این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 1 دی 1404
مدیریت بحران
، جلد ۶، شماره ۲، صفحات ۶۹-۸۰
عنوان فارسی
تحلیلی شبکه مبنا از وضعیت آسیپ پذیری شبکه ی معابر شهری و قابلیت دسترسی پس از وقوع زلزله مطالعه ی موردی: شهر الیگودرز
چکیده فارسی مقاله
بر اساس چرخهی مدیریت بحران، شبکهی معابر در مرحلهی واکنش بلافاصله بعد از زلزله، بهمنظور عملیات امداد و نجات و در مرحلهی بازسازی برای بازگرداندن جابهجاییها به حالت عادی، نقش اساسی ایفا میکند. در همین راستا هدف این پژوهش تحلیل وضعیت آسیبپذیری شبکهی معابر شهر الیگودرز و پس از آن ارزیابی قابلیت دسترسی نقاط مختلف شهر پس از وقوع زلزله است. برای این منظور از ترکیب دو روش تحلیل شبکه و تحلیل فضایی (تحلیلهای همپوشانی و تحلیل هزینهی مسافت) استفاده شده است. در این پژوهش در گام اول با مروری بر پیشینهی تحقیق و با تمرکز بر رویکردهای شبکهمبنا، سه دسته متغیر مربوط به ویژگیهای بافت پیرامون معابر، ساختار توپولوژیکی شبکه و ویژگیهای عملکردی آن تبیین شده است. برخلاف مطالعات قبلی در انتخاب این متغیرها وضعیت هر معبر در پیوند با کل شبکه مد نظر قرار گرفته است. در گام دوم پس از ترسیم ساختار انتزاعی (گراف) شبکه و وزندهی شاخصها با استفاده از ترکیب دو روش فرایند تحلیل سلسلهمراتبی (AHP) و توابع تحلیل همپوشانی سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS)، نقشهی آسیبپذیری معابر شهر در مقیاسی 4 درجهای ارائه شده است. نتایج این مرحله نشان میدهد حدود 42 پیوند که مجموعاً حدود 11.5 درصد طول کل معابر شهر را تشکیل داده در بالاترین درجهی آسیبپذیری قرار دارند. در نهایت نیز با استفاده از تابع تحلیل فضایی هزینهی مسافت و با سناریوی حذف آسیبپذیرترین معابر، وضعیت قابلیت دسترسی پس از وقوع زلزله تحلیل شده است. با حذف این معابر از شبکه، قابلیت دسترسی در برخی از نقاط شهر- عمدتاً مناطق مرکزی شهر- بین40 تا 120 متر کاهش مییابد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
A network-based analysis of road network vulnerability and urban space accessibility following earthquake (Case study: the city of Aligoodarz)
چکیده انگلیسی مقاله
According to crisis management cycle, road network substantially play important role in reduction of negative impact of earthquake. In fact, road network fundamentally promotes emergency aids during earthquake and facilitates mobility for citizens after earthquake. This study aims to analyze vulnerability of Aligoodarz's road network and then evaluates urban space accessibility following earthquake. In this regard, combination of graph-theory concepts and GIS-based spatial analysis are used. In the first step, three categories of criteria for the vulnerability of road network have been identified based on the relevant the theoretical foundation. These criteria are relating to vulnerability of build-up area surrounding of roads, topological properties of road network, and functional properties of road network. In the second step, real-world road network is converted to graph network and then the importance of each criterion is achieved based on Analytic Hierarchy process (AHP). In continues, by using AHP's results in GIS spatial analysis, vulnerability map for road network is produced, on a four-point ordinal scale. This map shows that about 42 links which constitute 11.5 percent of total length of roads have the highest degree of vulnerability. In final step, the highest vulnerable roads (links) are eliminated and then urban space accessibility is computed using cost-distance algorithm. The accessibility map also shows that accessibility in some urban areas- mainly central areas- reduces between 40 to 120 meters.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
عنایت اله میرزایی |
دانشگاه علم و صنعت ایران
مهران علی الحسابی |
نشانی اینترنتی
http://www.joem.ir/article_31149_9f0d2f016e97977b15640f9993062cf7.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1067/article-1067-629341.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات