این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 1 دی 1404
مجله تحقیقات کیفی در علوم سلامت
، جلد ۷، شماره ۱، صفحات ۱-۱۰
عنوان فارسی
درک پرستاران از عوامل مؤثر بر آموزش به بیمار: تحلیل محتوای کیفی
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: آموزش به بیمار، یکی از اجزای مهم و ارزشمند و از جمله شاخصهای عملکرد پرستار حرفهای و نشان دهنده توسعه حرفهای میباشد. مطالعه حاضر با هدف تبیین تجارب پرستاران از عوامل مؤثر بر آموزش به بیمار انجام گرفت. روش: این پژوهش از نوع کیفی بود و در آن 20 نفر از پرستاران شاغل در بیمارستانهای آموزشی و درمانی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی ارومیه در سال 93-1392 بر اساس نمونهگیری مبتنی بر هدف انتخاب شدند و با استفاده از مصاحبههای عمیق نیمه ساختار یافته مورد مصاحبه قرار گرفتند. همه مصاحبهها ضبط و سپس دستنویس گردید و با استفاده از روش مقایسهای مداوم و به روش تحلیل محتوای کیفی از نوع قراردادی، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: به دنبال تحلیل دادهها، 3 درونمایه اصلی و 6 درونمایه فرعی استخراج شد. درونمایههای اصلی شامل «عوامل سازمانی، عوامل محیطی- فرهنگی و عوامل فردی» بود. نتیجهگیری: نتایج پژوهش برخی از عوامل تأثیرگذار در آموزش به بیمار را بر اساس تجارب پرستاران شناسایی کرد. بنابراین، انجام مداخلات مدیریتی و سازمانی دقیق و مهیا نمودن شرایط لازم جهت آموزش به بیمار توصیه میشود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
آموزش به بیمار، پرستار بالینی، تحقیق کیفی
عنوان انگلیسی
Nurses’ Perception of the Factors Affecting Patient Education: A Qualitative Content Analysis
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Patient education is one of the fundamental and valuable components in professional nursing performance which indicates professional development. The aim of the present study was to clarify nurses' viewpoints on factors affecting patient education. Method: This was a qualitative research in which twenty nurses were selected through purposive sampling. Data collection was done using deep interview with semi-structural questions. All interviews were first recorded, then transcribed. Finally, the data were analyzed using constant comparative technique through conventional content analysis. Results: Three main themes with six subcategories were extracted. The main themes were "organizational factors", "personal factors", and "cultural and environmental factors". Conclusion: Regarding the research findings, some of the affective factors in patient education were determined through nurses' perspectives. Therefore, it is recommended to perform careful management and organizational interventions, and provide necessary conditions for patient education.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Patient education, Clinical nurse, Qualitative research
نویسندگان مقاله
رقیه صدیفی |
نشانی اینترنتی
http://jqr.kmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-123-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/216/article-216-632613.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات