این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 19 آذر 1404
مجله پزشکی ارومیه
، جلد ۲۷، شماره ۷، صفحات ۵۷۰-۵۷۵
عنوان فارسی
اثربرنامۀ توانبخشی شناختی پریا بر بهبود توانایی بازشناسی حالات هیجانی در کودکان مبتلا به اختلال اتیسم با عملکرد بالا
چکیده فارسی مقاله
پیشزمینه و هدف: اختلال طیف اتیسم یک اختلال عصب- تحولی است که الگویی از اختلالات اجتماعی و رفتارها و علایق تکراری/ محدود را نشان میدهد. هدف این مطالعه، بررسی توانبخشی شناختی مبتنی بر تقلید معکوس در تشخیص هیجانات پایه در کودکان مبتلا به اختلال اتیسم با عملکرد بالا میباشد. موارد و روش کار: این مطالعه از نوع شبهآزمایشی با طرح تکآزمودنی بود و جامعه موردمطالعه آن شامل تمامی کودکان مبتلا به اختلال اتیسم با عملکرد بالا در سال 93-1392 بودند که برای دریافت خدمات تخصصی به مراکز مستقر در شهر تهران مراجعه کردند. با استفاده از نمونهگیری هدفمند، 3 کودک 5 تا 7 سال انتخاب شدند. ارزیابیها در 5 مرحله، دو هفته پیش از شروع درمان، یک روز قبل از شروع درمان، بعد از پنج جلسه درمان، بعد از دوازده جلسه درمان، یک روز بعد از پایان درمان و درنهایت مرحلهی پیگیری (چهار هفته بعد از پایان درمان) انجام شد. ابزار مورداستفاده آزمون بازشناسی هیجان اِکمن و آزمون بازشناسی هیجان نیماِستیم بود. جهت تحلیل دادهها از روش تحلیل بصری و اندازه اثر استفاده شد. یافتهها: نتایج حاصل از تفسیر نمودارها نشان میدهد که عملکرد شرکتکنندگان در آزمون بازشناسی هیجان اِکمن و آزمون بازشناسی هیجان نیماِستیم به نحو چشمگیری بهبود یافته است. همچنین اندازۀ اثر نشان داد که این برنامۀ آموزشی بر ارتقاء بازشناسی حالات هیجانی مؤثر بوده است. بحث و نتیجهگیری: این مطالعه نشان داد که استفاده از آموزش مبتنی بر تقلید معکوس در ترمیم بازشناسی هیجان در کودکان مبتلا به اتیسم با عملکرد بالا حمایت میکند و پس از انجام مداخله، مهارتهای بازشناسی هیجان به نحو بارزی در این کودکان بهبود یافته است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
اتیسم، بازشناسی هیجان، تقلید معکوس
عنوان انگلیسی
The effect of PARIA rehabilitation program on improving the ability of Emotion recognition in children with high functioning autism disorder
چکیده انگلیسی مقاله
Background & Aims: Autism spectrum disorder is neurodevelopmental disorder characterized by social-communication difficulties and stereotyped behaviors. The present study evaluates the effects of cognitive rehabilitation based on inverse imitation on recognition of basic emotion in children with high functioning autism disorder. Materials Method: The method was quasi-experimental and single-subject design and three children with high-functioning autism participated with an intact sampling method, and received 12 sessions of cognitive rehabilitation on imitation. In two sessions a week and 1 hour per session, the children received the interventions based on inverse imitation instruction. The assessments were done in 5 phases, 2 weeks before starting the treatment, one day before starting the treatment, after 5 sessions of treatment, after 12 sessions of treatment, one day after the end of treatment and finally the follow up phase (4 weeks after the end of treatment). NimStim of emotion recognition test and Ekman emotion recognition test were used research tools. Data analysis performed by visual analysis chart and effect size was computed subsequently. Results: The results showed the subjects' performance in Ekman and NimStim of emotion recognition test. As well, the effect of the training program was effective in emotion recognition. Conclusions: This study supports efficacy of training based on imitation in improving the emotional states of recognition skills in children with high- functioning autism. SOURCE: URMIA MED J 2016: 27(7): 579 ISSN: 1027-3727
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Autism, Emotion Recognition, Inverse Imitation.
نویسندگان مقاله
فاطمه آبادی | fateme abadi
shahid beheshti
دانشگاه شهید بهشتی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه شهید بهشتی (Shahid beheshti university)
وحید نجاتی | vahid nejati
department of cognitive neuroscience brain shahid beheshti university department of cognitive neuroscience brain and cognition
دانشگاه شهید بهشتی، پژوهشکده مغز و علوم شناختی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه شهید بهشتی (Shahid beheshti university)
حمیررضا پوراعتماد | hamidreza pouretemad
shahid beheshti university department of cognitive neuroscience brain and cognition
دانشگاه شهید بهشتی، پژوهشکده مغز و علوم شناختی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه شهید بهشتی (Shahid beheshti university)
نشانی اینترنتی
http://umj.umsu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2428-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
|
نوع مقاله منتشر شده
1
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات