این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران، جلد ۱۰، شماره ۲۸، صفحات ۲۳-۳۳

عنوان فارسی بررسی وضعیت سلامت روانی دانشجویان ورودی سال تحصیلی ۷۸-۷۹ دانشگاه علوم پزشکی مازندران
چکیده فارسی مقاله سابقه و هدف: ورود به دانشگاه منجر به تغییرات عمده ای در زندگی فرد می شود و مقطع بسیار حساسی به شمار می رود. قرار گرفتن در چنین شرایطی غالبا با فشار و نگرانی توام بوده و می تواند عملکرد و سلامت روانی افراد را تحت تاثیر قرار دهد. بر این اساس، در پژوهش حاضر وضعیت سلامت روانی پذیرفته شدگان ورودی سال تحصیلی 78-79 دانشگاه علوم پزشکی مازندران مورد بررسی قرار گرفته است.مواد و روش ها: این پژوهش به روش توصیفی- تحلیلی و بر روی کلیه دانشجویان پذیرفته شده سال تحصیلی 78-79 انجام گرفته است. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش، پرسشنامه های مشخصات فردی وSCL-90-R بوده است. نتایج:یافته های به دست آمده از این پژوهش نشان می دهند که پذیرفته شدگان به ترتیب از علایمی مانند افکار پارانویید (4/55 درصد)، افسردگی (44.3 درصد)، حساسیت در روابط متقابل (7/40 درصد)، وسواس (7/40 درصد)، و اضطراب (32 درصد) رنج می برند. همچنین نتایج، تفاوت معنی داری را بین سلامت روانی با متغیرهای جنسیت، تاهل، رشته تحصیلی، محل سکونت فعلی، استقلال اقتصادی، نیاز به مشاوره، و علاقه مندی به رشته تحصیلی، حداقل در برخی از ابعاد آزمون، نشان می دهد. بر اساس نتایج به دست آمده، 8/51 درصد از دانشجویان مشکوک به اختلال روانی هستند که این میزان در دختران، 5/56 درصد و در پسران 5/41 درصد است.استنتاج: با توجه به نتایج پژوهش و افزایش مشکلات روانی و میزان موارد مشکوک به اختلال روانی در دانشجویان نسبت به یافته های پژوهش های قبلی، توجه بیشتر مسوولین جهت حل مشکلات بهداشت روانی دانشجویان و فعال سازی مرکز مشاوره دانشجویی ضروری به نظر می رسد. انجام برنامه ریزی های جامع به منظور ارایه خدمات مشاوره و روانپزشکی و اجرای برنامه های منظم و مستمر آموزش بهداشت روانی می تواند در جهت ارتقای سلامت روانی دانشجویان به ویژه در مراحل اولیه تحصیل مفید باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله سلامت روانی، دانشجویان، دانشگاه علوم پزشکی مازندران

عنوان انگلیسی Mental health status of newly Admitted students of Mazandaran university of medical sciences in 1999-2000 Academic year.
چکیده انگلیسی مقاله Background and purpose: Major changes occur in an individuals life after his acceptance in the university which cloud be considered as every important period of his life. This new condition is stressful and can affect the newly admitted student’s mental health. Ïn this article we analyze the mental health status of newly admitted students to Mazandaran university of medical sciences in the academic year 1999-2000. Materials and Methods: Ïn this descriptive study all the newly admitted students in 1999-2000 Âcademic year at Mazandaran university of medical sciences were evaluated. These students were requested to fill a demographic Questionair and SÇL-ao-R. Results: The findings indicated that newly admitted students were suspected to suffer from paranoid ideation (55.4%) depression (44.3%) inter personal sensitivity (40.7%) obession (40.7%) and anxiety (36%). The results also showed significant differences between mental health scores in variables such as sex, marital status, educational majors, economic self dependency and interest in their educational majors in at least one or more dimensions of check list. 51.8% of students (56.5% of female and 41.5% of males) were suspected to suffer from a kind of mental disorder. Çonclusion: Ïncreased mental health problems and suspected rate of mental disorders among university students in this study as compare to previous studied requires, the officials and authorities responsible in this field, to pay more attention to the problems of mental health among the students and it necessitates the activation of students consuling centers, comprehensive devices, regular adequate consuling and psychiatric services, regular and continous mental health training can improve and promote the status of mental health among the students especially among the freshmen.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله سیدحمزه حسینی | s h hosseini
روانپزشک، استادیار دانشگاه علوم پزشکی مازندران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی مازندران (Mazandaran university of medical sciences)

سیدابراهیم موسوی | s e mousavi



نشانی اینترنتی http://jmums.mazums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-307&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی-کامل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات