این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 30 آذر 1404
تاریخ علم
، جلد ۱۳، شماره ۱، صفحات ۳۱-۴۹
عنوان فارسی
وضعیت مدارس نوین در کردستان ایران در سالهای ۱۲۹۹ تا ۱۳۲۰ش
چکیده فارسی مقاله
روند تأسیس مدارس نوین در ایران که از دورۀ قاجاری آغاز شده بود در دورۀ پهلوی اول ادامه داشت. در این مقطع، رضا شاه به عنوان نقشآفرین اصلی این عرصه، بنا به تفکرات و اقدامات بهظاهر تجددگرایانۀ خویش، به تأسیس مدارس نوین در نقاط مختلف ایران اقدام کرد. باوجود آنکه روند نوسازی مدارس آرام بر اوضاع فرهنگی کردستان اثر میگذاشت، اما کردستان از جملۀ مناطقی است که تحت تأثیر این طیف از افکار تجددگرایانه رضا شاه قرار گرفت و شاهد برپایی نخستین مدارس نوین در جامعۀ خود بود. در این مقاله سعی میشود با استفاده از روش توصیفی-تحلیلی ابتدا پیشینهای از اماکن آموزشی و وضعیت آنها در کردستان تا قبل از وقوع این تغییر و تحولات نوظهور، ارائه گردد و سپس در ادامه به بررسی مدارس نوین در پرتو شرایط جدید و وضعیت آموزشی آنها در کردستان بین سالهای 1299 تا 1320 پرداخته شود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
اصلاحات فرهنگی، رضا شاه، کردستان، مدارس نوین،
عنوان انگلیسی
An Investigation of Modern Schools in Kurdistan Province 1921 to 1941
چکیده انگلیسی مقاله
This paper studies the establishment of modern schools during 1921-1941 in Kurdistan Province and argues that this brought about a principal cultural change. The objective of the study is to investigate the extent of the progress of this reform in the Kurdistan Province in the first part of the Pahlavi reign. The study aims to treat the role played by Reza Shah's modernisation project in this cultural development, as well as the factors contributing to the late establishment of modern schools in Kurdistan. The analytical-descriptive and qualitative approaches are employed to collect data from library sources, newspapers, articles, documents and archive. The results showes that the establishment of the central government in Iran by Reza Shah and the modern system of administration had a determining role in this process.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Cultural Reform, Kurdistan, Modern schools, Reza Shah
نویسندگان مقاله
فوزیه جوانمردی |
دانشجو
محسن بهشتی سرشت |
دانشیار گروه تاریخ دانشگاه بین المللی امام خمینی قزوین
نشانی اینترنتی
https://jihs.ut.ac.ir/article_66064_f8597ff6c63bd4c082d9abb0e7865f29.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/674/article-674-640043.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات