این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله پزشکی ارومیه، جلد ۲۷، شماره ۱، صفحات ۲۷-۳۶

عنوان فارسی بررسی میزان توجه به رویکرد آموزش چندفرهنگی در محتوای برنامه درسی علوم پزشکی از دیدگاه اعضای هیئت‌علمی دانشگاه‌های شمال غرب کشور در سال تحصیلی ۹۴ - ۹۳
چکیده فارسی مقاله پیش‌زمینه و هدف: برنامه درسی چندفرهنگی سازوکاری است که در جهت توانمندسازی دانشجویان و گروه‌های آموزشی از منظر برخورداری از دانش، نگرش و مهارت برای همزیستی مسالمت‌آمیز در یک جامعه چندفرهنگی بسیار مؤثر است. در این راستا، هدف مطالعه حاضر، بررسی میزان توجه به طراحی و تدوین این نوع برنامه‌های درسی در محتوای برنامه درسی علوم پزشکی می‌باشد. مواد و روش کار: با توجه به هدف مطالعه، نوع تحقیق بنیادی محسوب می­شود که در انجام آن محقق از روش تحقیق زمینه­ای استفاده کرده است. جامعه آماری تحقیق شامل اعضای هیئت‌علمی رشته‌های مختلف علوم پزشکی در دانشگاه­های مختلف کشور تشکیل می­دادند که با استفاده از نمونه­گیری در دسترس، تعداد 50 نفر از آن­ها در نمونه مطالعه قرار گرفتند. برای دستیابی به هدف مذبور، پرسشنامه­ای محقق ساخته­ تنظیم، و روایی و پایایی آن احراز گردید. یافته­ها: نتایج آزمون t تک متغیره نشان داد که میزان توجه یا استقرار آموزه­های این رویکرد در محتوا برنامه‌های درسی علوم پزشکی کشور در حد مطلوبی نیست. طوری که از ده مؤلفه­ آموزش چندفرهنگی موردسنجش، میزان توجه به 6 مؤلفه در حد کم و 4 مؤلفه در حد متوسط قرار داشتند. بحث و نتیجه­گیری: به‌منظور ارائه مراقبت­های پزشکی مؤثر به بیماران با پیشینه­های فرهنگی متفاوت، لازم است با ایجاد تغییرات قابل‌توجه در محتوای برنامه­های درسی، توجه شایسته­ای به آموزش­های مرتبط با این رویکرد مبذول گردد تا پرسنل رشته‌های پزشکی؛ دانش، نگرش و مهارت­های مقتضی را در جهت تبدیل‌شدن به عامل پزشکی فرافرهنگی و عمل مسئولانه در جامعه چندفرهنگی برای ارائه بهتر و مطلوب‌تر خدمات یاد بگیرند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله محتوای برنامه درسی - آموزش چندفرهنگی – رشته پزشکی

عنوان انگلیسی EVALUATING MULTICULTURAL EDUCATION APPROACH IN MEDICAL SCIENCE CURRICULUM FROM THE PERSPECTIVE OF FACULTY MEMBERS OF NORTH WEST UNIVERSITIES IN IRAN, 2013-2014
چکیده انگلیسی مقاله Background & Aims: The multicultural curriculum is a mechanism to effectively empower the individuals and groups in terms of accessing to knowledge, attitudes and skills for peaceful coexistence in a multicultural society. In this regard, this study aimed to investigate the attention given to the design and development of this kind of curriculum in the content of undergraduate nurse curriculum. Materials & Methods: This applied field study was conducted on all faculty members of medical sciences at various universities in Iran. Using convenience sampling, a number of 50 subjects were selected as sample. A researcher-made questionnaire was designed as a research tool and its validity and reliability was confirmed. Results: According to the results of univariate t-test and the criteria proposed by Bazarghan and colleagues (2007) (1 to 2.33= little attention, 2.34 to 3.67= medium attention, and 3.67 to 5= much attention), it was revealed that the attention given to the teachings of this approach in the medical science curriculum content was not optimal. From the ten measured components of multicultural education, however, the attention given to six components was low and to four components was medium. Conclusions: In order to provide effective medical care to patients with different cultural backgrounds, it is necessary to make significant changes in the content of the curriculum and pay proper attention to the training associated with this approach. Therefore, the medical personnel will learn the knowledge, attitudes, and skills necessary to become a transcultural medicine agent and will act responsibly in a multicultural society to provide better services. SOURCE: URMIA MED J 2016: 27(1): 36 ISSN: 1027-3727
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Curriculum, Multicultural education, Medical science

نویسندگان مقاله جواد عبدلی سلطان احمدی | javad abdeli soltan ahmadi
young researchers and elite club, urmia branch, islamic azad university, urmia, iran
ارومیه، دانشگاه آزاد اسلامی 09141400199
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقات (Islamic azad university science and research branch)


نشانی اینترنتی http://umj.umsu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-582-650&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده 1
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات