این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مطالعات برنامه ریزی آموزشی، جلد ۶، شماره ۱۲، صفحات ۱۶۸-۱۸۸

عنوان فارسی بررسی « شکاف انتظار – عمل» آموزش مهارت‌های حرفه‌ای در دانش آموختگان رشته حسابداری ( با تاکید بر دوره کارشناسی)
چکیده فارسی مقاله    آموزش مهارت‌های حرفه‌ای شرط ضروری برای تربیت حسابداران با صلاحیت و شایسته است. متاسفانه در سال‌های اخیر دانش آموختگان رشته حسابداری فاقد مهارت‌های حرفه‌ای عملی لازم می باشند. به دلیل وجود شکاف انتظاری بین توانایی مهارت‌های حرفه­ای دانش آموختگان و نیازهای عملی، در پژوهش حاضر به موضوع بررسی «شکاف انتظار- عمل» در توسعه مهارت‌های حرفه‌ای براساس استانداردهای بین­المللی آموزش حسابداری در مقطع کارشناسی ایران پرداخته و زوایای این شکاف مورد بررسی قرار گرفته است. در پژوهش حاضر پرسشنامه ای جهت ارزیابی این شکاف بین جامعه آماری استادان و دانشجویان رشته حسابداری در دانشگاههای دولتی مجری مقطع دکتری و حسابداران مستقل و حسابداران رسمی توزیع شد. براساس فرمول کوکران300 نفر از اعضای حرفه حسابداری، تعداد 78 نفر از استادان و تعداد 180 نفر از دانشجویان به عنوان نمونه انتخاب گردید. روایی ‌پژوهش با استفاده ‌از نظرات متخصصان تایید شد و پایایی در این پژوهش نیز با روش ضریب آلفای کرانباخ0.97 گزارش و تایید شد. داده ها از طریق آزمون‌های مقایسه دو گروه وابسته T زوجی و تحلیل واریانس تحلیل شد. یافته های این پژوهش نشان داد، مهارت‌های حرفه‌ای مطرح در استاندارد بین المللی آموزش حسابداری شماره 3 برای دانش آموختگان رشته حسابداری در ایران نیز با اهمیت می باشد همچنین « شکاف انتظار» در آموزش حسابداری وجود نداشته ولی «شکاف محدودیت‌ها» و «شکاف عمل» و «شکاف انتظار- عمل» در آموزش حسابداری در دوره کارشناسی وجود دارد. این نتایج بر ضرورت توجه در زمینه همسویی دانشگاه با نیازهای حرفه‌ای تاکید می کند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله شکاف انتظار – عمل حسابداری، آموزش حسابداری در ایران، دوره کارشناسی حسابداری، استانداردهای بین المللی آموزش حسابداری شماره 3، مهارت‌های حرفه‌ای،

عنوان انگلیسی بررسی « شکاف انتظار – عمل» آموزش مهارت‌های حرفه‌ای در دانش آموختگان رشته حسابداری ( با تاکید بر دوره کارشناسی)
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله شکاف انتظار – عمل حسابداری,آموزش حسابداری در ایران,دوره کارشناسی حسابداری,استانداردهای بین المللی آموزش حسابداری شماره 3,مهارت‌های حرفه‌ای

نویسندگان مقاله حسین فخاری |
حسابداری، دانشکده علوم اقتصادی و اداری، دانشگاه مازندران، بابلسر

شهرام دادگر |
گروه حسابداری، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران


نشانی اینترنتی http://eps.journals.umz.ac.ir/article_1790_9fb80b327ff27c3bee40d72da676f208.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1124/article-1124-636249.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات