این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، جلد ۱۳، شماره ۱، صفحات ۶۹-۷۷

عنوان فارسی اثر نهادینه شدن دانش تئوریک با اجرای فرایند صحیح کارآموزی در دانشجویان مهندسی بهداشت محیط
چکیده فارسی مقاله سابقه و هدف: ایجاد فرصت های بهینه برای یادگیری تجربی و آموزش عملی، عامل مهمی است که کیفیت آموزش را بهبود می بخشد. هدف از این مطالعه شناسایی و تجزیه و تحلیل مکانیسم بهبود دوره کارآموزی برای دانشجویان مهندسی بهداشت محیط در دانشکده بهداشت کرمانشاه بود. روش کار: این مطالعه بر اساس مقایسه کیفیت آموزش در دوره های کارآموزی به صورت قبل و بعد صورت گرفت. افراد شرکت کننده دانشویانی بودند که دوره کارآموزی را در نیمه اول  سال 1394-1395 (32 نفر) گذراندند. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده ازSPSS v.16 انجام شد. یافته ها: میانگین نمرات دانشجویان پسر قبل از کارآموزی به ترتیب 0.41 ± 2.02 و پس از آن 0.44 ± 2.82 و میانگین نمرات دانشجویان دختر قبل و بعد از کارآموزی به ترتیب 0.34 ± 1.9 و 0.37 ± 2.84 بدست آمد. سطح آموزش در طول دوره کارآموزی بر افزایش دانش در دانشجویان مهندسی بهداشت محیط تاثیر می گذارد. نتیجه گیری: براساس نتایج عوامل مؤثر در بهبود فرایند کارآموزی تحت تاثیر عوامل زیر روش تحقیق، نقش موثر واحدهای آموزشی، نقش موثر در دوره کارآموزی، فعالیت های آموزشی اضافی در زمان خدمت و نقش موثر در انجام کارآفرینی است. واژگان کلیدی: دانش نظری؛ کار آموزی؛ مهندسی بهداشت محیط  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله واژگان کلیدی، دانش نظری، کار آموزی، مهندسی بهداشت محیط

عنوان انگلیسی The effect of apprenticeship on the knowledge and function of students of environmental health engineering
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Creating optimized opportunities for experiential learning and practical training is an important factor that improves the quality of education. This study aims to identify and analyze the mechanism of improving apprenticeship course for the students of Environmental Health Engineering at School of public Health in Kermanshah. Methods: This study is based on comparing the quality of education in apprenticeship courses by before – after study. The participants were the students who passed the apprenticeship course in the first semester of 2014 -2015 (32 students). The SPSS v.16 and the statistical T-test were used for statistical analysis. Results: The average scores for men before apprenticeship was 2.02±0.41 and after the apprenticeship was 2.82 ±0.44, and the average scores for women before and after the apprenticeship were respectively 1.9±0.34 and 2.84±0.37, respectively. The level of training during the apprenticeship course influence on increasing knowledge in the students of environmental health engineering. Conclusion: Analyzing the effective factors on improving the apprenticeship course influenced by the following factors: implementation method of effective roles of the educating units, playing an effective role in apprenticeship course, supplementary training activities during the serving time and playing an effective role be apprentices. Keywords: Theoretical knowledge; Apprenticeship; Environmental Health Engineering  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله علیرضا موسوی | Alireza Mousavi
2. Research Center for Environmental Determinants of Health (RCEDH), Kermanshah University of Medical Sciences, Kermanshah, Iran.
2- مرکز تحقیقات عوامل محیطی موثر بر سلامت، دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، کرمانشاه، ایران

پرویز محمدی | parviz mohammadi
1. Department of environmental health engineering, Faculty of Public health, Kermanshah University of medical sciences.
1- گروه مهندسی بهداشت محیط، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، کرمانشاه، ایران

علی الماسی | Ali Almasi
1. Department of environmental health engineering, Faculty of Public health, Kermanshah University of medical sciences.
1- گروه مهندسی بهداشت محیط، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، کرمانشاه، ایران

مقداد پیرصاحب | Meghdad Pirsahb
1. Department of environmental health engineering, Faculty of Public health, Kermanshah University of medical sciences.
1- گروه مهندسی بهداشت محیط، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، کرمانشاه، ایران

هیوا حسینی | Hiwa Hosaini
1. Department of environmental health engineering, Faculty of Public health, Kermanshah University of medical sciences.
1- گروه مهندسی بهداشت محیط، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، کرمانشاه، ایران

فاطمه اسدی | Fatemeh Asadi
1. Department of environmental health engineering, Faculty of Public health, Kermanshah University of medical sciences.
1- گروه مهندسی بهداشت محیط، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، کرمانشاه، ایران

مریم خشیج | Maryam Khashij
3. Environmental Health Engineering, Shahid Beheshti University of Medical Sciences, Tehran, Iran. 4. Environmental Science and Technology Research Center, Department of Environmental Health Engineering, Shahid Sadoughi University of Medical Sciences, Yazd, Iran.
3- گروه مهندسی بهداشت محیط، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران 4- مرکز تحقیقات علوم زیست محیطی، گروه مهندسی بهداشت محیط، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، یزد، ایران


نشانی اینترنتی http://jmed.ssu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-881-1&slc_lang=en&sid=1
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/215/article-215-627975.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده en
موضوعات مقاله منتشر شده آموزش پزشکی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات