این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران، جلد ۱۶، شماره ۵۱، صفحات ۶۹-۷۵

عنوان فارسی بررسی تیپ شخصیتی و وضعیت حادثه در موتورسواران حادثه دیده شهرستان یزد، سال ۱۳۸۳
چکیده فارسی مقاله سابقه و هدف: ترافیک و مشکلات مربوط به آن یکی از مهم ترین مسایل جوامع صنعتی است از 9200000 حادثه منجر به جرح، 2000000 مورد آن مربوط به حوادث ترافیکی و به ازای هر 10000 وسیله نقلیه، 32 مورد مرگ ناشی از تصادفات در ایران (1379) به وقوع می پیوندد. در شهر یزد (1379) 9/5 درصد مرگ ها و در سال 1382 حدود 1/12 درصد مرگ ها ناشی از حوادث ترافیکی بوده که بخش اعظمی از این تصادفات مربوط به موتورسیکلت سواران است. در این تحقیق رابطه بین تصادفات موتورسواران و تیپ شخصیتی آنها مورد بررسی قرار می گیرد.مواد و روش ها: مطالعه از نوع توصیفی مقطعی (1383) و تعداد نمونه 305 موتورسوار حادثه دیده شهر یزد بودند. اطلاعات با مراجعه مستقیم به موتورسواران و از طریق پرسشنامه دو قسمتی، مشخصه های دموگرافیک و تست شخصیتی جمع آوری شد. نمونه های مورد بررسی به صورت تصادفی از لیست کلانتری های شهرستان انتخاب گردیدیافته ها: نتایج نشان داد که بیش ترین مورد رفتارهای ناایمن در گروه سنی 24-13 سال، در محصلین و دانشجویان و در ساعت 12-7 صبح بود. 74 درصد موتورسواران حادثه دیده دارای تیپ شخصیتی A و 26 درصد دارای تیپ شخصیتی B بودند. همچنین اکثر نمونه های تیپ A مقررات راهنمایی و رانندگی را رعایت نکرده و اظهار داشتند که علت تصادف وجود مانع بوده است (72.7 درصد).استنتاج: نتایج بررسی نشان داد که تیپ شخصیتی در تصادفات نقش مهمی دارد. پیشنهاد می شود موتور سواران و به خصوص افراد با تیپ شخصیتی A مورد مشاوره قرار گیرند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تیپ شخصیتی، موتورسواران، حوادث، رانندگی

عنوان انگلیسی A survey on personality of motor cycle riders involved in accidents
چکیده انگلیسی مقاله Background and purpose: The traffic jam is the most important problem all over the world both in developed and developing countries. Ïran is a country with high road accident rate. The data of traffic showed that of 9200000 accidents in Ïran, 2000000 were vehicle crash (2001). The rate of death by crash in Yazd province increased from 5.9% of all death in 2001 to 12.1% in 2003 with higher involvement of motorcycles. Many studies showed the relation between the accidents and personality types. Therefor we decided to study the personality of motorcycle riders who had accident. Materials and methods : This was a cross-sectional study carried out on 305 motorcycle riders who had accident in Yazd city in 2004. the data were collected by a questionnaire comprised of two sections 1-demographic and general questions 2-standard test of personality. The questionnaires were completed by interviewers going to the home address of the subjects whom were selected from a list of motorcycle riders who had accident provided by the police station. Results : The most motorcycle riders that had accident due to unsafe practice were in 13-24 yage groups. The magarity of motorcycle rides involved in accidents were in 13-24 age group and practiced unsafe riding. More than 74% of the subjects were of personality type (Â) and 74% of the accidents occurred in this group (73.8%). 72.7% of cases with personality type (Â) stated that the reason of their accident was not obstacle. Çonclusion: The result of this study showed that determination of personality of motorcycle riders, may be a way to prevent accidents.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Personality type, motorcycle rider, accidents, ridding

نویسندگان مقاله محمدحسین باقیانی مقدم | m h baghiani moghadam
âssistant professor, yazd ünivesity of medical sciences
استادیار گروه خدمات بهداشتی دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهیدصدوقی یزد
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد (Shahid sadooghi university of medical sciences)

غلام حسین حلوانی | gh h halvany


محمدحسن احرامپوش | m h ëhramposh



نشانی اینترنتی http://jmums.mazums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-98&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی-کامل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات