این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 3 دی 1404
نظریه های کاربردی اقتصاد
، جلد ۵، شماره ۱، صفحات ۱۱۳-۱۳۲
عنوان فارسی
تجزیه و تحلیل مخارج غذایی خانوارهای ایرانی با الگوی سن–دوره-همگروه و رگرسیون تلفیقی
چکیده فارسی مقاله
در سالهای اخیر، مسائل جمعیتی، مانند پیری جمعیت و کاهش اندازه خانوار، مبحث مهمی در ایران بودهاند. مطالعۀ تاثیر عوامل جمعیتشناختی بر مصرف غذایی، برای سیاستگذاری در زمینۀ امنیت غذایی، رفاه اجتماعی و بازاریابی محصولات کشاورزی ضرورت دارد. از جنبه اقتصاد خرد، بررسی رفتار مصرفی نسلها موضوعی حائز اهمیت است، زیرا رخدادهای تاریخی و همچنین تغییر ترجیحات در طی زمان، ممکن است موجب تفاوت رفتار مصرفی نسلها گردد. از جنبه اقتصاد کلان، این مطالعه امکان سنجش تجربی فرضیه دوره عمر را فراهم میکند. از منظر بازاریابی، این مطالعه برای شناخت رفتار خریداران محصولات غذایی اهمیت دارد. از این رو، این پژوهش، با تجزیه و تحلیل سن-دوره-همگروه (APC) بر روی دادههای تلفیقیِ (پشتهشدۀ) 323072 خانوار شهری و 312358 خانوار روستایی در سالهای 93-1363، تاثیر ساختار سنی، تغییر نسل و شوکهای سالانه را بر مخارج غذایی بررسی میکند. یافتههای این تحقیق حاکی است، افزایش سن باعث کاهش تقاضای مواد غذایی میشود؛ نسلهای جدیدتر نسبت به نسلهای قدیمیتر کمتر روی غذا خرج میکنند و نهایتاً اینکه، شوکهای دورهای بر مخارج غذا تاثیر دارند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Analysis of Household Expenditure on Food in Iran by Age – Period – Cohort Model and Pooled Regression
چکیده انگلیسی مقاله
In recently years, demographic problems as the aging population and the reduction of households' size have been important issues in Iran. The study on the impact of demographic factors on food consumption is essential to establish policies on food security, social welfare, and agricultural marketing. From microeconomics perspective, the behavior study of generations is important, because historical events as well as preferences change over time may cause different behavior consumption of generations. From macroeconomics perspective, this study allows the examination of the life - cycle hypothesis. From marketing perspective, this study is important to recognize the behavior of food buyers. Therefore, this research tries to examine the impact of age structure, generational change and yearly shocks on food expenditures using Age-Period-Cohort (APC) analysis on pooled data of 323072 urban households' and 312358 rural households'. The results of this research show the increase of age lead to reduce food demand; food consumption for younger generations is less than older generations, and finally period shocks influence food expenditure.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
اسماعیل پیش بهار |
دانشیار اقتصاد کشاورزی دانشگاه تبریز
محسن صالحی کمرودی |
دانشجوی دکتری دانشگاه تبریز
محمد قهرمانزاده |
دانشیار اقتصاد کشاورزی دانشگاه تبریز
نشانی اینترنتی
http://ecoj.tabrizu.ac.ir/article_7429_7b1ecd14e704d5751bcd0ac239289991.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1290/article-1290-643325.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات