این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران، جلد ۱۰، شماره ۲۶، صفحات ۳۸-۴۴

عنوان فارسی آزمون بندر- گشتالت : هنجاریابی عملکرد آزمودنی های بزرگسال با روش نمره گذاری ( ۱۹۸۴)Lacks
چکیده فارسی مقاله سابقه و هدف: آزمون بندر- گشتالت (Bender-Gestalt) یک ابزار ارزیابی هماهنگی دیداری- حرکتی است که هم برای کودکان و هم برای بزرگسالان قابل استفاده است. تاکنون جهت تحلیل نتایج عملکرد آزمون ها نظام های نمره گذاری و تفسیری متعددی ایجاد شده است. یکی از معروف ترین آنها، روش کمی نمره گذاری آزمون ها استفاده از انطباق نمره گذاری هات- بریسکین (Hutt- Briskin) توسط لکس (Lacks) می باشد. مطالعه حاضر با استفاده از روش نمره گذاری لکس به هنجاریابی نتایج عملکرد آزمودنی های بیمار و سالم پرداخته است.مواد و روش ها: دراین مطالعه سه گروه آزمودنی شامل (4 نفر بیمار آسیب مغزی، 60 بیمار اختلالات روانپزشکی و 62 نفر آزمودنی بهنجار) با روش نمونه برداری تصادفی انتخاب و آزمون گردیدند. داده های آزمون هر گروه و هنجارهای مربوطه در یک جدول مقایسه ای ثبت و به عنوان معیار تشخیص آسیب مغزی ارایه شد.نتایج: با استفاده از داده های جدول هنجاریابی می توان وضعیت تشخیصی آزمودنی را تعیین نمود. در این جدول دامنه بهنجار برابر 0 تا 4 خطا و خط برش بهینه برای تشخیص آسیب مغزی برابر 5 خطا و یا بیشتر تعیین شده است.استنتاج: آزمون بندر به تشخیص شایعه مغزی نسبتا شدید، به ویژه در نیمکره راست ناحیه آهیانه ای مغز محدود است. بدین سان صحیح تر آن است که این آزمون به عنوان ابزاری برای «غربال کردن» آسیب های کلی و یا آسیب مربوط به ناحیه آهیانه ای راست به کار رود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آزمون بندر- گشتالت ، سیستم نمره گذاری لکس ، هنجاریابی

عنوان انگلیسی lacks scoring system in 1984
چکیده انگلیسی مقاله Back ground and Purpose: Bender- Gestalt test is a mean for the estimation of Moto -vision coordination which is applicable in children as well as adults. For the analysis of the obtained results of the test, numerical method and various interpreting have been used. The most important of them is the quantitative numerical test of Hutt – Briskin. By matching the obtained data collected from the ill and healthy subjects. Materials and Methods: Ïn the study, three test groups were designed which comprised of a 4 brain damaged, 60 psychiatric patients and 62 normal subjects which were selected by simple random sampling method and were tested. For analysis of their function on test the lack’s adult scoring system was used the data were presented in a table as a diagnostic criteria for brain damage. Results: With the help of the data presented in the table, the diagnostic criteria can be determined. Ït was found that in the range of normal, there was 0 to 4 errors and in the best cut-off line for the diagnosis of brain damage there were 5 or more errors. Çonclusion: Bender- Gestalt test is used for the diagnosis of partial severe brain damage especially in the right hemisphere of brain, so it is better, this test be used a means for the screening of the general brain damage or damage pertaining to the right hemisphere.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Bender- Gestalt test, Lacks Scoring system, Normalization

نویسندگان مقاله عبدالحکیم تیرگری | a h tirgari
کارشناس ارشد رو انشناسی بالینی و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی مازندران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی مازندران (Mazandaran university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://jmums.mazums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-288&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی-کامل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات