این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، جلد ۱۳، شماره ۱، صفحات ۴۳-۵۸

عنوان فارسی تعیین روابط ساختاری خودکارآمدی و حمایت اجتماعی با بهزیستی ذهنی دانشجویان علوم پزشکی دانشگاه تهران: نقش میانجی خستگی هیجانی و مشغولیت تحصیلی
چکیده فارسی مقاله مقدمه: بررسی عوامل مرتبط با مسائل آموزشی و تعیین پیشامدها و پیامدهای موجود، منجر به بهبود عملکرد تحصیلی و بهزیستی دانشجویان می‌شود. هدف از انجام پژوهش حاضر، تعیین روابط ساختاری بهزیستی ذهنی، خودکارآمدی و حمایت اجتماعی با خستگی هیجانی و نقش میانجی مشغولیت تحصیلی خواهد بود. روش بررسی: نمونه مورد بررسی این مطالعه، شامل 310 دانشجوی پزشکی (142 زن و 168 مرد) بود که در دامنه سنی 24 تا 47 سال قرار داشتند و با روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای انتخاب شدند. شرکت‌کنندگان به پرسشنامه‌های بهزیستی ذهنی (رضایت از زندگی، عاطفه مثبت و منفی)، مقیاس خستگی هیجانی، پرسشنامه مشغولیت تحصیلی، مقیاس خودکارآمدی و پرسشنامه حمایت اجتماعی پاسخ دادند. برای تحلیل داده‌ها از روش تحلیل مسیر برای آزمون مدل فرضی استفاده شد. نتایج: یافته‌ها نشان داد که خستگی هیجانی به‌طور مستقیم بر روی بهزیستی اثر ساختاری دارد. همچنین، حمایت اجتماعی نیز با واسطه‌گری خستگی هیجانی اثر غیر مستقیم بر بهزیستی دارد. به‌علاوه، متغیرهای خودکارآمدی و حمایت اجتماعی بر متغیرهای مشغولیت تحصیلی و خستگی هیجانی اثر مستقیم دارند. از سوی دیگر، این دو متغیر با واسطه‌گری مشغولیت تحصیلی بر خستگی هیجانی اثر غیر مستقیم نیز دارند. نتیجه‌گیری: ارتقاء سطح منابع درونی مثل بهزیستی، مشغولیت و خودکارآمدی از طریق مداخلات انگیزشی و نیز ایجاد حمایت اجتماعی دانشجویان باعث میشود تا افراد با انجام تکالیف مطابق با شایستگی‌های خود، نیازهای تحصیلی محیط خود را برآورده سازند بدون اینکه احساس خستگی هیجانی کنند. واژه‌های کلیدی: بهزیستی ذهنی، خستگی هیجانی، مشغولیت تحصیلی، خودکارآمدی، حمایت اجتماعی.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The Structural Relations of self-efficacy and social support with subjective well-being in Medical Students: mediator role of emotional exhaustion and academic engagement
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Evaluation of relationships among effective factors on educational issues of medical students is important. The aim of this study was to determine the structural relationships among subjective well-being, self-efficacy and social support with emotional exhaustion by mediating academic engagement. Methods: The study sample consisted of 310 medical students (142 females and 168 males) who were 24 to 47 years old according to cluster random sampling. Participants completed subjective well-being questionnaires including; life satisfaction, positive affect and negative, emotional exhaustion, academic engagement, self-efficacy and social support. Data were analyzed by path analysis using LISREL software. Result: Mean age of participants was 23.2±2.0. Most students were female (71.8 percent), single (85.9 percent) and live in dormitories (69 percent). Level of motivation in most subjects was average and had significant relation with age, sex, parents' education level, field of study, welfare, faculty education, Training centers and job future (p < 0.001). Conclusion: The results showed that emotional exhaustion has a structural effect on well-being, directly. Also, emotional exhaustion has a mediator role in relation between social support and well-being. In addition, self-efficacy and social support have direct effects on academic engagement and emotional exhaustion. On the other hand, academic engagement has a mediator role between these two variables and emotional exhaustion. Keywords: Self-efficacy, social support, subjective well-being, emotional exhaustion, academic engagement.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله ثریا حکیمی | Soraya Hakimi
1. PhD Student, University of Semnan, Semnan. Iran
1- دانشجوی دکترای روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه سمنان ، ایران.

سیاوش طالع پسند | Siavash Talepasand
2. Associated Professor, University of Semnan, Semnan, Iran
2- دانشیار گروه روانشناسی تربیتی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه سمنان ، ایران


نشانی اینترنتی http://jmed.ssu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-885-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/215/article-215-627973.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانشناسی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات