این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
نشریه روان پرستاری، جلد ۶، شماره ۲، صفحات ۱-۱۱

عنوان فارسی بررسی تأثیر برنامه ارتقای تاب‌آوری و مدیریت استرس بر بهزیستی روانشناختی، معنای زندگی، خوش‌بینی و رضایت از زندگی زنان بی‌سرپرست
چکیده فارسی مقاله مقدمه: افراد دارای تاب‌آوری بالا، در شرایط استرس‌زا و موقعیت‌های ناگوار، سلامت روان‌شناختی خود را حفظ می‌نمایند و دارای سازگاری روان‌شناختی هستند. بنابراین پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی برنامه ارتقای تاب‌آوری و مدیریت استرس بر بهزیستی روانشناختی، معنای زندگی، خوش‌بینی و رضایت از زندگی زنان بی‌سرپرست انجام شد. روش کار: روش پژوهش حاضر نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری شامل کلیه زنان تحت پوشش سازمان بهزیستی شهرستان خمین بود که تعداد 48 نفر به شیوه تصادفی ساده انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. داده‌ها با استفاده پرسشنامه بهزیستی روان‌شناختی ریف، پرسشنامه معنای زندگی کرامباف و ماهولیک، مقیاس خوش‌بینی شیرر و کارر و مقیاس رضایت از زندگی دینر جمع‌آوری شد و نتایج با استفاده از روش تحلیل کواریانس تک‌متغیره و چندمتغیره و نرم‌افزار SPSS 22 تحلیل گردید. یافته‌ها: نتایج پژوهش نشان داد که برنامه ارتقای تاب‌آوری و مدیریت استرس باعث بهبود بهزیستی روان‌شناختی افراد گروه آزمایش می‌شود. به عبارتی، نتایج نشان داده که ارتقای تاب‌آوری و مدیریت استرس باعث بهبود مولفه‌های استقلال، تسلط بر محیط، رشد شخصی، ارتباط مثبت با دیگران، هدف‌مندی در زندگی و پذیرش خود شد (001/0 > P). همچنین نتایج تحلیل کواریانس تک‌متغیره نشان داد که برنامه درمانی تاب‌آوری و مدیریت استرس بر معنای زندگی، خوش‌بینی و رضایت‌مندی از زندگی در گروه آزمایش تاثیرگذار بوده است (001/0 > P). نتیجه گیری: براساس یافته‌های پژوهش می‌توان گفت که تاب‌آوری و مدیریت بهینه استرس کیفیتی درونی هستند که فرد را قادر می‌سازند تا در مقابله با شرایط ناگوار و استرس‌های زندگی، خود را حفظ کند و در نتیجه باعث ارتقای بهزیستی روان‌شناختی، هدف‌مندی زندگی، خوش‌بینی و رضایت‌مندی از زندگی شود.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The Effectiveness of Resilience and Stress Management Training Program on Psychological Well-being, Meaning of Life, Optimism, and Satisfaction of Life in Female-Headed Households
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: People with high resilience, under stressful conditions and disadvantaged situations, maintain their psychological well-being and have psychological adaptability. Therefore, the present study aimed at investigating the effectiveness of resilience and stress management programs on psychological well-being, meaning of life, optimism, and life satisfaction of female-headed households. Methods: The research method was semi-experimental with pre-test and post-test design and a control group. The statistical population consisted of all females under the welfare organization of Khomein City, from which 48 people were selected by the simple random method and replaced in two experimental and control groups. The data were collected using the Ryff psychological wellbeing scale, Crambeff and Mahulik's Meaningful Life Questionnaire, Carver and Scheier Optimism Scale, and Diner Life Satisfaction Scale. The results were analyzed using one-variable and multivariate analysis of covariance and SPSS-22 software. Results: The results of the study showed that the program for promoting resilience and stress management improved the psychological well-being of the experimental group. In other words, the results showed that promotion of resilience and stress management improved the components of independence, self-empowerment, personal growth, positive relationship with others, lifestyle, and acceptance (P < 0.001). Also, Analysis of Covariance (ANCOVA) showed that promotion of resilience and stress management program had an impact on the meaning of life, optimism, and life satisfaction in the experimental group (P < 0.001). Conclusions: Based on the findings of the research, it can be said that resilience and optimal management of stress are an internal quality that enable one to maintain himself in the face of adverse conditions and stresses in life, and thus promotes psychological well-being, lifestyle, optimism, and life satisfaction.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله مهدی خانجانی | Mahdi Khanjani
Department of Clinical Psychology, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Allameh Tabataba&apos;i University, Tehran, Iran
گروه روان‌شناسی بالینی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

فرامرز سهرابی | Faramarz Sohrabi
Department of Clinical Psychology, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Allameh Tabataba&apos;i University, Tehran, Iran
گروه روان‌شناسی بالینی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

یوسف اعظمی | Yousef Aazami
Department of Clinical Psychology, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Allameh Tabataba&apos;i University, Tehran, Iran
گروه روان‌شناسی بالینی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران


نشانی اینترنتی http://ijpn.ir/browse.php?a_code=A-10-952-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/283/article-283-625723.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات