این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 28 آذر 1404
باغ نظر
، جلد ۱۵، شماره ۶۰، صفحات ۵۱-۶۲
عنوان فارسی
پدیدارشناسی باغ در آثار و نقش برجستههای آشوری؛ مفاهیم و گونهها
چکیده فارسی مقاله
بیان مسئله : نقشبرجستههای آشوری بهویژه آشور نو علاوه بر «روایتگری تاریخی»، سنتی دیرپا در «بازنمایی محیط طبیعی» دارند. از سوی دیگر هستیشناسی دوقطبی آشوری مبتنی بر دوگانههای «مرکز/ پیرامون» و «نظم/ آشوب» در شیوه مواجهه آنان در منظر طبیعی تأثیرگذار بوده و درک زیباییشناسی آنان را نیز شکل داده است. بااینحال، نقش این موارد در شکلدهی به انواع باغ بهمثابه طبیعت سوم، موضوع مهمی در اسناد و نقشبرجستههای آشوری است که کمتر بهعنوان پژوهشی مستقل موردتوجه بوده و مدلی از آن عرضه نشده است. هدف : هدف این نوشتار شناسایی مؤلفههای کلیدی مؤثر بر شکلگیری انواع باغها نزد آشوریان نو و گونهشناسی و مدلسازی نگاه آنان نسبت به باغ و کارکردهای گوناگون آن مبتنی بر تحلیل متون پژوهشی و نقشبرجستههای برجایمانده است. روش پژوهش : این پژوهش از روش کیفی در رویکردی انتقادی و استنتاجی و با خوانشی تأویلی به پدیدارشناسی باغ در نقوش آشور نو میپردازد. از «همسوسازی دادهها» برای دستیابی به اشباع نظری بهره برده شده است. نتیجهگیری : نتایج حاصل نشان میدهند که باغها نزد آشوریان تجلی «جهان صغیر» هستند و طیفی از کارکردهای تفریحی- نمایشی تا آیینی- تشریفاتی و حتی بومشناختی و اقتصادی را در بر میگیرند. گونهشناسی پیشنهادشده در این نوشتار مبنی بر مکان-کارکرد (الف) باغها و پارکهای منظر درونشهری و ب) باغها و پارکهای منظر حاشیه شهری و مدل مفهومی تنظیمشده، نشان میدهند که با دور شدن از مرکز شهر و با کاهش ارزش آیینی و مذهبی آنها، طراحی هندسی و منظم به سمت نگرش آزادانه (طبیعی) مبتنی بر «برنامهریزی منظر» تغییر مییابد. تغییر در پارادایم طراحی باغ مبتنی بر دگرگونی در واژه باغ از «کیرو» به «کیریماهو» یعنی جانشینی باغهای نمایشی (تفریح و لذت) بجای باغهای کارکردی (گیاهشناسی) در زمان سارگون دوم (اواخر قرن 8 ق.م) روی میدهد و این دوران سرآغاز دوران طلایی در باغسازی آشوری است که از آن به بعد عناصر نمایشی همچون دریاچههای مصنوعی، بیتانو و آکواداکتها به باغها افزوده شدند و باغهای معلق و مطبق رونق یافتند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
گونهشناسی،باغ آشوری،نقشبرجسته،بیتانو،شکار،
عنوان انگلیسی
Phenomenology of Garden in Assyrian Documents and Reliefs; Concepts and Types
چکیده انگلیسی مقاله
Problem: The Assyrian reliefs, especially the Neo-Assyrian, in addition to "historical narratives," have a long tradition in "representing the natural environment." On the other hand, Assyrian dipole ontology based on the "center/periphery" and "order/chaos" dichotomy has been influential in their naturalistic way of life and has shaped their aesthetic understanding. However, the role of these in shaping the garden as a third nature is a major issue in the Assyrian documents and reliefs, which has been considered less as an independent research, and no model has been presented.Goals: The purpose of this paper is to identify the key factors affecting the formation of gardens in the Neo-Assyrians and their typology and modeling their view of the garden and its various functions based on the analysis of research texts and surviving reliefs. Research method: This research based on a qualitative method in a critical and inferential approach and with an explicit reading of the phenomenology of the garden in the lands of Neo-Assyrians. The "triangulation of data" has been used to achieve theoretical saturation. Conclusion: The results show that gardens with the Assyrians are manifestations of the "microcosm" and include a spectrum of recreational-dramatic functions, including occasional, even ecological and economic ones. The typology proposed in this paper based on the location-operation of (a) gardens and parks in the urban landscape, and (b) gardens and parks of the urban fringe. The conceptual model, show that by moving away from downtown and decreasing gardens ritual and religious values, geometric and regular design changes to a free (natural) approaches landscape planningThe change in the paradigm of garden design based on the change of the garden from "Kirū" to "Kirimāhu" means the succession of dramatic gardens (fun and pleasure) instead of functional gardens (botanical) at the time of Sargon II (late 8th century BC), and this is The golden age in the Assyrian gardens, the elements of the dramatic art such as artificial lakes, Bitānu, and Aqueducts were added to the gardens and hanging and stepped gardens were flourishing.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
علی اسدپور |
دانشگاه هنر شیراز
نشانی اینترنتی
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات