با روش نمونه گیری غیر تصادفی و هدفدار از بیمارستان های آموزشی- درمانی شهرستان ساری انتخاب شده اند. براساس چک لیستی که بر مبنای 100-0 امتیازبندی شده بود میزان مهارت آن ها بررسی و امتیازدهی گردید. مرحله دوم تحقیق که به صورت کارآزمایی بالینی (Clinical trial) انجام گردید، 55 نفر پرستار که در مرحله اول امتیاز کامل از مهارت کاربرد MDI کسب نکردند به صورت تصادفی در دو گروه آزمون (25 نفر) و شاهد (30 نفر) قرار گرفتند. آموزش شفاهی و عملی کاربرد MDI فقط برای گروه آزمون اجرا گردید و بعد از سه هفته مجددا از پرستاران در هر دو گروه خواسته شد است که آن را به اجرا درآورند. سپس یافته ها با استفاده از نرم افزار آماری (14) SPSS و آزمون های T زوج، مربع کای، پیرسون، آزمون T و همچنین آمار توصیفی مورد تجزیه و تحلیل و تفسیر واقع گردید.یافته ها: میانگین امتیاز مهارت بیماران در کاربرد MDI، 63 ± 37 بوده و با جنس رابطه معنی داری نداشته است (P=0.07 , X2 = 6.96). کم ترین میزان مهارت مربوط به آرام بودن دم (52.7 درصد) و هماهنگی بین انجام دم و خالی کردن اسپری (%52.8) بوده است. صد درصد بیماران و پرستاران حداقل در یکی از مراحل دارای نقص مهارت بودند. میانگین امتیاز مهارت پرستاران در کاربرد MDI، 51 ± 21.2 و کم ترین میزان مهارت مربوط به انجام یک بازدم عمیق و نگه داشتن اسپری در فاصله 2.5-5 سانتی متری دهان (21.8 درصد) بوده است. در مرحله دوم تحقیق اختلاف معنی داری در میانگین مهارت کاربرد MDI بین قبل و بعد از آموزش در گروه آزمون با استفاده از t زوج مشاهده گردید (P=0.0001 , T = -8.19). همچنین بین دو گروه آزمون و شاهد بعد از آموزش در میانگین مهارت کاربرد MDI اختلاف معنی دار وجود داشت (P=0.0001 , T=16.26).استنتاج: نتایج این مطالعه نشان داد میزان کاربرد صحیح اسپری توسط بیماران بهتر از پرستاران بوده است و آموزش شفاهی و عملی استفاده صحیح از MDI می تواند در ارتقا مهارت پرستاران موثر باشد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
The Assessment of the effects of verbal and performance education on nurses' skill in the use of metered dose inhaler
چکیده انگلیسی مقاله
Background and purpose: Inhaled drugs increase the effect of medications prescribed in the treatment of chronic airways diseases with fewer side effects compared to other methods. There are many users of metered dose inhaler (MDI), but the rate of improper use in patients, nurses and general practitioners is high. The purpose of this study was a) to assess the rate of MDI misuse in patients compared to nurses and b) to evaluate the effect of verbal and practical education in the use of MDI in nurses. Materials and Methods: Following ethical approval from Medical Ethics Board of the Mazandaran University of Medical Sciences, the present study was carried out in two separate stages. In the first stage which was a cross-sectional study, 110 subjects (55 nurses and 55 patients) were recruited from Mazandaran University Hospitals through a non-randomly and purposeful sampling method. A 0 -100 scale check list was used to measure the skill of nurses and patients in the use of MDI. In the second stage, a randomized clinical trial was designed to assess the effect of verbal and practical education in the use of MDI on 55 nurses (experimental group=25, control group=30). Nurses in the experimental group only, received the education and they were then asked to administer MDI after three weeks. Results: The mean score for patients' skill was 63+37 which was not significantly correlated with age. The two lowest scores were related to slow inspiration (52.7%) and coordination between inspiration and using MDI (52.8%). The mean score for nurses' skill was 51±21/2. The lowest score was related to performance of a deep exhalation and holding the spray at 2.5-5cm distance (21.8%). Data analysis indicated that there was a significant difference between pre and post education score in the experimental group using paired t-test (P=0.0001, T=16.26). There was also a significant difference between the experimental and control group on MDI skill using t-test (p=0.0001, T=-8.19). Conclusion: The results of this study demonstrate that patients had higher score compared with nurses in the use of MDI. It is also shown that educational program may have an important role in improving nurses' skill in the administration of MDI.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Skill- Nurse- Patient- Education- MDI
نویسندگان مقاله
معصومه باقری نسامی | m bagheri nesami
faculty of nursing and midfifery- mazandaran university of medical sciences, sari, iran
کارشناس ارشد آموزش پرستاری داخلی- جراحی و دانشجوی دکتری پرستاری، عضوهیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مازندران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی مازندران (Mazandaran university of medical sciences)
محمدعلی محسنی بندپی | m a mohseni bandpey
حمید حقانی | h haghani
نشانی اینترنتی
http://jmums.mazums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-174&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی-کامل
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات