این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 6 دی 1404
ابن سینا
، جلد ۲۰، شماره ۱، صفحات ۴-۱۱
عنوان فارسی
بررسی کارایی آزمون کینگ-دِویک در شناسایی زودهنگام اختلالات شناختی ناشی از هایپوکسی القاء شده در خلبانان نظامی
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: هایپوکسی همواره یکی از مهمترین مخاطرات انسان در صعود به ارتفاعات بوده است. با توجه به اهمیت تجربه و آموزش شرایط هایپوکسی برای خلبانان نظامی این مطالعه با هدف بررسی کارایی آزمون کینگ-دویک در شناسایی زودهنگام اختلالات شناختی ناشی از هایپوکسی القاء شده در خلبانان نظامی طراحی و انجام شد. روش بررسی: تعداد 60 نفر از خلبانان نظامی داوطلب برای تجربه هایپوکسی در اتاقک کم فشار به طور تصادفی انتخاب و وارد مطالعه شدند. مراحل انجام مطالعه شامل آموزش، تکمیل فرم پرسشنامه، انجام آزمون در شرایط نورموکسیک، نیتروژن زدایی، استقرار، آزمون عملکرد شیپور استاش، شبیه سازی صعود به 25 هزار پایی، انجام آزمون در شرایط هایپوکسی و در نهایت گذاشتن مجدد ماسک اکسیژن بود. یافتهها: میانگین سن داوطلبان 74/7± 78/31 سال بود. 7/46% آنان دارای وزن طبیعی و 3/53% دارای اضافه وزن بودند. از کل نمونهها 7/31% سیگاری بودند. میانگین ساعت پرواز 21/1345±35/1168 بود. متوسط زمان آزمون در شرایط نورموکسیک برابر با 43/5±54/45 ثانیه بوده، 7/71% از افراد بدون اشتباه پاسخ داده و بقیه بین 1 تا 3 اشتباه داشتند. این زمان در شرایط هایپوکسی برابر با 86/5±98/52 بود و 3/98% افراد بین 1 تا 11 اشتباه داشتند. افراد سیگاری بهطور معنیداری در زمان طولانیتری به آزمون پاسخ دادند. از نظر زمان پاسخدهی و همچنین از نظر تعداد اشتباهات تفاوت معنیداری بین گروهها وجود نداشت. بحث و نتیجهگیری: بهنظر میرسد که این پژوهش اولین مطالعهای است که از آزمون کینگ-دویک در شناسایی زودهنگام اختلالات شناختی ناشی از هایپوکسی القاء شده در خلبانان نظامی دراتاقک کم فشار استفاده میکند. در شرایط هایپوکسی زمان عکس العمل در افراد سیگاری افزایش معنادار نشان داد ولی عواملی مانند سن، اضافه وزن و مدت پرواز بر زمان عکسالعمل و تعداد اشتباهات در شرایط هایپوکسی تأثیری نداشت.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
The applicability of King-Devick test in early detection of cognitive impairments due to induced hypoxia in military pilots
چکیده انگلیسی مقاله
Background: Hypoxia is one of the major threats to human health in high altitude. Considering the importance of hypoxia experience by military pilots and educating them how to deal with this condition, this study was designed to assess the applicability of King-Devick (K-D) test in early recognition of cognitive impairments due to induced hypoxia. Materials and methods: Totally, 60 military pilots who were candidate to experience hypoxia in hypobaric chamber were randomly enrolled the study. Study process included the following steps: training, filling the questionnaire, K-D test in normoxic condition, denitrogenation, preparation for hypoxia, Eustachian tube performance test, simulating 25,000 ft altitude, K-D test in hypoxic condition, reusing oxygen mask. Results: The mean age of candidates was 31.78±7.74 years. About 46.7% of them had normal weight and 53.3% were overweight and 31.7% were smokers. The average flight time was 1168.35±1345.21 hours. The average K-D time in normoxic condition was 45.54±5.43 seconds and 71.7% of pilots had no mistake in reading numbers. The mean K-D time in hypoxic condition was 52.98±5.86 and 98.3% of pilots made 1 to 11 mistakes. Results show that smokers significantly had longer K-D time than non-smokers. There was no other significant difference between groups in terms of average K-D time and number of mistakes. Conclusion: It seems that this study was the first one using K-D test in early recognition of cognitive impairments due to induced hypoxia in military pilots. It revealed that smoking significantly increases K-D time. Other factors like age, weight, and flight time did not show significant impact on K-D time and number of errors.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
سعید احتشامی | S Ehteshami
تهران، ایران، دانشگاه علوم پزشکی آجا، دانشکده طب هوا فضا و زیرسطحی
امیر نظامی اصل | A Nezami Asl
تهران، ایران، دانشگاه علوم پزشکی آجا، دانشکده طب هوا فضا و زیرسطحی
ابوالفضل خادمی | A Khademi
تهران، ایران، دانشگاه علوم پزشکی آجا، دانشکده طب هوا فضا و زیرسطحی
رضا اسلامی | R Eslami
تهران، ایران، دانشگاه علوم پزشکی آجا، دانشکده طب هوا فضا و زیرسطحی
سیمین ریاحی | S Riahi
تهران، ایران، دانشگاه علوم پزشکی آجا، دانشکده پزشکی
حمیدرضا محسن زاده | HR Mohsenzadeh
تهران، ایران، دانشگاه علوم پزشکی آجا، دانشکده طب هوا فضا و زیرسطحی
نشانی اینترنتی
http://ebnesina.ajaums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-557-3&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/298/article-298-640627.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات