این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله دانشگاه علوم پزشکی سبزوار، جلد ۲۵، شماره ۱، صفحات ۶۳-۷۳

عنوان فارسی ارتباط بین واکنش نورون‌های آینه‌ای و سرعت‌های مختلف تصویرسازی ذهنی در عملکرد حرکتی
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: تصویرسازی به مفهوم همانندسازی، ایجاد یا بازآفرینی یک تجربه ادراکی در بین تعدیل کننده‌های حسی در ذهن می‌باشد. هدف این پژوهش بررسی ارتباط بین واکنش نورون‌های آینه‌ای و سرعت‌های مختلف تصویرسازی در عملکرد حرکتی می‌باشد.روش: روش اجرای این پژوهش نیمه تجربی می‌باشد. 30 نفر از دانشجویان دختر دانشگاه شهید چمران با روش نمونه‌گیری هدفمند (عدم سابقه بازی بسکتبال) با میانگین سنی 12/1±22 سال انتخاب و در سه گروه (تصویرسازی با سرعت آهسته، تصویرسازی با سرعت همسان و تصویرسازی با سرعت زیاد‌) قرار گرفتند. ابتدا پیش‌آزمون به‌صورت دریبل بسکتبال انجام شد. سپس آزمودنی‌ها به مدت چهار روز متوالی به تصویرسازی پرداختند پس از آن یک‌بار دیگر آزمودنی‌ها دریبل بسکتبال از بین مخروط‌ها را به صورت واقعی اجرا کردند. در پایان نیز از شرکت‌کنندگان در هنگام تصویرسازی ثبت مغزی به عمل آمد و واکنش نورون‌های آینه‌ای از طریق دستگاه الکتروانسفالوگرافی ثبت شد.یافته‌ها: نتایج نشان داد که همه گروه‌های تصویرسازی در اجرای خود پیشرفت داشتند (05/0>p)؛ با توجه به اندازه اثر، گروه تصویرسازی آهسته و همسان عملکرد بهتری را نسبت به گروه تصویرسازی سریع داشتند. همچنین مشخص شد که نورون‌های آینه‌ای در گروه تصویرسازی آهسته فعالیت بیشتری دارد و نیز در عملکرد نورون‌های آینه‌ای با اجرای مهارت دریبل بسکتبال در سرعت‌های تصویرسازی پایین و همسان ارتباط معنادار وجود دارد (05/0>p).نتیجه‌گیری: نورون‌های آینه‌ای موجود در قشر پیش‌حرکتی به‌عنوان یک مکانیسم عصبی بسیار مهم در الگوی فعالیت مغزی می-باشد که باعث اثربخشی تصویرسازی در بهبود مهارت‌های حرکتی می‌شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Relationship between mirror neuron action and different speeds of mental imagery in the motor performance
چکیده انگلیسی مقاله Background: : Imagery is the concept of assimilation, creating or recreating a perception experience the sensory moderator in mind. the aim of this study was to the relationship between mirror neuron action and different mental imagery speeds in the motor performance.Methodology: The research method was semi-empirical. The subjects included 30 female students of Shahid Chamran University (average age 22± 1.12) selected through a purposive sampling (No experience basketball game) method and categorized in three groups of rapid-speed, real-speed, low-speed imagery. Following the basketball dribble function in pretests, the subjects were involved in imagery for a period of four consecutive days, and were subsequently tested for the real dribble function on the middle cones in the posttests. They were also subjected electroencephalographic assessment during imagery, focusing primarily on the reaction of the mirror neurons within the process.Result: All of the group improved dribble function (p≤0.05). With the effect size observed a significant improvement in the groups with slow-speed and real-speed imagery compared to those receiving high-speed imagery. Additionally, higher function of the mirror neurons was observed in the groups subjected to slow-speed imagery and also there is significant relationship mirror neuron action and different mental imagery speeds on the basketball dribble function (p≤0.05).Conclusion: The mirror neurons within the premotor cortex establish an essential nervous mechanism within the cognitive activity pattern which impacts the effect of imagery for the improvement of motor skills.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله سجاد پارسایی |
دانشجوی کارشناسی‌ارشد رفتار حرکتی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران

ناهید شتاب بوشهری |
استادیار، رفتار حرکتی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران

معصومه شجاعی |
دانشیار، رفتار حرکتی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران

رسول عابدان زاده |
استادیار، رفتار حرکتی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران


نشانی اینترنتی
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات