این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 5 دی 1404
مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد
، جلد ۱۳، شماره ۱، صفحات ۱۶-۳۰
عنوان فارسی
طراحی ساختار آزمون جامع عملی پایان دوره مقطع کارشناسی رشته پرستاری: یک آینده پژوهی دلفی
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: ارزشیابی از اصول فرآیندهای آموزشی است، که آموزش را از یک حالت ایستا به مسیری پویا هدایت می نماید. یکی از انواع ارزشیابی که اخیرا در مقطع کارشناسی رشته پرستاری لحاظ شده، آزمون جامع پایان دوره است اما ساختار آن تعیین نشده و بر عهده دانشگاه ها گذاشته شده است لذا هدف این مطالعه طراحی ساختار آزمون جامع عملی پایان دوره مقطع کارشناسی رشته پرستاری است. روش بررسی: این پژوهش از نوع دلفی کلاسیک اصلاح شده در طی 2 مرحله در سال 1395 انجام پذیرفت. جامعه پژوهش شامل اعضای هیئت علمی دانشکده پرستاری مامایی، سوپروایزران آموزشی و سر پرستاران ، پرستاران و دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مشهد بودند که به روش مبتنی بر هدف، 36 نفر انتخاب و وارد مطالعه شدند. در مرحله اول، شاخص ها و مولفه های آزمون جامع از طریق مرور متون استخراج و در مرحله دوم طی 3 راند (حضوری و غیرحضوری) ساختار آزمون جامع تدوین شد. داده ها بر اساس درصد توافق و IQR تجزیه و تحلیل شد. نتایج: در این مطالعه، ساختار کلی آزمون جامع در قالب چهار بخش: محتوی، روش ارزشیابی، شرایط برگزاری آزمون و ملاک های قبولی آزمون جامع تدوین شد. محتوی شامل دروس پرستاری بزرگسالان- سالمندان، کودک بیمار و سالم، بهداشت مادر و نوزاد، سلامت فرد، خانواده و جامعه، روانپرستاری و اخلاق بود. روش های آسکی و داپس به عنوان مناسب ترین روش های ارزشیابی مهارت های بالینی انتخاب گردیدند. نمره قبولی، بر اساس روش نمره ثابت، 14 در نظر گرفته شد. علاوه بر آن در خصوص ملاک های قبولی و مردودی، مراکز مناسب آزمون، مدت زمان، زمان اجرا و تیم اجرایی آزمون تصمیم گیری شد. نتیجهگیری: شاخصهای آزمون جامع که با نظر صاحبنظران پرستاری و آموزشی، رویه های جهانی و شرایط بومی کشور تنظیم شده می تواند مورد استفاده دانشکده های پرستاری و مامایی قرار گیرد تا به دستیابی به اهداف مد نظر از این ارزشیابی کمک شود. واژههای کلیدی: آزمون، آزمون پایان دوره، ارزشیابی، صلاحیت بالینی، پرستاری، تکنیک دلفی
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Design of the Structure of a Comprehensive Examination for Bachelor of Nursing: A Delphi Study
چکیده انگلیسی مقاله
Evaluation is a principle of educational processes Comprehensive examination is one of evaluation types that is recently considered in undergraduate nursing, but its structure has not been specified and universities are responsible for examining it. The aim of this study is to design a comprehensive and practical test for undergraduate nursing students. Methods: This modified classic Delphi method was conducted in two stages in 2016. The participants were academics of the nursing and midwife school, educational supervisors, head nurses, nurses and students of Mashhad University of Medical Sciences. Thirty six participants were selected based on major purpose. The first part was designed in order to extract indexes and components of comprehensive examination by literature review and deep interviews after a comprehensive examination was codified in three rounds (face to face and online). The collected data were analyzed based on the percentage of agreement and IQR methods. Result: In this study, the framework of the comprehensive test was codified based on four sections including content, assessment methods, holding conditions of exam and acceptance criteria. Content was included adult and elderly nursing courses, pediatric nursing, maternal and child health, family health nursing, psychiatry and ethics. The OSCE and DOPS methods were determined as the most appropriate method for evaluating clinical skills. Passing mark was considered 14/20. In addition, other criteria for acceptance and rejection, appropriate examination centers, duration, execution time and implementation team. Conclusion: Indices comprehensive test have been adjusted according to the perspectives of nursing and education experts, global trends and local conditions can be used for the nursing and midwife School in order to facilitate accessing desired goals in this evaluation. Keywords: Examination, Final Examination, Evaluation, Clinical Competence, Nursing, Delphi Technique
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
سمیه اسدی | somayeh asadi
1. MSc student of Nursing, School of Nursing and Midwifery, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran
1- دانشجوی کارشناس ارشد آموزش پرستاری ، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
سید رضا مظلوم | Seyed Reza Mazlom
2. Instructor of Medical Surgical Nursing, School of Nursing and Midwifery, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran
مربی گروه داخلی-جراحی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران.
فرزانه حسن زاده | Farzaneh Hasan zadeh
3. Instructor of Medical Surgical Nursing, School of Nursing and Midwifery, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran
3- مربی گروه داخلی-جراحی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران.
زهرا سادات منظری | Zahra sadat Manzari
4. Assistant Professor of Medical-Surgical Nursing, School of Nursing and Midwifery, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran
4- استادیار گروه داخلی-جراحی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
نشانی اینترنتی
http://jmed.ssu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-812-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/215/article-215-627971.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
پرستاری
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات