این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله پزشکی ارومیه، جلد ۲۷، شماره ۲، صفحات ۱۵۵-۱۶۶

عنوان فارسی شیوع شناسی اختلال اضطراب اجتماعی در دانشجویان دانشگاه ارومیه
چکیده فارسی مقاله پیش‌زمینه و هدف: اضطراب اجتماعی اختلالی رایج است و با اختلالات دیگر همایندی بالایی دارد. هدف این پژوهش، شیوع شناسی اضطراب اجتماعی دانشجویان است. مواد و روش کار: طرح این پژوهش طرح توصیفی-زمینه یابی است. جامعه‌ی آماری شامل تمامی دانشجویان دانشگاه ارومیه در سال تحصیلی 1393-1394 است.تعداد 960 دانشجو از طریق نمونه‌گیری خوشه‌ای برای این پژوهش انتخاب شدند. شرکت‌کننده‌ها به پرسش‌نامه‌های ویژگی‌های دموگرافیک، ترس از ارزیابی منفی و اضطراب تعامل اجتماعی پاسخ دادند. داده‌ها بر اساس نمرات بالاتر از نقاط برش پرسش‌نامه‌ها ارزیابی شد تا بتوان شیوع اضطراب اجتماعی و ویژگی‌های مرتبط با آن را بررسی نمود. یافته‌ها: نتایج نشان داد که 5.2درصد از دانشجویان اضطراب اجتماعی دارند .شیوع اختلال اضطراب اجتماعی در دختران بیشتر از پسران دانشجو بوده است. میزان اضطراب اجتماعی در دختران و پسران به ترتیب 5.5 درصد و 4.7 درصد بود و سطوح اضطراب اجتماعی در گروه دختران و گروه پسران باهم متفاوت بود. دانشجویان کارشناسی اضطراب اجتماعی بیشتری در مقایسه با دانشجویان کارشناسی ارشد داشتن. در دانشجویان دکتری اضطراب اجتماعی مشاهده نشد. شیوع اختلال اضطراب اجتماعی در دانشجویان بومی و غیربومی باهم تفاوتی نداشت. بحث و نتیجه گیری: نتایج این پژوهش شیوع اضطراب اجتماعی در دانشجویان را مشخص کرده است. یافته‌های این پژوهش همسو با نتایج پژوهش‌های دیگر ازلحاظ شیوع اضطراب اجتماعی و ویژگی‌های جمعیت شناختی- دموگرافیک بود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی THE PREVALENCE OF SELF-REPORTED SOCIAL ANXIETY DISORDER ON IRANIAN STUDENTS
چکیده انگلیسی مقاله Background & Aims: Social anxiety is a common disorder and has a high comorbidity with other disorders. This study aimed to examine the prevalence of social anxiety among Iranian students (N=960). Materials & Methods: The design of this survey was descriptive. The population included all students of Urmia University in the academic year 2014-2015. The number of 960 students was selected through cluster sampling. The participants answered questionnaires on demographic characteristics, fear of negative evaluation, and social interaction anxiety scale. The data were evaluated on the basis of scores located above the cut-off points to examine the prevalence of social anxiety and its associated characteristics as well. Results: The results showed that 5.2% of students suffered social anxiety. The prevalence of social anxiety in female and male students was determined as 5.5% and 4.7%, respectively. The data analysis showed that female and male students were significantly different in terms of level of social anxiety. In addition, undergraduate students had more social anxiety than graduate students and this difference was also statistically significant. There was no sign of social anxiety among doctoral students. The prevalence of social anxiety was not significantly different between native and nonnative students. Conclusion: The results of this study were consistent with the results of other studies in terms of the prevalence of social anxiety and socio-demographic characteristics of the studied population. SOURCE: URMIA MED J 2016: 27(2): 166 ISSN: 1027-3727
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله مرسده نوروزی | mercedeh norouzi
psychology department, urmia university, valfajr street, urmia, iran
ارومیه، خیابان والفجر، دانشکده علوم انسانی، گروه روان شناسی، تلفن 09125541143
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه ارومیه (Urmia university)

فرزانه میکاییلی | farzaneh michaeli manee
psychology department, urmia university, urmia, iran
، دانشگاه ارومیه،
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه ارومیه (Urmia university)

علی عیسی زادگان | ali issazadegan
psychology department, urmia university, urmia, iran
، دانشگاه ارومیه،
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه ارومیه (Urmia university)


نشانی اینترنتی http://umj.umsu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2291-2&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده 0|
نوع مقاله منتشر شده 1
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات