این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران، جلد ۱۶، شماره ۵۳، صفحات ۹۷-۱۰۴

عنوان فارسی بررسی رابطه ورزش با سلامت روان دانشجویان
چکیده فارسی مقاله سابقه و هدف : ورود به دانشگاه منجر به تغییرات عمده ای در زندگی فرد می‌شود و با فشارها و هیجان‌های خاص این دوران همراه است که می تواند سلامت روانی افراد را تحت تأثیر قرار دهد. با این‌که در مطالعات مختلف، اثرات متفاوتی از ورزش را بر روی سلامت روان گزارش کرده‌اند، هنوز مشخص نیست ورزش‌هایی که در سطوح دانشگاهی و به‌طور غیرحرفه‌ای انجام می‌شود، می‌تواند در بهبود سلامت و بهداشت روانی دانشجویان مؤثر باشد. دراین مطالعه، وضعیت سلامت روان دانشجویان ورزشکار دانشگاه علوم پزشکی مازندران، با دانشجویان غیر ورزشکار با استفاده از پرسشنامه (symptom checklist-90-Revised) Scl-90-R مقایسه می‌شود. مواد و روش‌ها : این مطالعه به صورت هم گروهی تاریخی بر روی دانشجویان ورزشکار دختر و پسر (مورد) و شاهدان غیر ورزشکار آنان که از نظر سن، جنس، وضعیت تأهل، اسکان، رشته و ترم تحصیلی و شغل همسان شده بودند، در دانشگاه علوم پزشکی مازندران انجام شده است. سلامت روان در دو گروه فوق با استفاده از پرسشنامه SCL-90-R سنجیده شده و اطلاعات دموگرافیک آنها نیز ثبت گردید. یافته‌ها : 70دانشجوی ورزشکار(24 نفر زن) و70دانشجوی غیر ورزشکار(شاهد) در مطالعه شرکت کردند. با این‌که میانگین نمره هربعد درگروه موردکم‌تر ازگروه شاهد بود، این اختلاف فقط در ابعاد افسردگی(047/0=P) و افکار پارانوئید (012/0 = P)، معنادار بود. در معیارهای کلی، ضریب کلی علائم مرضی GSI (Global Severity Index) شاخص علائم مثبت ناراحتی P‏ST (Positive Symptom Test) جمع علایم مرضی مثبت PSDI(Positive Symptom Distress Index) نیز سلامت روانی دانشجویان ورزشکار بهتر از غیر ورزشکار بود (00/0=P). استنتاج : با توجه به نتایج این مطالعه، فعالیت‌های ورزشی بر سلامت روانی اثر مثبت داشته و سطح سلامت روانی در ورزشکاران بالاتر از افراد غیرورزشکار بوده و به‌خصوص افسردگی در ورزشکاران کم‌تر بوده است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله دانشجویان ، سلامت روان، ورزش، پرسشنامه SCL-90-R

عنوان انگلیسی Evaluation of mental health in athletic and nonathletic students
چکیده انگلیسی مقاله Background and purpose: Although there are many studies on the relationship between mental health and exercise, it is not clear how exercise improves the mental health of students regularly engaged in non professinal athletic activities. The aim of this study was to evaluate and compare the level of mental health in athletic and nonathletic students of Mazandaran Medical University using Scl-90-R questionnaire (Symptom check list-90-Revised). Materials and Methods : A historical cohort study was designed and all athletic students at Mazandaran Medical University (with at least 2 years physical activity) and nonathletic students matched for age, sex, marital status, educational course, semester, job and dwelling completed the Scl-90-R questionnaire and other demographic questions. The data were analyzed using SPSS release 10 and statistical analytic tests. Results : Seventy athletic (34.3% female) and 70 nonathletic students (control) were enrolled in the study. The mean score for each dimension according to the Scl-90-R questionnaire in athletic group was less than the control, but the difference was only statistically significant for depression (p=0.047) and paranoid thinking (p=0.012). In comparison of general scales [Global Severity Index, PST Positive Symptom Test PST and Positive Symptom Distress Index PSDI], the level of mental health of athletic group was better than nonathletic group (p=0.00). Conclusion: Physical activities have a positive effect on mental health, especially in students who are engaged in regular physical activity.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Students, mental health, exercise, Scl-90-R questionnaire

نویسندگان مقاله سید حمزه حسینی | s h hosseini
assistant prodessor-psychitic-mazandaran university of medical science
متخصص روانشناسی مرکز تحیقیات روانپزشکی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه مازندران (Mazandaran university)

شقایق کاظمی | sh kazemi


لیلا شهبازنژاد | l shahbaznezhad



نشانی اینترنتی http://jmums.mazums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-31-113&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی-کامل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات