این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران، جلد ۱۵، شماره ۴۸، صفحات ۷۳-۸۱

عنوان فارسی مقایسه رشد شناختی – حرکتی کودکان در مهدکودک های شهری و روستایی سمنان در سال ۱۳۸۱
چکیده فارسی مقاله سابقه و هدف: این پژوهش، بخشی از یک پژوهش بزرگ است که هدف آن بررسی مقایسه ای میزان رشد شناختی – حرکتی کودکان شهری و روستایی است که در مهدهای کودک در حال آموزش هستند.مواد و روش ها: در این مطالعه مجموعا 97 کودک حاضر در مهدهای کودک سمنان شرکت نمودند. نحوه انتخاب مهدها، براساس موافقت مدیران مربوطه جهت انجام مطالعه و یا در دسترس بودن مهدها، به ویژه مهدهای روستایی بوده است. با توجه به شرایط مذکور، سه مهد کودک شهری و پنج مهد کودک روستایی حاضر به همکاری برای انجام این مطالعه شدند. از بین آنها 57 کودک شهری و 40 کودک روستایی که حایز شرایط برای انجام این مطالعه بودند مورد سنجش قرار گرفتند.در این مطالعه 6 معیار سنجش و ارزیابی برای تعیین تفاوت های بین کودکان شهری و روستایی به کار گرفته شد. بعد از جمع آوری داده ها در هر آزمون برای تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS از آزمون test – t استفاده شد.یافته ها: در اکثر معیارهای سنجش، تفاوت معنی داری بین کودکان شهری و روستایی وجود نداشت. به طور مشخص در دو معیار سنجش یعنی آزمون تعادل یک سمت بدن (با میانگین 5.55 در کودکان روستایی و 4.63 در کودکان شهری) و آزمون حرکات آسان (با میانگین 5.55 در کودکان روستایی و 4.34 در کودکان شهری) کودکان روستایی به طور معنی داری از کودکان شهری موفق تر عمل نمودند (P< 0.05) در آزمون های تخته تعادل نفاشی آدم، جورچین و فکر بکر، بین دو گروه تفاوت معنی داری وجود نداشت که این نتایج می تواند دلیل بر کاهش تفاوت بین کودکان شهری و روستایی در آموزش های پیش دبستانی باشد.استنتاج: نتایج حاصله نشانگر موفقیت بیش تر کودکان روستایی نسبت به کودکان شهری در انجام برخی آزمون ها بود. کاهش تفاوت بین کودکان شهری و روستایی ایجاب می نماید توجه بیش تر به توسعه مراکز دبستانی در روستاها و بازنگری برنامه مهد کودک های شهری در جهت فعالیت های تحرک آور و استفاده بیش تر از امکانات آموزشی موجود در شهر مبذول گردد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Comparison of psychomotor development in urban and rural preschool children
چکیده انگلیسی مقاله Baekgrouund & purpose: The purpose of this study was comparing the motor and cognitive development of urban and rural preschool children in Semnan, Iran. Materials and Methods: 97 healthy preschool children participated in the study, including 57 urban (n1=57) and 40 rural (n2=40) children. 6 assessment methods including equilibrium on one leg, drawing a man, Juorchin, fekr-e-bekr, equilibrium board and the test of easy fine motor, were employed to evaluate the motor and cognitive development in the participants. For analysis of the obtained results t tests was used to determine significant differences between the two groups. Results:equilibrium on one leg and the test of easy fine motor, considering there was significant differences between, urban and rural groups. In the other four tests there was no significant differences between the two groups. Conclusion: the findings indicated that the rural children have more success in motor skills when compared to urban children, while in cognitive tests the two groups showed the same results, indicating. That revision is required for the preschool programme.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله محمد عموزاده خلیلی | m amouzadeh khalili
assistant professor – semnan university of medical sience
استادیار دانشگاه علوم پزشکی سمنان، دانشکده توانبخشی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی سمنان (Semnan university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://jmums.mazums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-11&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی-کامل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات