این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
حفاظت زیست بوم گیاهان، جلد ۶، شماره ۱۱، صفحات ۱۱۵-۱۲۹

عنوان فارسی بررسی میزان توانایی ترسیب کربن پوشش درختی و خاک حاشیه بزرگراه در زیست بوم جنگلی زاگرس (مطالعه موردی: بزرگراه خرم آباد - اندیمشک)
چکیده فارسی مقاله دی­اکسیدکربن عمده­ترین گاز گلخانه­ای است که فعالیت­های انسانی غلظت آن را در اتمسفر افزایش داده است. ترسیب کربن در پوشش درختی، گیاهی و خاک­های تحت آن ساده­ترین و به لحاظ اقتصادی عملی­ترین راهکار ممکن جهت کاهش کربن اتمسفری محسوب می­شود. لذا این پژوهش به منظور بررسی توانایی ترسیب کربن پوشش درختی، علفی و خاک حاشیه جاده در بزرگراه خرم آباد- اندیمشک انجام شد. جهت دستیابی به اهداف مورد نظر، چهار ترانسکت به فاصله 100 متری از همدیگر به صورت عمود بر بزرگراه پیاده شدند که در هر کدام از ترانسکت­ها هشت پلات مربعی شکل به فواصل 1، 30، 50 و 70 متری از همدیگر پیاده شدند. همچنین در مجاورت این ترانسکت­ها زمین عاری از پوشش درختی و گیاهی به عنوان قطعه شاهد انتخاب شد. در داخل هر پلات کربن ترسیب شده در پوشش درختی، پوشش علفی و خاک (عمق 0 تا 30 سانتی متری) اندازه­گیری شد. نتایج نشان داد مقدار کربن ترسیب شده به ترتیب افزایش فاصله از بزرگراه در درختان به ترتیب 30/104، 15/41، 76/33 و 01/29 تن در هکتار، در پوشش علفی به ترتیب 03/49، 36/155، 43/82 و 03/113 تن در هکتار، در خاک به ترتیب 17/32، 82/39، 37/47 و 80/47 تن در هکتار و در خاک عاری از پوشش گیاهی 19/6 تن در هکتار بود. براساس نتایج بدست آمده مشاهده شد که بیشترین ترسیب کربن در حاشیه بزرگراه مربوط به درختان است. پوشش علفی نیز بیشترین مقادیر ترسیب کربن را در هریک از اجزای مورد مطالعه به خود اختصاص داده­اند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اثرات بزرگراه، پوشش علفی، ترسیب کربن، خاک، سرشاخه و برگ درختان

عنوان انگلیسی The amount of carbon sequestration capability of tree cover and roadside soil (Case study: Khorramabad-Andimeshk Highway)
چکیده انگلیسی مقاله Carbon dioxide (Co2) is the most important greenhouse gas that human activities have increased its concentrations in the atmosphere. Carbon sequestration in tree cover, vegetation, and corresponded soil is considered the easiest and economically most practical solution to reduce atmospheric carbon dioxide. Therefore, this research was done to investigate carbon sequestration capability of tree and herbaceous cover and soil of roadside of Khorramabad-Andimeshk Highway. In order to achieve objectives, four transects with 100 m distances from each other were established perpendicular to the highway and on each transect eight square plots were laidout with intervals 1, 30, 50 and 70 m . Also in the vicinity of these transects, land without tree cover and vegetation were selected as control plot. Within each plot, carbon sequestration was measured in tree and herbaceous cover and soil (0-30 cm depth). The results showed that the values of carbon sequestration with resoect to the increasing distance from the highway were 104.30, 41.15, 33.76 and 29.01 tons per hectare for trees respectively, 49.03, 155.36, 82.43, and 113.03 tons per hectare for herbaceous cover respectively, 32, 17, 39.82, 47.37, and 47.80 tons per hectare for soil respectively and 6.18 tons per hectare for bare soil. According to obtained results, it is observed that the highest value of carbon sequestration in highway roadside is related to trees. Also in each of the study components, herbaceous cover was allocated maximum carbon sequestration values.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله فرهاد قاسمی آقباش | Farhad Ghasemi Aghbash
Malayer University
دانشگاه ملایر

شریفه حیدریان | Sharifeh Heidarian
Malayer University
دانشگاه ملایر

عیسی سلگی | Eisa Solgi
Malayer University
دانشگاه ملایر


نشانی اینترنتی http://pec.gonbad.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-235-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/776/article-776-635589.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات