این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
مطالعات برنامه ریزی آموزشی
، جلد ۶، شماره ۱۲، صفحات ۸۹-۱۰۵
عنوان فارسی
طراحی الگوی صلاحیت حرفهای ارزشیابان و ممیزان کیفیت در نظام آموزش عالی
چکیده فارسی مقاله
هدف از این مطالعه طراحی الگوی صلاحیت حرفهای ارزشیابان و ممیزان کیفیت در نظام آموزش عالی به منظور ارائه برنامه آموزشی اثربخش بود. پژوهش از جهت هدف، از نوع کاربردی و از جنبه گردآوری دادهها از نوع توصیفی-تحلیلی است. جامعه آماری پژوهش شامل معاونین آموزشی، مدیران و کارشناسان ارزشیابی دفاتر نظارت و ارزیابی دانشگاههای دولتی، مدیران و کارشناسان ارزشیابی سازمان سنجش آموزش کشور، مدیران ستادی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و صاحبنظران حوزه با برآورد احتمالی 487 نفر از 85 دانشگاه دولتی تابعه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت علوم و سازمان سنجش آموزش کشور بود و از روش تمام شماری استفاده شده است. در نهایت بعد از سه بار پیگیری، 260 پرسشنامه گردآوری شد. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه محققساخته بود که روایی محتوایی پرسشنامه توسط متخصصان تأیید و پایایی آن نیز براساس روش آلفای کرونباخ 91/0 برآورد شد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از آمارههای توصیفی (اندازههای گرایش مرکزی و شاخصهای پراکندگی)، و آمارههای استنباطی (آزمون فریدمن، تحلیل عاملی اکتشافی) استفاده شده است. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که صلاحیت حرفهای ارزشیابان و ممیزان کیفیت شامل مهارت، دانش، تواناییها، نگرشها و ارزشها و ویژگیهای شخصیتی است که به لحاظ اهمیت، بیشترین اهمیت مربوط به عامل مهارت و کمترین اهمیت مربوط به عامل ویژگیهای شخصیتی است. بنابراین برای تدوین محتوای برنامه آموزشی ارزشیابان و ممیزان کیفیت در آموزش عالی باید سرفصلهای دانش عمومی، دانش پایه، دانش حرفهای، مهارت ادراکی، مهارت ارتباطی، مهارت فنی، توانایی، نگرش و ارزشها و ویژگیهای شخصیتی را مدنظر قرار داد. براساس نتایج پژوهش الگوی صلاحیت حرفهای ارزشیابان و ممیزان کیفیت آموزش عالی طراحی و ارائه شده است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
صلاحیت، ارزشیابان و ممیزان کیفیت، برنامه آموزشی، آموزش عالی،
عنوان انگلیسی
طراحی الگوی صلاحیت حرفهای ارزشیابان و ممیزان کیفیت در نظام آموزش عالی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
رضا محمدی |
رییس مرکز تحقیقات.ارزشیابی.اعتبارسنجی و تضمین کیفیت آموزش عالی
اکبر خرسندی یامچی |
کارشناس امور پژوهشی/سازمان سنجش آموزش کشور
نشانی اینترنتی
http://eps.journals.umz.ac.ir/article_1787_533c58cc9367b6dc74aa7e2f826d5626.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1124/article-1124-636246.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات