این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران
، جلد ۱۶، شماره ۵۱، صفحات ۱۰۲-۱۱۱
عنوان فارسی
بررسی توانایی نسخه نویسی ده بیماری شایع با روش OSCE در کارورزان دانشکده پزشکی ساری در تابستان ۱۳۸۳
چکیده فارسی مقاله
سابقه و هدف: این موضوع به خوبی مشخص شده است که عادت نسخه نویسی بدون استدلال و غیر منطقی پزشکان منجر به درمان ناکامل و غیر موثر و باعث تشدید، یا به طول انجامیدن بیماری و به وجود آمدن آسیب و فشار به بیمار می گردد. در حال حاضر در بسیاری از دانشکده های پزشکی، آموزش مدونی در مورد اصول صحیح نسخه نویسی به خصوص در مورد بیماری های شایع وجود ندارد در این راستا توانایی دانشجویان پزشکی در شرف فارغ التحصیلی دانشکده پزشکی ساری در سال 1383 تشخیص، درمان و نوشتن نسخه های مناسب و اصولی برای چن دحالت بالینی شایع مورد ارزیابی قرار گرفت.مواد و روش ها: این مطالعه مقطعی، توانایی نسخه نویسی برای 10 بیماری شایع و رعایت اصول نسخه نویسی در 41 نفر از دانشجویان پزشکی در شرف فارغ التحصیلی از طریق برگزاری یک امتحان بالینی ساختاردار عینی (OSCE) مورد بررسی قرار گرفت.یافته ها: در هر ایستگاه به طور متوسط 57/1 اقدام انجام گرفت که 68 درصد این اقدامات درست بودند. میانگین کل تعداد داروها در هر نسخه 8/1 بوده که در این میان 70 درصد صحیح بوده است. برای داروهایی که به طور صحیح تجویز شده بودند به طور میانگین در هر نسخه 59 درصد مقادیر داروها صحیح بود. در مورد طول درمان - اشاره به این که درمان برای چه مدت به بیمار توصیه شده - برحسب داروهای صحیح موجود در هر نسخه به طور متوسط به 44 درصد طول درمان ها درست اشاره شده بود. میانگین نمره کل شرکت کنندگان در همه ایستگاه ها 4/56 از 100 نمره بوده است. به طور میانگین دانشجویان برای هر نسخه 4/1 توصیه غیردارویی درست و 29/0 توصیه غیردارویی نادرست انجام دادند و در کل 7/82 درصد توصیه های غیردارویی درست بوده است. از نظر آماری ارتباط معنی داری بین توانایی نسخه نویسی دانشجویان با جنس، سن، وضعیت تاهل، نمره علوم پایه و نمره اینترنتی به دست نیامد ولی بین توانایی نسخه نویسی اینترن ها با معدل درسی ارتباط معنی داری وجود داشت.استنتاج: بیش از نیمی از دانشجویان از نظر توانایی نسخه نویسی در وضعیت متوسط قرار داشتند. به طور کلی می توان نتیجه گرفت که بیش از یک سوم نسخه هایی که توسط دانشجویانی که از این دانشکده فارغ التحصیل می شوند، نوشته شده است از لحاظ محتوا اشتباه و نادرست است و تنها حدود 5 درصد از نسخه های نوشته شده توسط این دانشجویان کاملا صحیح و بدون اشتباه است. به نظر می رسد تنها آموزش داروشناسی بهطریقه سنتی و عمدتا در کلاس های تئوری پاسخ گو نخواهد بود. برگزاری آموزش عملی تجویز داروها نظیر الگوی سازمان جهانی بهداشت در دانشکده های پزشکی پیشنهاد می شود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
نسخه نویسی ، روش ÔSÇË ، دانشجویان بالینی
عنوان انگلیسی
Prescription writing ability of interns for common illnesses-Sari Medical School-Summer 2004
چکیده انگلیسی مقاله
Background and purpose: Ït is now clearly acknowledged that unjustified prescription habit can lead to ineffective or incomplete treatment and may extend the course of illness or time to recovery. Ât present, there is no taught course available on prescription writing method specifically for common illnesses. Çonsequently, students learn through experience. Ïn these circumstances, it seems essential to teach medical students the prescription techniques and insight into national pharmacology. Therefore, this study aims to evaluate diagnosis, treatment and prescription writing capability of graduating interns for common clinical scenarios. Materials and methods : This was a cross sectional study assessing the prescription writing ability of 41 interns for 10 common clinical situations based on an Ôbjective Structured Çlinical Ëxamination (ÔSÇË). Results : Ïn every station, average action was 1.57 . From this, 68% were correct performance. Âverage number of medicine for each prescription was 1.8, with 70% appropriate medicine. From correct prescriptions, 59% had accurate dosage and 44% with precise course of treatment. Ôn average, there were 1.4 right and 0.29 wrong medical advices per prescription.Ôver all, 82.7% of recommendations were correct. Âverage score of interns in all stations was 56.4%. There was a correlation between prescription writing ability and the average mark of interns. More than half of the interns had average ability in writing prescription and there was no relation between their ability and age, sex, marital status, or their medical exam (G.P.Â) score at pre-internship exam. Çonclusion: Generally more than a third of prescriptions written by students graduated from Sari Medical School were wrong and only 5% of them were absolutely accurate. Çonducting practical educational programs of pharmacology, as WHÔ pattern, seems reasonable.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Prescription, skin, interns, common, illnesses
نویسندگان مقاله
نیلوفر معتمد | n motamed
m.d. âssistant professor social medical-bosher ünivesity of medical sciences
متخصص پزشکی اجتماعی، عضو هیأت علمی استادیار دانشگاه علوم پزشکی بوشهر
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی بوشهر (Bushehr university of medical sciences)
زهرا کاشانی | z kashani
محمدجعفر صفار | m j safar
شهریار عالیان | sh âlian
محمد خادملو | m khademloo
رضا اسلامیان | r ëslamiyan
نشانی اینترنتی
http://jmums.mazums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-93&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی-کامل
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات