این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 19 آذر 1404
مجله پزشکی ارومیه
، جلد ۲۷، شماره ۲، صفحات ۱۶۷-۱۷۷
عنوان فارسی
تأثیر رواندرمانی حمایتی و آموزشی گروهی بر اضطراب، افسردگی، استرس و کیفیت زندگی مادران کودکان مبتلا به اختلالات طیف اتیسم
چکیده فارسی مقاله
پیشزمینه و هدف: اختلال اتیسم که در IV DSM- از اختلالات فراگیر رشدی دوران کودکی به شمار میآمد، در DSM-5 با عنوان اختلال طیف درخودماندگی و جزو اختلالات رشد عصبی دستهبندی شده است. پژوهش حاضر باهدف بررسی تأثیر رواندرمانی حمایتی و آموزشی گروهی بر اضطراب، افسردگی، استرس و کیفیت زندگی مادران کودکان مبتلا به اختلالات طیف اتیسم صورت گرفته است. مواد و روش کار: پژوهش فوق با روش نیمه آزمایشی و با طرح پیشآزمون – پسآزمون با گروه کنترل انجام شد. جامعه پژوهش کلیه مادران دارای کودک مبتلا به اوتیسم مراجع به مرکز سرپایی روانپزشکی کودک و نوجوان مرکز آموزشی درمانی شفا رشت در 6 ماهه دوم سال 1392 و نمونهها شامل 20 نفر از مادران کودکان مبتلا به اختلالات طیف اتیسم بودند که نمره اضطراب و افسردگی آنها بالاتر از نقطه برش بود. آزمودنیها در مرحله اول به روش نمونهگیری در دسترس (هدفمند) انتخاب شدند و بعد بهصورت تصادفی در دو گروه 10 نفره کنترل و آزمایش قرار گرفتند. پیشآزمون شامل پرسشنامههای اضطراب بک، افسردگی بک، سیاهه تنیدگی والدینی (PSI) و کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی (WHO QOL-BREF) بود که بر روی هر دو گروه اجرا شد سپس برنامه رواندرمانی حمایتی و آموزش گروهی، طی شش هفته، هر هفته یک جلسه 90 دقیقهای برای گروه آزمون اجرا شد. نتایج با تحلیل کوواریانس بررسی شد. نتایج: نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که برنامه رواندرمانی حمایتی و آموزشی گروهی توانست نمره اضطراب، افسردگی، استرس را در گروه آزمون بهطور معنیداری کاهش داده و کیفیت زندگیشان را ارتقاء بخشد. درحالیکه هیچ تغییر معنیداری در گروه کنترل مشاهده نشد (P< 0/05). بحث و نتیجهگیری: به نظر میرسد که تأکید بر این نوع مداخلات درمانی توسط نظام سلامت کشور میتواند تأثیر قابلتوجهی بر این وجوه از سلامت روان بیماران مذکور داشته باشد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
THE EFFECT OF GROUP SUPPORTIVE AND TRAINING PSYCHOTHERAPY ON ANXIETY, DEPRESSION, STRESS AND QUALITY OF LIFE IN MOTHERS OF CHILDREN WITH AUTISM SPECTRUM DISORDERS
چکیده انگلیسی مقاله
Background & Aims: Autism is considered as pervasive developmental disorders of childhood in DSM- IV, and it is a neural developmental disorder in DSM-5. This study aimed to investigate the effect of group supportive and training psychotherapy on anxiety, depression, stress and quality of life in mothers of children with autism spectrum disorders. Materials & Methods: The current study was performed by semi-experimental method with pretest, posttest. The study population consisted of all mothers of children with autism admitted to Shafa Child and Adolescent Psychiatry Hospital and Outpatient Clinic in Rasht in the second 6-months of 2013. The sample included 20 mothers of children with autism spectrum disorder that their anxiety and depression scores were above the cut point. In the first stage, the participants were selected by available sampling method (targeted) and then randomly divided into two groups. Pretest consisted of questionnaire such as Beck Anxiety, Beck Depression, parental stress inventory (PSI), and the World Health Organization Quality of Life (WHO QOL-BREF) in both groups. Then, supportive psychotherapy and group training programs were conducted during six weeks each week a 90-minute session for the experimental group. The results were analyzed by covariance. Results: It was revealed that supportive psychotherapy and group training programs reduced the value of anxiety, depression, and stress in the test group significantly and improved their quality of life, while there was no significant change in the control group (P < 0.05). Conclusion: It seems that the emphasis on this type of therapeutic interventions by the health care system can have a significant impact on these aspects of mentioned patients' mental health. SOURCE: URMIA MED J 2016: 27(2): 177 ISSN: 1027-3727
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
لیلا مقتدر | leila moghtader
department of psychology, faculty of human sciences, rasht branch, islamic azad university, rasht, iran
رشت، پل طالشان، مجتمع آموزشی امام خمینی گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، دانشکده علوم انسانی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقات (Islamic azad university science and research branch)
بهمن اکبری | bahman akbari
, department of psychology, faculty of human sciences, rasht branch, islamic azad university, rasht, iran
رشت، پل طالشان، مجتمع آموزشی امام خمینیگروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، دانشکده علوم انسانی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقات (Islamic azad university science and research branch)
مطهره حقگو سیاهگورابی | motahare haghgoo siahgurabi
department of psychology, faculty of human sciences, rasht branch, islamic azad university, rasht, iran
رشت، پل طالشان، مجتمع آموزشی امام خمینیگروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، دانشکده علوم انسانی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقات (Islamic azad university science and research branch)
نشانی اینترنتی
http://umj.umsu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2162-4&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
دریافت فایل مقاله
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات