این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 22 آذر 1404
مطالعات برنامه ریزی آموزشی
، جلد ۶، شماره ۱۲، صفحات ۳۰-۶۴
عنوان فارسی
پدیدارشناسی ادراک دانشجویان از عناصر آموزشی در دانشگاه: مطالعه موردی مفهوم «صلاحیت»های آموزشی مدرسان
چکیده فارسی مقاله
هدف این پژوهش مطالعه پدیدارشناسانه ادارک دانشجویان از مفهوم «صلاحیتهای آموزشی» مدرسان، به عنوان یکی از مهمترین این عناصر، و همچنین بررسی وضعیت این صلاحیتها در بین اساتید دانشگاه بود. رویکرد پژوهش، آمیخته- اکتشافی و از لحاظ هدف، کاربردی بود. در بخش کیفی؛ از روش پدیدارشناسی توصیفی و جهت جمعآوری دادهها از ابزار مصاحبه نیمهساختارمند استفاده شد. مشارکتکنندگان در این بخش 20 نفر از دانشجویان مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری با رشتههای تحصیلی مختلف بوده که به صورت هدفمند (به گونهای که از گرایشها و مقاطع مختلف تحصیلی در آن نمونه حضور داشته باشند) انتخاب و فرآیند جمعآوری اطلاعات تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت. با استفاده از روش همسوسازی، اعتبار دادهها مورد تأیید قرار گرفته است. جهت تحلیل دادهها در بخش کیفی از روش تحلیل مضمون استفاده شد. نتایج پژوهش در بخش کیفی شامل چهار طبقه توصیفی بود که شامل صلاحیت عمومی؛ صلاحیت تخصصی؛ صلاحیت اخلاقی و صلاحیت پژوهشی بود. روش پژوهش در بخش کمّی نیز، توصیفی- پیمایشی بود. ابزار پژوهش در این قسمت، پرسشنامه محقق ساخته بوده که محتوای آن برگرفته از دادههای بخش کیفی بود. ضریب پایایی بدست آمده با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ (88/0) بود. جامعه آماری در بخش کمّی پژوهش شامل کلیه دانشجویان مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری دانشگاه کردستان در نیمسال دوم سال تحصیلی 95-94 بود. حجم نمونه در این بخش 250 نفر بود که براساس فرمول کوکران و به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای نسبی انتخاب شدند. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزارهای SPSS (نسخه 22)، AMOS و آمارههای توصیفی و استنباطی (آزمون فریدمن، t تک نمونه، تحلیل واریانس یکطرفه و آزمون تعقیبی توکی) بهره گرفته شد. نتایج آزمون t تک نمونهای، نشان داد که وضعیت صلاحیتهای عمومی و اخلاقی مدرسان دانشگاه کردستان متوسط و وضعیت صلاحیتهای تخصصی و پژوهشی در سطح بالایی قرار دارد. نتایج آزمون تحلیل واریانس نشان داد که برحسب مقطع تحصیلی بین دیدگاه دانشجویان در مورد صلاحیتهای عمومی، تخصصی و پژوهشی مدرسان تفاوت معناداری وجود دارد. همچنین نتایج این آزمون براساس حوزه آموزش و پژوهش نشان داد که دیدگاه دانشجویان حوزه علوم انسانی درخصوص صلاحیتهای تخصصی و پژوهشی مدرسان با دیدگاه دانشجویان حوزههای علوم پایه و فنی- مهندسی تفاوت دارد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
برنامهریزی آموزشی، عناصر آموزشی، صلاحیت حرفهای آموزش، سنجش و دستهبندی صلاحیتهای حرفهای،
عنوان انگلیسی
پدیدارشناسی ادراک دانشجویان از عناصر آموزشی در دانشگاه: مطالعه موردی مفهوم «صلاحیت»های آموزشی مدرسان
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
برنامهریزی آموزشی,عناصر آموزشی,صلاحیت حرفهای آموزش,سنجش و دستهبندی صلاحیتهای حرفهای
نویسندگان مقاله
جمال سلیمی |
عضو هیات علمی
آرش عبدی |
گروه علوم تربیت دانشگاه کردستان
نشانی اینترنتی
http://eps.journals.umz.ac.ir/article_1785_6ef6072bb201ba4cb8bb13384b2eca35.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1124/article-1124-636244.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات