این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
نشریه روان پرستاری، جلد ۶، شماره ۲، صفحات ۶۱-۷۱

عنوان فارسی اثربخشی بازی درمانی گروهی بر مشکلات رفتاری و عملکرد حافظه دانش آموزان دبستانی دختر دارای اختلال یادگیری خاص
چکیده فارسی مقاله مقدمه: یکی از مهمترین اختلالات دوره کودکی، اختلال یادگیری خاص می باشد که با مشکلات رفتاری و مشکل در عملکرد حافظه همراه است. هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی بازی درمانی گروهی بر مشکلات رفتاری و عملکرد حافظه دانش آموزان دختر با اختلال یادگیری خاص است.  روش کار: جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه دانش آموزان دختر مقطع ابتدایی شهر اهواز بودند که در سال تحصیلی 1396-1395 مورد بررسی قرار گرفتند. روش این پژوهش آزمایشی (پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل) بود. 30 دانش آموز مبتلا به اختلال یادگیری خاص به صورت تصادفی انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه بازی درمانی و کنترل قرار گرفتند. شرکت کنندگان در گروه آزمایش به مدت 10 جلسه 60 دقیقه ای تحت بازی درمانی گروهی قرار گرفتند. ابزارهای این پژوهش عبارت بودند از آزمون هوشی تجدید نظر شده وکسلر برای کودکان و مقیاس مشکلات رفتاری گرشام و الیوت. یافته ها: برای تجزیه و تحلیل داده ها از تحلیل کواریانس تک متغیره و سپس چند متغیره استفاده شد. نتایج تحلیل کواریانس نشان داد که با کنترل اثر پیش آزمون، بین گروه آزمایش و کنترل در پس آزمون تفاوت معنی دار وجود دارد (0001/0 P< و 52/73F=) و میزان تأثیر یا تفاوت برابر با 54/0 می باشد. در نتایج پیگیری دو ماه بعد نیز میزان تأثیر یا تفاوت برابر با 22/0 می باشد. نتیجه گیری: براساس نتایج، بازی درمانی گروهی بر کاهش مشکلات رفتاری و بهبود و توان بخشی حافظه دانش آموزان دختر با اختلال یادگیری خاص اثربخش بوده است. در نتیجه ایجاد زمینه های لازم جهت برگزاری جلسات بازی درمانی گروهی در مدارس ضروری به نظر می رسد که این موارد می تواند در بهبود وضعیت روان شناختی و تحصیلی این دانش آموزان موثر باشد.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله بازی درمانی گروهی، مشکلات رفتاری، حافظه، اختلال یادگیری خاص.

عنوان انگلیسی The Effectiveness of Group Play Therapy on Behavioral Problems and Memory Performance of Girl Primary School Students with Special Learning Disorder
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: One of the most important disorders in childhood is specific learning disorder, which is associated with behavioral problems and difficulty in memory function. The purpose of this study was to investigate the effectiveness of group play therapy on behavioral problems and memory performance of girl students with specific learning disorder. Methods: The statistical population of the present study was all elementary school girl students of Ahvaz city who were studied in the academic year 2017-2016. The method of this research was experimental (pre-test and post-test with control group). 30 students with specific learning disorder were randomly selected and randomly assigned to either treatment or control group. Participants in the experimental group received group therapy for 10 sessions of 60 minutes. The tools used in this study included the revised Wechsler Exercise Test for Children and Gersham and Elliott's Gaps. Results: One-variable covariance analysis and then multivariate analysis were used to analyze the data. The results of covariance analysis showed that there was a significant difference between the control and experimental groups in the post-test with a control of the effect of the pre-test (P< 0.0001 and F = 73.22) and the effect or difference was 0.54. In the follow-up results two months later, the effect or difference is equal to 0.22. Conclusion: Based on the results, group therapy games have been effective in reducing behavioral problems and improving and rehabilitation the memory of girl students with specific learning disorder. As a result of creating the necessary grounds for group play therapy sessions in schools, it seems necessary that these can be effective in improving the students' psychological and educational status.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله زینب پیرعباسی | Zainab Pirabasi
Department of Psychology, Ahvaz Branch, Islamic Azad University, Ahvaz, Iran
گروه روان شناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران

سحر صفرزاده | Sahar Safarzadeh
Department of Psychology, Ahvaz Branch, Islamic Azad University, Ahvaz, Iran
گروه روان شناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران


نشانی اینترنتی http://ijpn.ir/browse.php?a_code=A-10-1010-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/283/article-283-625729.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات