این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، جلد ۱۳، شماره ۱، صفحات ۳۱-۴۲

عنوان فارسی تأثیر آموزش راهبردهای فراشناختی در بهبود پیشرفت تحصیلی و کاهش اضطراب امتحان دانشجویان پرستاری
چکیده فارسی مقاله مقدمه: دانشجویان هر کشوری از سرمایه های فکری و معنوی آن کشور به شمار می‌روند. از معیارهای کارایی هر نظام آموزشی میزان پیشرفت تحصیلی فراگیران آن است، اضطراب امتحان اثری منفی بر پیشرفت تحصیلی می‌گذارد. از آنجا که راهبردهای فراشناختی به عنوان جنبه‌های اصلی و مهم راهبردهای یادگیری قلمداد می‌شود. هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش راهبردهای فراشناختی در بهبود پیشرفت تحصیلی و کاهش اضطراب امتحان دانشجویان پرستاری بود. روش بررسی: این پژوهش، از حیث هدف کاربردی و براساس شیوه اجرا، از نوع تجربی که از طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه شاهد استفاده شده است. جامعه پژوهش دانشجویان کارشناسی نیمسال تحصیلی 97-1396 دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی مشهد بودند که تعداد 40 نفر (20 نفر گروه آزمایش و 20 نفر گروه کنترل) با استفاده از روش تصادفی منظم به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. در پژوهش حاضر از مقیاس اضطراب امتحان ابوالقاسمی و همکاران استفاده شد. جهت تعیین پیشرفت تحصیلی از معدل پایان ترم در دو نیمسال متوالی استفاده شد. جهت رعایت ملاحظات اخلاقی، به گروه نمونه اطمینان داده شد که اطلاعات آنان محرمانه باقی خواهد ماند، همچنین قبل از ارائه پرسشنامه‌ها، با بیان توضیحات روشن، اطلاعات مربوط به پژوهش به اطلاع دانشجویان رسید و پژوهشگر به آزمودنی‌ها اعلام کرد که می‌توانند در هر زمان که مایل باشند از شرکت در تحقیق انصراف دهند.  برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از شاخص‌های توصیفی و روش تجزیه و تحلیل کوواریانس استفاده شد. نتایج: تعداد کل نمونه در این پژوهش 40 نفر بود که 64 درصد آنها زن و 36 درصد آنها مرد بودند، از نظر سنی 89 درصد گروه نمونه 19-21 ساله با میانگین سنی 54/19 سال بودند و 68 درصد بومی و 32 درصد غیر بومی و ساکن خوابگاه بودند، 85 درصد مجرد و 15 درصد متاهل بودند. نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که آموزش راهبردهای فراشناختی بصورت معناداری میزان پیشرفت تحصیلی دانشجویان را افزایش (54/7=F و 001/0 p≤)، و همچنین اضطراب امتحان دانشجویان را کاهش داد  (12/10=F و 001/0 p≤). نتیجه‌گیری: استفاده از راهبردهای فراشناختی به وسیله دانشجویان می تواند بر کاهش اضطراب امتحان تأثیرگذار بوده و در خیلی از موارد از اضطراب امتحان جلوگیری کرده و همچنین موجب بهبود پیشرفت تحصیلی گردد. واژه‌های کلیدی: راهبردهای فراشناختی، پیشرفت تحصیلی، اضطراب امتحان  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The Effect of Teaching Metacognitive Strategies on Improving Academic Achievement and Reducing Test Anxiety in Nursing Students
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Students from any country are considered to be intellectual and Spiritual assets of that country. The effectiveness of each educational system is the degree to which students learn their academic achievement, test anxiety negatively affects academic achievement. Since metacognitive strategies are considered as the main and important aspects of learning strategies. The purpose of this study was to investigate the effect of teaching metacognitive strategies on improving academic achievement and reducing test anxiety in nursing students. Methods: This research was applied to the target and based on the method of a semi-experimental that was used for the pre-test and post-test design with the control group. The research population consisted of undergraduate students studying semester 2017-18 in the Faculty of Nursing and Midwifery of Mashhad University of Medical Sciences. 40 patients (20 in the experimental group and 20 in the control group) were selected by systematic random sampling. In this study, the test anxiety scale was used by Abolghasemi et al. To determine academic achievement, mean of the end of the two consecutive semesters was used. In order to remark ethical considerations, the sample group was assured that their information would remain confidential, also before submitting the questionnaires, by providing clear explanations, the information about the research was communicated to the students, and the researcher told the subjects that they could withdraw from the research at any time. Descriptive indices and covariance analysis were used to analyze the data. Result: The total number of samples in this study was 40, of which 64% were women and 36% were male. In terms of age, 89% of the sample group were 19-21 years old with an average age of 19/54 years, and 68% native, and 32% were non-natives and residents of the dormitory. 85% were single and 15% were married. The results of covariance analysis showed that the training of metacognitive strategies significantly increased the academic achievement of students (F = 7.54 and p>0.001) and also reduced students' test anxiety (F = 10.12, p>0.001). Conclusion: Using metacognitive strategies by students can have an effect on the reduction of test anxiety and in many cases it prevents test anxiety and also improves academic achievement. Keywords: Metacognitive Strategies, Academic Achievement, Test Anxiety, Nursing Students      
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله حسین فرخی | Hossein Farokhi
PhD Student of Psychology, Psychology Department, Ferdowsi University, Mashhad, Iran.
. دانشجوی دکتری روانشناسی، گروه روانشناسی، دانشگاه فردوسی، مشهد، ایران

امیر کرمی | Amir Karami
PhD Student of Psychology, Psychology Department, Lorestan University, Khorramabad, Iran.
دانشجوی دکتری روانشناسی، گروه روانشناسی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران

فضل اله میردریکوند | Fazlollah Mir Drikvand
Associate Professor of Psychology, Psychology Department, Lorestan University, Khorramabad, Iran.
نویسنده مسئول: دانشیار روانشناسی، گروه روانشناسی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران


نشانی اینترنتی http://jmed.ssu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-892-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/215/article-215-627972.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانشناسی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات