این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران
، جلد ۱۰، شماره ۲۶، صفحات ۵۶-۶۱
عنوان فارسی
بررسی ارتباط بین عوامل استرس زای مدرسه و شکایات جسمانی در دانش آموزان شهرستان ساری در سال تحصیلی ۷۹-۱۳۷۸
چکیده فارسی مقاله
سابقه و هدف: از نظر بهداشت روانی مدرسه عامل بسیار با اهمیت در تامین یا عدم تامین بهداشت روانی دانش آموزان به حساب می آید. تحقیقات متعدد نشان می دهند که دانش آموزان به دلایل متعدد به اختلالات رفتاری و روانی دچار می باشند. عواملی مانند روبرو شدن با ناظم یا مدیر مدرسه، تأکید بیش از حد مدرسه به نظم و ترتیب، کوچک بودن فضای مدرسه، شلوغ و پر سروصدا بودن مدرسه و کلاسها، عقب افتادن از درس، تحقیر دانش آموز در کلاس و از این قبیل در دانش آموزان مدرسه استرس یا فشار روانی را ایجاد می کند.مواد و روش ها: روش پژوهش در این تحقیق توصیفی از نوع همبستگی است. نمونه آماری در این تحقیق 950 دانش آموز دبیرستانی است که بر اساس فرمول برآورد نمونه انتخاب شده اند. شیوه نمونه گیری تصادفی است.نتایج: نتایج نشان می دهد که بین عوامل استرس زای مدرسه و شکایات جسمانی در دانش آموزان رابطه معناداری وجود دارد. همچنین نتایج نشان می دهد که بین عوامل استرس زای مدرسه و شکایات جسمانی دانش آموزان دختر و پسر ارتباط معناداری مشاهده می شود. و بین دانش آموزان پسر و دختر از نظر میزان تجربه عوامل استرس زای مدرسه تفاوت معناداری وجود دارد.استنتاج: همانطور که در قسمت یافته ها اشاره گردید بین عوامل استرس زای مدرسه (از قبیل روبرو شدن با ناظم و یا مدیر مدرسه، تنبیه شدن دانش آموزان در کلاس، شلوغ و پر سروصدا بودن کلاس و مدرسه، غیربهداشتی بودن سرویس بهداشتی، بی نظمی و بداخلاقی معلم در کلاس، ترس و اضطراب از امتحان و عواملی مانند این) و شکایات جسمانی (مانند سردرد، دلشوره، درد معده، ناراحتی قلبی، سرگیجه و مانند این) ارتباط معناداری وجود دارد. با توجه به نتایج تحقیق اگر بتوان عوامل استرس زای مدرسه را کاهش داد می توان گام موثر و مثبتی در برطرف کردن مشکلات جسمانی و روانی دانش آموزان در مدرسه برداشت و مدرسه از این نظر می تواند عامل موثر ایجاد بهداشت روانی باشد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عوامل استرس زا، شکایات جسمانی
عنوان انگلیسی
To study the relationship between the psychogenic factors and physical complain scale in school students of Sari Township in 1378-79
چکیده انگلیسی مقاله
Background and purpose: Ôn the basis of mental health, school plays an important role in school students. Different researches have shown that school students are prone to various psychological and behaviour disorders. Different factors such as, facing with principal or persuading of school authorities to obey and order (discipline) having not proper space. Noisiness of school and the class. Delay in Prperation of the lessons. Discredency of students in the class, and so on, would lead to stress in the students. Materials and methods: This research was a descriptive- correlative study, the cases were 950 high school students. Whom were selected on the basic of statistical formula the samples were collected randomly. Results: The findings indicate that there is a significant relationship between the existing psychogenic factors and physical complains scale in the school students. Âlso the results showed that there is significant relationship between the existing psychogenic factors in boys and girls student. Âlso it was found that there is a significant difference in the boys and girls on the basis of experiencing psychogenic factors. Çonclusion: Âs described in the results, there is a significsnt relationship between the existing psychogenic factors, such as, facing with the principal of school, obey and order, punishment in the class, noisiness of school and the class, nonhyegenic of the hearth services misbehavior of the teacher in the class, stress of giving examination, and, so on, and physical complains scale, such as, lead ache, anxiety, stomach pain, heart problem, dissiness etc. Ôn the basis of this research, if the psychogenic problems is reduced in the school, it would be possible to put an effective step in the reduction and elimination of physical complains scale in the school students, and on this basic, schools can play a major role in tha mental health of students.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Psychogenic factors, Physical complain discipline
نویسندگان مقاله
علیرضا خلیلیان | a r khalilian
دکترای آمار حیاتی و استادیار آمار حیاتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی مازندران (Mazandaran university of medical sciences)
رمضان حسن زاده | r hassanzadeh
مهران ضرغامی | m zarghami
نشانی اینترنتی
http://jmums.mazums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-291&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی-کامل
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات