این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران، جلد ۱۴، شماره ۴۳، صفحات ۸۶-۹۲

عنوان فارسی بررسی تاثیر آموزش تمرینات تن آرامی بر سطح اضطراب امتحان دانشجویان
چکیده فارسی مقاله سابقه و هدف: با توجه به شیوع اضطراب امتحان بین دانشجویان و تاثیر آن در ارزشیابی آن ها، تنش زا بودن تحصیل در رشته پرستاری و تناقص در مورد تاثیر آموزش تمرینات تن آرامی و بعضی کاستی ها در پژوهش های انجام گرفته، این بررسی به منظور تعیین تاثیر آموزش تمرینات تن آرامی برسطح اضطراب امتحان دانشجویان پرستاری در دانشگاه شاهد و در سال 1382 انجام گرفت.مواد و روش ها: این مطالعه یک کارآزمایی بالینی است که بر روی 60 دانشجوی پرستاری و در دو گروه مورد (28 نفر) و شاهد (32 نفر) انجام گرفت. نمونه ها به صورت تصادفی انتخاب شده و از نظر سن، جنس، تاهل، سال تحصیلی، استفاده از خوابگاه و معدل متناظر بودند. بررسی سطح اضطراب با پرسشنامه سنجش اضطراب اشپیلبرگر S7A7-x انجام گرفت و میزان آن قبل و بعد از آموزش تمرینات تن آرامی ثبت شد. آموزش تمرینات تن آرامی (تنفس آرام سازی پیشرونده عضلانی) در یک جلسه 2 ساعته به صورت عملی آموزش داده شد؛ به علاوه جزوه آموزشی چگونگی انجام تمرینات نیز به دانشجویان تحویل داده شد و از آن ها درخواست شد تمرینات را تا پایان امتحانات روزی دو بار یا روزانه 30 دقیقه انجام دهند. تغییرات سطح اضطراب با آماره Sign در داخل گروه ها و بین دو گروه با آمارهManwhitney مورد قضاوت آماری قرار گرفت.یافته ها: میزان اضطراب شدید در گروه شاهد، قبل از تمرینات از 5/37 درصد به 5/46 درصد افزایش یافت (NS) و در گروه مورد از 5/46 درصد به 5/17 درصد کاهش یافت(p< 0.000) . در مقایسه میزان اضطراب شدید بعد از تمرین دو گروه، اختلاف آماری وجود داشته است(p< 0.000) .استنتاج: تمرینات تن آرامی موجب کاهش اضطراب امتحان دانشجویان پرستاری می گردد. انجام مطالعات دیگر در زمینه تاثیر آموزش تمرینات تن آرامی بر روی اضطراب امتحان دانشجویان سایر رشته ها یا حتی اضطراب حرفه های علوم پزشکی در بخش های پرتنش توصیه می گردد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The Effect of Relaxation Training on exam driven Anxiety level among Nursing Students
چکیده انگلیسی مقاله Background and purpose: Çonsidering the highRegarding to excessive prevalence of examination anxiety among students, its effect on learning and their mean sxcores and also because of stressful nature of studying in nursing we conducted this investigation to determine the effect of relaxation on anxiety level among nursing students. Materials and methods: This is an experimental study on sixth nursing students in two groups (twenty one female and seven male) and control group (n= 32). The were randomly divided and matchedwith regarding of sex, gender, marital status and using of dormitory. Data collecting instrument was a demographic sheet and S7Â7- x Shpilberger questionnaire. The level of anxiety was determined before and after relaxation exercises education by Shpilberger questionnaire. Relaxation exercises training (muscular progressive relaxation) were educated at one two-hours session practically and then an education handbook was given to students. They were asked to performing the exercises until the final examinations twice a day for half an hour. Results: Study results showed that anxiety level among 82.1% of case was mild and 53.1% of control group showed moderate level of anxiety. Manwhitney test showed a significant difference between two groups in anxiety level (P< 0.000). 89.3% of case group and 40.6% of control group had mild and moderate manifestations of anxiety respectively. ManÜwhitney test showed a significant difference between two groups in evident anxiety (P< 0.000). 75% of students from case group showed latent anxiety at mild and moderate level respectively ManÜWhitney test showed statistically significant difference (p< 0.05) between two groups in latent anxiety. -Sing statistics revealed significant difference inside the case group before, and after training (p< 0.000) however, it did not reveal any significant difference inside control group before and after training. Çonclusion: This study showed the effect of relaxation exercise training in decreasing anxiety level. Ït is suggested to accomplish investigations to determine effects of relaxation training on examination anxiety level in other stressful field of studies in medical Sciences.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله مجید هروی کریموی | m heravi
عضو هیات علمی دانشکده پرستاری و مامایی شاهد

مریم جدیدمیلانی | m jadid milani


ناهید رژه | n regea


ناصر ولایی | n valaie



نشانی اینترنتی http://jmums.mazums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-384&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی-کامل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات