این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مهندسی مکانیک امیرکبیر، جلد ۵۰، شماره ۱، صفحات ۷۱-۸۰

عنوان فارسی ‌بررسی آسیب‌های مغزی سرنشین خودرو درتصادف از کنار و ارائه مدل محاسباتی برای شاخص‌های آسیب SDH و DAI
چکیده فارسی مقاله آسیب های مغزی ناشی از تحمل شتابهای بسیار زیاد حتی بدون ایجاد شکستگی در جمجمه یکی از دلایل شایع منجر به آسیب شدید بافتهای مغزی و پارگی رگهای خونی در حوادث رانندگی، ورزشی و نظامی می‌باشد. از اینرو پژوهشگران همواره به دنبال ارایه معیارهایی برای سنجش احتمال این نوع آسیبها از جمله شاخص‌های SDH و DAI بوده اند. با توجه به پیچیدگیهای بسیار و دشواری انجام آزمونهای واقعی و اهمیت مدلسازی دقیق و مناسب در این پژوهش مدل اجزا ‌محدود سر انسان به منظور بررسی انواع مختلف آسیب‌های مغزی توسعه داده شده است. ابتدا با استفاده از 233 مقطع تصویر MRI از سر یک فرد 42 ساله و پردازش تصویر در نرم‎افزارMimics مدل هندسی بافت‌های استخوان جمجمه، پرده مننژ و مغز به صورت جداگانه استخراج و در نرم‎افزار3Matic ویرایش شده اند. خواص مکانیکی مربوطه به هر یک ازبافت‌ها با استفاده از مدلهای ساختاری مناسب غیرخطی بر اساس داده ازمایشگاهی استخراج شده است. اعتبارسنجی مدل با استفاده از داده‌های آزمایشگاهی معتبر موجود انجام شده و تطابق بسیار مناسبی مشاهده شده است. با توجه به اثرات بسیار شدید ناشی از تصادف از کنار و آسیب پذیری بیشتر سرنشین در این موارد داده های شتاب در ناحیه سر در یک آزمایش تصادف از کنار در یک مدلسازی تصادف به دست آمده و به مدل اجزا محدود اعمال شده است. معیارهای آسیب SDH و DAI بر اساس داده‌های حاصل از شبیه‌سازی استخراج و با معیارهای آسیب موجود مقایسه شده اند که نشان می دهند شتاب دورانی وارد شده به سر با دلیل افزایش فشار در پرده مننژ و ایجاد کرنش زیاد در بافت مغز موجب پارگی سرخرگ‌ها و سیاهرگ‌های مغزی شده و بیشترین سهم را در شدت آسیب‌های مغزی دارد. درحالیکه شتاب خطی به تنهایی منجر به آسیب‌های شدیدی در مغز نمی‌شود. ارایه مدل محاسباتی برای ارزیابی آسیبهای مذکور و نیز ارزیابی این موضوع در تصادف از کنار در تحقیقات پیشین بررسی نشده بوده اند و پرداختن به این موضوع در کنار توسعه یک مدل بسیار کارآمد و دقیق هندسی و رفتاری از سر انسان نوآوری قابل توجه این پژوهش می باشند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله بیومکانیک آسیب مغز،تصادف از کنار،مدل اجزا محدود سر،SDH،DAI،

عنوان انگلیسی Investigation of Brain Trauma in Vehicle Side Crash and Developing Computational Model for Diffuse Axonal and Subdural Hematoma Injuries
چکیده انگلیسی مقاله Head trauma is one of the most common causes of deaths in car accidents, sports Activities, war and etc. Based on complicated modelling problems, in this study, a finite element model of the human head has been developed in order to evaluate different types of brain damage. First 233 sections MRI images of the head of a 42 years old man were prepared. For image processing operation, the images were entered in the software Mimics software. The geometric models of Skull, Meninges and brain were extracted. For geometric editing, each of these models was entered into 3-Matic software. Using 3-Matic software, Multi-Stage editing operation, surface smoothing, and removing the border interaction was conducted. Mechanical properties related to any of the tissues of the skull, meninges and brain membrane are applied. These data are derived from published studies. The brain pressure was validated against intracranial pressure data reported by Nahum et al. Finally obtained results from simulation correlated well with experimental results. After ensuring the validity of the model, data acceleration in the head recording from side impact test was applied to the model. Data from the simulation were compared with the injury criteria. The simulation results showed that the rotational acceleration, due to high strain rate in the brain and increased pressure in meninges, is responsible for rupturing arteries and veins. However, linear acceleration alone does not lead to severe damages in the brain. Developing a new computational model for these injuries evaluation including side crash case, have not been considered in previous studies. So, considering this problem in addition to developing an accurate and efficient FEM head model could be supposing the considerable innovation of this study.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله مسعود عسگری |
دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی

بهنام مرادی |
دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی


نشانی اینترنتی
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات