این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران، جلد ۱۲، شماره ۳۷، صفحات ۳۹-۴۶

عنوان فارسی بررسی تاثیر آموزش قاطعیت بر میزان اضطراب تحصیلی دانش آموزان
چکیده فارسی مقاله سابقه و هدف: اضطراب تحصیلی منجر به اختلال در عملکرد تحصیلی، تخریب توانایی های هوشی و یادگیری، کاهش تفکر انتزاعی، و رکود استعدادها شده و همچنین با ایجاد معضلات اقتصادی، آثار زیانباری برای فرد، خانواده و اجتماع به بار خواهد آورد. روش های درمانی متعددی نظیر درمان های دارویی و غیردارویی جهت رفع اضطراب پیشنهاد شده است که یکی از درمان های غیردارویی (رفتاری)، آموزش قاطعیت می باشد. لذا با توجه به نتایج متناقض تحقیقات انجام شده در زمینه آموزش قاطعیت بر آن شدیم تا تحقیقی را دراین زمینه طراحی کرده و به اجرا در آوریم.مواد و روش ها: در یک مطالعه کارآزمایی عرصه ای با گروه شاهد، با توجه به لیست دانش آموزان مضطرب ارایه شده از کمیته مشاوره اداره آموزش و پرورش شهرستان قائم شهر و با استفاده از پرسشنامه سنجش اضطراب تحصیلی برای دانش آموزان، تعداد 60 نفر از دانش آموزان دارای اضطراب تحصیلی شهرستان قائم شهر پس از همگن شدن، به طور تصادفی انتخاب و با روش قرعه کشی به دو گروه مورد و شاهد تقسیم شدند. برای گروه مورد در طی 6 هفته از قرار هفته ای یک جلسه یک ساعت و نیمه، آموزش قاطعیت اجرا و برای گروه شاهد هیچ گونه آموزشی در نظر گرفته نشد. سپس اضطراب تحصیلی دانش آموزان شهرستان قائم شهر مورد سنجش و مقایسه قرار گرفته است.یافته ها: آزمون آماری t مستقل نشان داد که اختلاف اضطراب تحصیلی بین دو گروه مورد و شاهد به هنگام ورود به پژوهش و 6 هفته بعد از آن معنی دار بوده است P=0.000)، (t=8.35. همچنین یافته ها بر اساس آزمون آماری t زوج بیانگر آن بود که کاهش میزان اضطراب در گروه مورد قبل و بعد از آموزش قاطعیت نسبت به گروه شاهد معنی دار بوده است P=0.000)، (t=11.2.استنتاج: با توجه به این که اضطراب تحصیلی بر عملکرد تحصیلی، اجتماعی، شغلی و کارآیی فردی تاثیر سو دارد و طبق نتایج پژوهش 70 درصد دانش آموزان گروه های مورد و شاهد از اضطراب شدید رنج می بردند لذا پیشنهاد می شود که از آموزش قاطعیت به عنوان یک روش غیردارویی جهت کاهش اضطراب دانش آموزان استفاده شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اضطراب، دانش آموزان، آموزش خاص

عنوان انگلیسی Survey on the effect of assertive therapy on the amount of educational anxiety in students
چکیده انگلیسی مقاله Background and purpose: Ëducational anxiety leads to disorder in educational performance, damaging intelligence and learning capacity, lessening abstract thinking and talent. By causing economical crisis, leads to educational anxiety and bad effects on individuals, families and society. Different medicinal and non-medicinal treatment methods are proposed to cure anxiety. Ône of the non-medicinal treatments is assertive therapy. Because of contradictory results from the previous studies on assertive therapy, this study was designed and performed. Materials and methods: Ïn a field study with control group, considering the given list of anxious students from Qaemshar township counseling committee of educational organization using questionnair consisting questions about the educational anxiety. 60 anxious students studying at Qaemshar township schools, after homogenization were selected randomly and divided in two case and control groups. Çase group was under assertive therapy for 90 minutes per week, while control group did not receive any treatment. Six weeks after study, their educational anxiety was evaluated. Results : Ïndependent t-test result indicated that the educational anxiety in case and control group had significant difference at the beginning and 6 weeks after the Study (t=8.35, p=0.000) it also showed that the decrease of anxiety in case and control groups had significant difference 6 weeks after assertive therapy. Çonclusion: Ëducational anxiety has damaging effects on educational, social and occupational performance of the students. This study indicated that 70% of the case and control groups suffered severe anxiety at the beginning of study, therefore, application of assertive therapy is proposed to be used as a non-medicinal treatment procedure for decreasing the students’ anxiety.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Ânxiety, Students, Ëducation-special

نویسندگان مقاله قهرمان محمودی عالمی | gh mahmoodi âlami
کارشناس ارشد پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی نسیبه ساری

یداله جنتی | y jannati


سیدافشین شروفی | s a shoroofi


محمدعلی حیدری گرجی | m a haydari gorgi


هدایت جعفری | h jafari



نشانی اینترنتی http://jmums.mazums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-337&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی-کامل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات