این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 19 آذر 1404
مجله پزشکی ارومیه
، جلد ۲۷، شماره ۷، صفحات ۶۲۹-۶۴۱
عنوان فارسی
بررسی اثربخشی برنامه آموزشی فرزندپروری مبتنی بر ذهنآگاهی بر سلامت عمومی مادران دارای کودک مبتلا به اختلال لجبازی نافرمانی
چکیده فارسی مقاله
پیشزمینه و هدف: هدف این پژوهش بررسی تأثیر آموزش فرزندپروری مبتنی بر ذهنآگاهی بر سلامت عمومی و مؤلفههای آن (نشانههای جسمانی، بیخوابی و اضطراب، افسردگی و اختلال در کارکرد اجتماعی) در مادران دارای کودک مبتلا به اختلال لجبازی نافرمانی بود. مواد و روش کار: طرح پژوهش بهصورت شبهآزمایشی و از نوع پیشآزمون – پسآزمون با گروه گواه میباشد. بدین منظور 34 نفر از مادران دانشآموزان دختر مقطع ابتدایی مبتلا به اختلال لجبازی نافرمانی بعد از نمونهگیری هدفمند بهصورت تصادفی به دو گروه آزمایشی و گواه تقسیم شدند. از فهرست رفتاری کودک (فرم گزارش والدین CBCL و فرم معلم TRF) به همراه مصاحبه بالینی بهعنوان ابزار غربالگری و از پرسشنامه سلامت عمومی، برای گردآوری دادهها در دو مرحله پیشآزمون و پسآزمون استفاده شد. برنامه آموزش فرزندپروری مبتنی بر ذهنآگاهی، به مدت 8 جلسه 2 ساعته بر روی گروه آزمایش اعمال گردید. دادهها با استفاده از شاخصهای آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار)، آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیری مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند. یافتهها: یافتهها نشان داد که آموزش فرزندپروری مبتنی بر ذهنآگاهی منجر به تفاوت معنادار آماری (01/0>p) بین مراحل پیش و پس از آزمون در نمره کلی سلامت عمومی و تمام زیر مقیاسهای آن یعنی نشانههای جسمانی، بیخوابی و اضطراب، افسردگی و اختلال در کارکرد اجتماعی شد. بحث و نتیجهگیری: با توجه به اثربخش بودن استفاده از برنامه فرزندپروری مبتنی بر ذهنآگاهی در افزایش سلامت عمومی مادران دارای کودک مبتلا به اختلال لجبازی نافرمانی، آموزش این برنامه در راستای کاهش فشار روانی این گروه از افراد جامعه پیشنهاد میشود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
THE EFFECTIVENESS OF MINDFULNESS-BASED PARENTING PROGRAM ON THE GENERAL HEALTH OF MOTHERS WHO HAVE CHILDREN WITH OPPOSITIONAL DEFIANT DISORDER
چکیده انگلیسی مقاله
Background & Aims: The aim of this study was to evaluate the effects of a mindfulness-based parenting program in general health and subscales including depression, anxiety, somatic symptoms and social dysfunction in mothers who had children with oppositional defiant disorder. Materials & Methods: This was a semi-experimental study with a pretest-posttest control group. For this purpose, 34 mothers of girls with oppositional defiant disorder after purposive sampling were randomly assigned to experimental and control groups (17 in each of groups). The Child Behavioral Checklist (CBCL) and Teacher Report Form (TRF) with clinical interviews were used for screening and the general health questionnaire was used to collect the data in two conditions (pretest and posttest). Mindful parenting course was implemented for the experimental group in 8 sessions, 2 hours each. The data were then analyzed using descriptive statistical parameters (mean and SD) and MANCOVA. Results: Results showed that mindful parenting course with a statistically significant difference between pre-and post-test scores led to general health and all of subscale including depression, anxiety, somatic symptoms and social dysfunction. Conclusion: With regard to the effective use of mindful parenting course to increase general health in mothers of girls with oppositional defiant disorder, the training program should be directed toward reducing stress and promotion of general health in this group of people. SOURCE: URMIA MED J 2016: 27(7): 641 ISSN: 1027-3727
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
فیروزه غضنفری | firouzeh ghazanfari
department of psychology, faculty of literature and humanities, university of lorestan, khorramabad, iran
خرم آباد دانشگاه لرستان دانشکده ادبیات و علوم انسانی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه لرستان (Lorestan university)
نسرین السادات حسینی رمقانی | nasrin alsadat hosseini ramaghani
department of psychology, faculty of literature and humanities, university of lorestan, khorramabad, iran
خرم آباد دانشگاه لرستان دانشکده ادبیات و علوم انسانی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه لرستان (Lorestan university)
سیده خدیجه مرادیانی گیزه رود | seyede khadije moradiyani gizeh rod
department of psychology, faculty of literature and humanities, university of lorestan, khorramabad, iran tel 98 33120097
خرم آباد دانشگاه لرستان دانشکده ادبیات و علوم انسانی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه لرستان (Lorestan university)
مهناز مهرابی | mahnaz mehrabi
department of educational sciences, islamic azad university, hamadan, iran
همدان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقات (Islamic azad university science and research branch)
هادی پناهی | hadi panahi
department of psychology, faculty of literature and humanities, university of lorestan, khorramabad, iran
خرم آباد دانشگاه لرستان دانشکده ادبیات و علوم انسانی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه لرستان (Lorestan university)
نشانی اینترنتی
http://umj.umsu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2553-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
|
نوع مقاله منتشر شده
1
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات