این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مطالعات برنامه ریزی آموزشی، جلد ۶، شماره ۱۲، صفحات ۸۹-۱۰۵

عنوان فارسی طراحی الگوی صلاحیت حرفه‌ای ارزشیابان و ممیزان کیفیت در نظام آموزش عالی
چکیده فارسی مقاله هدف از این مطالعه طراحی الگوی صلاحیت حرفه­ای ارزشیابان و ممیزان کیفیت در نظام آموزش عالی به منظور ارائه برنامه آموزشی اثربخش بود. پژوهش از جهت هدف، از نوع کاربردی و از جنبه گردآوری داده­ها از نوع توصیفی-تحلیلی است. جامعه آماری پژوهش شامل معاونین آموزشی، مدیران و کارشناسان ارزشیابی دفاتر نظارت و ارزیابی دانشگاه­های دولتی، مدیران و کارشناسان ارزشیابی سازمان سنجش آموزش کشور، مدیران ستادی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و صاحبنظران حوزه با برآورد احتمالی 487 نفر از 85 دانشگاه دولتی تابعه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت علوم و سازمان سنجش آموزش کشور بود و از روش تمام شماری استفاده شده است. در نهایت بعد از سه بار پیگیری، 260 پرسشنامه گردآوری شد. ابزار گردآوری داده­ها پرسشنامه محقق­ساخته بود که روایی محتوایی پرسشنامه توسط متخصصان تأیید و پایایی آن نیز براساس روش آلفای کرونباخ 91/0 برآورد شد. جهت تجزیه و تحلیل داده­ها از آماره­های توصیفی (اندازه­های گرایش مرکزی و شاخص­های پراکندگی)، و آماره­های استنباطی (آزمون فریدمن، تحلیل عاملی اکتشافی) استفاده شده است. یافته­های پژوهش حاکی از آن است که صلاحیت حرفه­ای ارزشیابان و ممیزان کیفیت شامل مهارت، دانش، توانایی­ها، نگرش­ها و ارزش­ها و ویژگی­های شخصیتی است که به لحاظ اهمیت، بیش­ترین اهمیت مربوط به عامل مهارت و کمترین اهمیت مربوط به عامل ویژگی­های شخصیتی است. بنابراین برای تدوین محتوای برنامه آموزشی ارزشیابان و ممیزان کیفیت در آموزش عالی باید سرفصل­های دانش عمومی، دانش پایه، دانش حرفه­ای، مهارت ادراکی، مهارت ارتباطی، مهارت فنی، توانایی، نگرش و ارزش­ها و ویژگی­های شخصیتی را مدنظر قرار داد. براساس نتایج پژوهش الگوی صلاحیت حرفه­ای ارزشیابان و ممیزان کیفیت آموزش عالی طراحی و ارائه شده است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله صلاحیت، ارزشیابان و ممیزان کیفیت، برنامه آموزشی، آموزش عالی،

عنوان انگلیسی طراحی الگوی صلاحیت حرفه‌ای ارزشیابان و ممیزان کیفیت در نظام آموزش عالی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله رضا محمدی |
رییس مرکز تحقیقات.ارزشیابی.اعتبارسنجی و تضمین کیفیت آموزش عالی

اکبر خرسندی یامچی |
کارشناس امور پژوهشی/سازمان سنجش آموزش کشور


نشانی اینترنتی http://eps.journals.umz.ac.ir/article_1787_533c58cc9367b6dc74aa7e2f826d5626.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1124/article-1124-636246.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات