این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
باغ نظر، جلد ۱۵، شماره ۶۰، صفحات ۳۸-۵۰

عنوان فارسی رواداری؛ راهبردی معنوی یا معنویتی راهبردی در توسعه گردشگری خلاق
چکیده فارسی مقاله با طرح نظرات الگوهای رشد درون‌زا، نظریه شهر خلاق با تمرکز بر نقش فرهنگ محلی و خلاقیت مورد توجه و تأکید بین‌المللی قرار گرفت. در میان نظریه‌پردازان «شهر خلاق»، فلوریدا نظریه‌پرداز برجسته، سه متغیر کلیدی1 رواداری، استعداد و تکنولوژی را از ویژگی‌های اصلی شهر خلاق برمی‌شمرد و واجدان آن را برندگان این عصر تعریف می‌کند. در میان این سه شاخص، اما تسامح و تساهل، نقشی پررنگ‌تر و راهبردی دارد زیرا وجود و حضور استعداد و فناروری، سخت به پیش‌شرط رواداری، محتاج است. به اعتقاد فلوریدا فرهنگ تسامح‌گرا و باز، عامل اصلی موفقیت اقتصادی جدید شهرهاست. گردشگری خلاق، نسل سوم گردشگری، که از یک‌سو با فرهیختگی گردشگران و تمایل به داشتن تجارب متمایز، ارتباطی ناگسستنی دارد و از سوی دیگر به دلیل عدم نیاز به سرمایه‌گذاری‌های سنگین و سخت و توجه به فرهنگ، آداب و رسوم محلی و ویژگی‌های منحصر به فرد شهرها، مورد اقبال شهرها و مقاصد گردشگری قرار گرفته است، فرایندی است که اگر آن را شرط لازم و کافی توسعه شهرها بدانیم، بیراه نرفته‌ایم. اما آنچه این مقاله بر آن تأکید و تصریح دارد، نقش راهبردی رواداری در این فرایند است. گردشگری خلاق عرضه‌محور، مقصدمحور و فعالیت محور، خصوصاً در بستر شهر خلاق را گریزی نیست جز آنکه پرچم سفید تسامح، تساهل و مدارا را به عنوان معنوی‌ترین و مهمترین مؤلفه شهر خلاق، افراشته نماید تا بذر استعدادهای انسانی در این فضای مساعد، شکوفه کند و فناوری‌ ثمره آن شود. به این ترتیب است که جوامع محلی طعم شیرین توسعه و رفاه را خواهند چشید. پژوهش حاضر با روش توصیفی- تحلیلی نشان می‌دهد که رواداری، راهبردی معنوی برای توسعه گردشگری خلاق است که در گستره شهر خلاق تحقق می‌یابد، از آن سود می‌برد و به آن بهره می‌رساند. همچنین بیان می‌کند که این شاخص در منابع چهارگانه معنویت مورد توجه و تأکید است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله شهر خلاق،گردشگری خلاق،رواداری،

عنوان انگلیسی Tolerance; a Spiritual Strategy or a Strategic Spirituality in Development of Creative Tourism
چکیده انگلیسی مقاله The idea of creative city was presented and emphasized internationally after the introduction of the infill growth patterns focusing on local culture and creativity. Florida, a prominent theorists of the "Creative City", crystalizes three factors of tolerance, talent and technology1 into the main characteristics of the creative city through which the creative city will succeed. Among these three factors, tolerance play a more substantial and strategic role, since the presence of talent and technology is satisfied in case tolerance is adopted. Florida believes that an open-minded and tolerant culture is the major reason for the city’s new economic success. Creative tourism, as the third generation of tourisms, is characterized by the sophistication of tourists and their desire for having diverse experiences on the one hand; and, it is inevitably applauded in tourist destinations since no huge investments is required to highlight culture, local customs, and the unique characteristics of cities on the other hand. Creative tourism is a process that is undoubtedly necessary and appropriate for city development. This paper aims at scrutinizing the strategic role of tolerance in this process. Creative and supply-based, destination-based and activity-based tourism in the context of the creative city should inevitably ensure tolerance, as the most important spiritual component of the creative city, in order to flourish human talents in a favorable ambience and lead to technology production. In this way, local communities will enjoy the benefits of development and prosperity. Having used a descriptive-analytic research method, the current study shows that tolerance is a spiritual strategy for the development of creative tourism. Tolerance can be realized in the context of the creative city where creative tourism and creative city will benefit from each other. It is also determined that tolerance is highlighted in the quadruple sources of spirituality.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله شهر خلاق,گردشگری خلاق,رواداری

نویسندگان مقاله مهرنوش بسته‌نگار |
عضو هیات علمی پژوهشکده توسعه تکنولوژی

علی حسنی |
دانشکده علوم گردشگری دانشگاه علم و فرهنگ


نشانی اینترنتی
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات