این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
مجله پزشکی ارومیه
، جلد ۲۷، شماره ۳، صفحات ۲۴۸-۲۵۶
عنوان فارسی
مقایسهی فرسودگی تحصیلی، اهمالکاری تحصیلی و احساس تنهایی در دانشآموزان با و بدون ناتوانیهای یادگیری
چکیده فارسی مقاله
پیشزمینه و هدف: ناتوانی یادگیری یکی از عواملی است که میتواند بر ویژگیهای شخصیتی، عملکردی و تحصیلی دانشآموزان تأثیر بگذارد. در این راستا پژوهش حاضر باهدف مقایسهی فرسودگی تحصیلی، اهمالکاری تحصیلی و احساس تنهایی در دانشآموزان با و بدون ناتوانیهای یادگیری انجام گرفت. مواد و روش کار: روش پژوهش حاضر کاربردی از نوع علی-مقایسه ای است. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانشآموزان با و بدون ناتوانی یادگیری شهر اردبیل در سال 94-1393 تشکیل دادند. 70 دانشآموز با و بدون ناتوانی یادگیری (35 دانشآموز عادی و 35 دانشآموز دارای ناتوانی یادگیری) بهعنوان نمونه پژوهش، بهصورت نمونهگیری تصادفی خوشهای (چندمرحلهای) انتخاب شدند. برای انجام این پژوهش از مقیاس اهمالکاری تحصیلی سولومون و راتبلوم (PASS)، پرسشنامه فرسودگی مربوط به مدرسه و پرسشنامه احساس تنهایی LQ)) استفاده شد. دادهها با استفاده از شاخصهای توصیفی و تحلیل واریانس چندمتغیری (مانوا) تجزیهوتحلیل شدند. یافتهها: یافتهها نشان داد که میانگین نمرات فرسودگی تحصیلی، اهمالکاری تحصیلی و احساس تنهایی بهطور معنیداری در دانشآموزان دارای ناتوانی یادگیری بیشتر از دانشآموزان عادی است P< 0/05)). بحث و نتیجهگیری: نتایج پژوهش حاکی از تأثیرات منفی ناتوانی یادگیری بر متغیرهای اهمالکاری تحصیلی، فرسودگی تحصیلی و احساس تنهایی دانشآموزان دارای ناتوانی یادگیری است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
A COMPARISON OF ACADEMIC BURNOUT, ACADEMIC PROCRASTINATION AND FEELINGS COMPARISON OF ACADEMIC BURNOUT, ACADEMIC NEGLIGENCE AND FEELING OF LONELINESS IN STUDENTS WITH AND WITHOUT LEARNING DISABILITIES
چکیده انگلیسی مقاله
Background & Aims: Disability is one of the items that can influence the personality, functional and academic characteristics of students. Therefore, the present research was carried out in order to compare the academic burnout, academic negligence and feeling of loneliness in students with and without learning disabilities. Materials & Methods: The methodology of the present paper was based on practical and causal-comparative study. Statistical society of this research involved all students with and without learning disabilities in Ardebil state during 2014-2015. About 70 students with and without learning disabilities (35 normal students and 35 students with learning disabilities) were selected as the research sample through multi-random surveying (multi-steps). This research used academic negligence Solomon and Rothblum (PASS) scale, academic burnout questionnaire regarding school and feeling of loneliness questionnaire (LQ). The data were analyzed by the use of explaining index and multivariable variance analysis (MANOVA) test. Results: The findings show that the average academic burnout, academic negligence and feelings of loneliness in students with learning disabilities is significantly more than normal students (p< 0/05). Conclusion: The results of the research indicate negative impacts of learning disabilities on academic burnout, academic negligence and feeling of loneliness in students with learning disabilities. SOURCE: URMIA MED J 2016: 27(3): 256 ISSN: 1027-3727
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
مسعود مرادی | massod moradi
department of educational sciences, university of mohaghegh ardabili, ardabil, iran
اردبیل، دانشگاه محقق اردبیلی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، تلفن تماس 09127412059
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه محقق اردبیلی (Mohaghegh ardabili university)
داود فتحی | davod fathi
university of mohaghegh ardabili, ardabil, iran
گروه علوم تربیتی دانشگاه محقق اردبیلی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه محقق اردبیلی (Mohaghegh ardabili university)
رامین غریب زاده | ramin gharibzadeh
university of mohaghegh ardabili, ardabil, iran
گروه علوم تربیتی دانشگاه محقق اردبیلی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه محقق اردبیلی (Mohaghegh ardabili university)
زیبا فاییدفر | ziba faeedfar
islamic azad university of urmia
دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی ارومیه (Islamic azad university of urmia)
نشانی اینترنتی
http://umj.umsu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-582-662&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
0|
نوع مقاله منتشر شده
1
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات