این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران، جلد ۱۴، شماره ۴۳، صفحات ۵۶-۶۳

عنوان فارسی بررسی نیازهای آموزشی بهداشت دوران بلوغ دختران دانش آموز راهنمایی استان مازندران، سال ۱۳۸۲
چکیده فارسی مقاله سابقه و هدف: از آن جا که برنامه ریزی برای آمادگی دختران نوجوان در رو به رو شدن با مسایل بلوغ باید بر اساس اطلاعات دقیق در مورد الگوی رفتاری و نیازهای آموزشی آن ها پیش بینی و اطلاعات آموزشی لازم تدارک دیده شود، این مطالعه با هدف تعیین میزان دانش، نگرش و عملکرد بهداشتی دختران مدارس راهنمایی استان مازندران در مورد بلوغ در سال 1382 صورت گرفته است.مواد و روش ها: این بررسی یک مطالعه توصیفی بر روی KAP دختران مدارس راهنمایی شهرهای استان مازندران جهت تعیین نیازهای بهداشتی و برنامه ریزی آموزشی می باشد. نمونه های مورد مطالعه 1746 نفر بوده که به روش خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. اطلاعات از طریق پرسشنامه حاوی سوالات دموگرافیک، آگاهی، نگرش و عملکرد با مراجعه به مدارس جمع آوری شد. پس از جمع آوری داده ها با استفاده از برنامه SPSS و فرمول های آماری X2، آنالیز واریانس و ضریب همبستگی تجزیه و تحلیل شد و میزان آگاهی، نگرش و عملکرد بهداشتی در سه سطح ضعیف، متوسط، خوب رده بندی شد و ارتباط آ ن ها با هم و با متغیرهای تاثیر گذار سنجیده شد و در پایان بر اساس یافته ها، نیازهای آموزشی تعیین و برنا مه اموزشی پیشنهاد شد.یافته ها: میانگین سنی و سن قاعدگی نمونه های مورد پژوهش به ترتیب 33/13 و 25/12 سال بود. سطح سواد والدین اکثریت نمونه ها (35 درصد) پایین بود. نتایج نشان داد که 8/5 درصد دختران، معنی کامل بلوغ را رشد کامل جسمی- روانی و پذیده قاعدگی می دانستند و آگاهی 4/33 درصد آنان از بهداشت بلوغ، ضعیف بوده است. میزان فعالیت ورزشی، استحمام و روش تغذیه آنان در دوران قاعدگی به علت عدم آگاهی، کم تر از حد معمول یا بدون تغییر بوده است (p< 0.0001). علی رغم این که نگرش اکثریت آن ها (3/73 درصد) نسبت به قاعدگی خوب بود، عملکرد روانی آن ها (8/67 درصد) نسبت به آن ضعیف بوده است. همچنین 62درصد دختران برای اولین بار قاعدگی خود را با مادران مطرح کردند که این نتایج با منبع بهداشتی مورد انتظار دختران، همخوانی دارد(p< 0.0001) . و نیز بین آگاهی و عملکرد بهداشتی دختران با نگرش آنان نسبت به بلوغ، ارتباط معنی داری وجود دارد(p< 0.0001) .استنتاج: نتایج، حاکی از آن بود که علی رغم تمایل اکثریت دختران نسبت به دانش بلوغ، آگاهی و عملکرد آنان در مورد بلوغ و رعایت نکات بهداشتی، ضعیف بوده است و موثرترین و مطمئن ترین کانال انتقال اطلاعات در این زمینه مادران می باشند و نکته مهم دیگر آن که دانسته ها نباید محدود به مکانیسم های بلوغ و قاعدگی باشد بلکه باید به فهم عمیق تر نوحوانان از تغییر فیزیکی و روانی بلوغ و ارتباط آن با مسایل جنسی، تولید مثل و بهداشت ازدواج با توجه به تفاوت های فرهنگی- اجتماعی و سنی کمک کند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Study of puberty Health educational needs of adolesecents in Mazandaran province in 2003
چکیده انگلیسی مقاله Background and purpose: Planning for adolescent’s prepation to face with puberty requi careful formation of their behavior and educational needs in onder to provideeducational information. This study was undertaken to determine KÂP girls Secondary students about puberty health in Mazandaran State 2003. Materials and methods : This research is an analytical study on 1708 Mazandaran adolescents KÂP for education. Sampling was done by sequentioal method. Data collated using a questioner containing demographic awareness. Âttitude and peractic questions about puberty health. Then based on results educational needs. Were detaming. Data was analyzed using spss program and X2, variance analysis, regression. Result : Mean age and mean age of menarche were 13/33 and 12/3 year respectively educational status of most parents were low(35%), %5.8 of girls knew the meaning of puberty and puberty health awareness(33.4%) was weak. The rate of exercises, bath andnutrition during menses due low knowledge were low (p< 0001). Ïnstead of positive attitude to menstruation (73.3%) emotional practice about that was weak (67.8%). Mothers were the first source of information in 62% of girls which explaies thien low level of information (p< 0001). Sgnificant relationship was between awareness and health practice (p< 0.0001). Çonclusion: Despite of willingness of most girls to more about puberty their health information and practice about puberty was low. The other important point is that information should not be limited to knowledge of puberty and menses mechanism, but deeper standing of physical and psychological changes and theirs connection with sex, fertility and marriage health is required.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله فاطمه عبدالهی | f âbdollahy


بیژن شعبان خانی | b shabankhani


صغری خانی | s khani



نشانی اینترنتی http://jmums.mazums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-381&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی-کامل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات